"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ombygget maxspect

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

ombygget maxspect

Indlæg af Hr.mortensen »

Hejsa.
Som lovet her et lille indlæg om min ombygning af tre maxspect lamper

Først en afprøvning af alle lamper, og lige tjekke op på alle dioder fungerede. Tjek
Så gik adskillelsen igang.
Bemærk skruerne godt kan være lidt medtaget og da de er ret små kammer kærven nemt over. så tag godt fat i første forsøg.
Allerede ved adskillelsen skal man være obs på kabelmonteringen, da dioder kun er ensrettede. For vender polus og minus ikke korrekt er der nul lys.
20190811_174158.jpg
[/img_l]
Så tag evt et billede som her og noter hvor kablerne sidder undervejs

Blæsere er et svagt punkt, og jeg har endnu ikke fået skiftet mine. Så når jeg har fundet nogle støjsvage blæsere så skal de byttes ud. Men blæserfunktionen starter så også først ved ca 76% effekt på lysstyrken

Da jeg fik adskilt de tre lamper så skulle de tilpasses. først tænkte jeg at en båndsav var løsningen.
BUT DONT DO THAT :BA
De er skrøbelige i legeringen og bukker nemt under opspændningen.
Så istedet brug en vinkelsliber med den tyndeste skæreskive, en gang malertape. Nå ja kan man ikke skære lige efter en streg så læg en skæreskinne på.
20190912_165307.jpg
[/img_l]
De tilpassede rammer blev slebet og vasket godt af i affedtningsmiddel inden de fik en gang matsort kemikaliebestandig maling.

Herefter gennemgik jeg samtlige komponenter inden montering, forlængede diverse ledninger til styring og transformator.
20190914_161705.jpg
[/img_l]
Bemærk det både er ledninger til led og blæser der skal føres op til styringen.

20190914_004156.jpg
[/img_l]
Alle lamperne er samlet med gennemgående saltvandsbestandig gevindstang og slutmøtrikker for pæn finish
Således kan de skilles ad igen hvis jeg skulle få lyst til at vende dem modsat vej.

Alle plastdæksler er skåret og tilpasset på en kapsav for et pænt snit. Husk sikkerhedsbrillerne da smeltet plast gør pænt nas i øjet :smart:

20190915_200619.jpg
[/img_l]
Selve topenheden består af transformator og styredelen. Bemærk her at de har det med at gå løse inden i holderen ved drejeknappen. men en lille klat epoxylim på bagsiden og det fungere som nyt igen :y
Igen her med gennemgående gevindstænger.

Har brugt de originale vireophæng, men dog frisket gevindet op da det bliver lidt medtaget af det hårde miljø i vores akvarier.

Således samlet og klar til test
20200324_113407.jpg
[/img_l]

20190914_224131.jpg
[/img_l]

20190914_223651.jpg
[/img_l]

20190915_142809.jpg
[/img_l]

Muligheder som at styre det hele via en styring kun, ja det burde i princippet kunne lade sig gøre.
Næste mulighed er at bruge Bluefish modul så du får WiFi styring med ind over også :f3:


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: ombygget maxspect

Indlæg af Barner »

Smart, :-)
God beskrivelse og godt med billeder så selv jeg kan forstå hvad du har lavet.
Problemet i mit setup er bare der er dybt i stedet for langt. Har pt en Giseman futura over midten af akvariet og T5 rør for og bag. men ville gerne have det all LED som dig.
Flot arbejde :GO


Brugeravatar
Jamox
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 100
Tilmeldt: man 26. sep 2011 14:30
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: På landet ;)

Re: ombygget maxspect

Indlæg af Jamox »

Altid Godt med nogle DIY guides :GO
Godt med bileder :popcorn:


SLUT MED PAUSE ... 4 år må være nok
Nu er vi igang igen
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: ombygget maxspect

Indlæg af Dan89 »

Gal det er blevet flot! Tusinde tak for tråden! Kunne være sjovt bare at have et kontrolboard med bluefish modul.. Kiggede selv på dem da jeg købte lampen men syntes det blev for dyrt med 2 moduler.. Men det er nok bare mig ;)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: ombygget maxspect

Indlæg af ttkthomsen »

Når du nu har sat alle de her lamper sammen har du så ikke sådan et print kort i overskud???


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: ombygget maxspect

Indlæg af Jones »

Yeeeees, endelig noget mere på DIY fronten. Der viste du lige, hvad facebook ikke kan. Næste gang jeg lige får brug for at save lidt i nogle dyre lamper, blot for at samle dem til noget endnu sejere, kan jeg finde guiden her på forum. Jeg har virkelig respekt for akvarister, der selv formår at skabe løsninger på tekniske problemer. Well, jeg har også respekt for akvarister der kan holde flotte sps koraller. Da jeg er en shitty koralpasser holder jeg mig til at fifle med det tekniske og se på min DIY klovn og blødkoraller :D


o_O
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"