"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forbinde 2 til 1 sump

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 133
Tilmeldt: man 5. jan 2015 19:54
9
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2015

Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af jonashh »

Er der nogen der har prøvet at forbinde 2 tanke til en sump. Skabet er opdelt i rum med en tank i 2 af rummene. Jeg vil gerne forbinde dem, så jeg får en større sump. Er der nogen der har prøvet dette, eller har ideer til hvordan man angriber dette.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft to separate sumpe forbundne. Der blev boret hul i begge (lidt under overfladen), sat tankgennemføringer i og så rør.
vandet løb ned i den ene sump og returpumpen sad i den anden. Husk lavere vandstand i sumpen med returpumpen til sikkerhed.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 133
Tilmeldt: man 5. jan 2015 19:54
9
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af jonashh »

Tænkte nok det krævede huller - er der nogen mulighed uden? Tænkte en pumpe da smider det over, eller bliver det for svært at ramme mængden.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af Carsten »

jonashh skrev:Tænkte nok det krævede huller - er der nogen mulighed uden? Tænkte en pumpe da smider det over, eller bliver det for svært at ramme mængden.

Det er ALT for usikkert. Tænk hvis returpumpen stopper. Så har du et seriøst problem med vand på gulvet.

Bor hullerne, og vælg en størrelse gennemføring, der er større end den du ellers lige ville vælge.


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af Akileuz »

Jeg må slutte mig til Carsten og Crazy seahorse her. Hvis en af dine pumper står af så er du på røven. Jeg havde et 280L koblet på mit 576L og det fungerede ganske fint som gennemløbs akvarie (lige indtil det sprang i glasset)

det er ret nemt at lave :)


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
13
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af huttelihut »

Vil også gerne understrege vigtigheden af at overdimensionere røret. Da der ikke er noget vandtryk løber det meget langsommere end man regner med.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af crazy seahorse »

huttelihut skrev:Vil også gerne understrege vigtigheden af at overdimensionere røret. Da der ikke er noget vandtryk løber det meget langsommere end man regner med.
Enig her. Jeg har også forbundne sumpe nu og der sidder 32 eller 40mm rør i mellem. Der var først sat 3 rør i mellem, men vandet blev ikke flyttet hurtigt nok. Så nu er der 6 rør i mellem.
Modtrykket i selve røret er større end man skulle tro.
Du kan måske afhjælpe det lidt ved at den ene sump hæves ifht den anden, så vandet hjælpes på vej af faldet. Spørgsmålet er så om det giver nok træk.
Så tykke rør, 32 mm som minimum.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af Carsten »

I de første forbundne sumpe jeg havde brugte jeg 70mm gennemføringer. Men de koster en større formue, for der skal jeg bruges 4 stk. Så nu er jeg gået ned på 40mm og det går fint nok.


jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 133
Tilmeldt: man 5. jan 2015 19:54
9
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af jonashh »

Mange tak for hjælpen, må nok hellere gøre det ordentlig. Kunne være min anden tanke med at fjerne skillevæggen i møblet og i stedet understøtte det med noget porsa e.l. ville være en nemmere løsning, så ville jeg få plads til en ordentlig sump i stedet.


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Forbinde 2 til 1 sump

Indlæg af Sarah R »

Jeg har også en ekstra sump koblet på den eksisterende. Det jeg har gjort er, at to slanger suger vand fra returkammeret fra den ene sump hen til den anden, via hævert virkningen. Så er der en lille pumpe der pumper det fra den ene sump og tilbage til den anden. Hvis strømmen går sker der ikke andet, end at vandstanden stiger lige meget i begge sumpe. Hvis pumpen stopper, sker der hellerikke noget, men hvis de to slanger stopper til, vil pumpen suge indtil den suger tør. Derfor er pumpen placeret 10 cm under vandoverfladen. Så skulle det ske, vil den bare suge vand indtil den suger luft ind. Det virker, men det ser ikke kønt eller tjekket ud.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"