"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Calciumchlorid-DIHYDRAT

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Calciumchlorid-DIHYDRAT

Indlæg af The Baptizer »

Er der nogen som kan forklare hvad Dihydrat(2H2O) i det Calciumchlorid-Dihydrat(CaCl2 x 2H2O) vi benytter i Balling blandingen er?

Jeg har nemlig fået fat i en sæk Calciumchlorid(CaCl2) og er i tvivl om, om det kan bruges i akvariet.

Mit umiddelbare gæt er at det blot er 2 vandmolekyler i krystalform, som er tilsat for at blandingen nemmere opløses i vand.

mvh
Johnny


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Calciumchlorid-DIHYDRAT

Indlæg af Akileuz »

Det er fordi din chlorid er tørret hyrdreret. Det lyder dumt, men er i virkeligheden et spørgsmål om at krystallerne har bundet vand til sig grundet den kemiske struktur. Havde det været et anhydrate havde der ikke været spor af vand i krystalliseringen :)

Håber det gjorde dig klogere på dit spørgsmål


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: Calciumchlorid-DIHYDRAT

Indlæg af The Baptizer »

Det er Calciumchlorid(CaCl2) som er et anhydrate, ikke?

Men kan jeg ikke sagtens bruge begge dele i akvariet? For mig, som ikke er kemiker, lyder det jo blot som om den ene indeholder "tørret vand" og den anden ikke gør. Når jeg så opløser det i vand ender jeg vel med det samme produkt?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Calciumchlorid-DIHYDRAT

Indlæg af Carsten »

Decocean, solgte i sin tid, noget Cacl, som var meget renere end det vi normalt bruger i Balling. Og så vidt jeg husker skulle der bruges mindre Cacl med det end med den gængse handelsvare. Han stoppede med det, fordi prisen steg voldsomt meget på det.
Calciumen var så ren, at fik man ikke lukket bøtten straks efter brug, så smeltede det, og blev til en fedtet væske


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"