"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt akvariebord/-skab?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af nbd »

Jeg er ved at tømme vores 1120 L Aqualine akvarium. Underskabet, der er 200 x 70 x 80 (lxdxh) har fugtskader i hjørnerne. Jeg har aldrig været helt tryg ved at have så mange kilo ovenpå nogle spånplader på højkant - især ikke nu hvor hjørnerne på toppladen er svulmet op. Jeg overvejer derfor et nyt akvariemøbel. Og her er det, at jeg har brug for input fra jer.

Jeg ville allerhelst have et bord, som ikke tog skade af vand - dvs. uden træ. Men samtidig vil vi gerne have et pænt møbel i stuen. Er løsningen Porsaramme med kunststofplader monteret med magneter? Hvor mange ben skal der i så fald være?

Jeg har set pæne borde i 3' x 4' træ med plader på. Men igen - jeg er bekymret for eventuelt dryp.

I gamle dage, da jeg var arrangør af akvarieudstillinger, monterede vi akvarier på tomme ølkasser. De kan holde, er vandtætte og koster ikke meget. Bare ikke pænt i stuen...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af crazy seahorse »

Mit står på et prosa bord med 10 ben under. Det kan blive nødvendigt at lave en understøtning midt på (mit er 100 dybt) De vandrette porsa profiler begyndte at bue en del ned på midten. Så for at få ro i maven, hos både mig og tømreren der havde lavet det, så blev der sat forstærkninger/understøtninger ind. Det skulle dog ikke være nødvendigt, det skal nok holde.
Jeg har så fået lavet en væg foran. Det kan godt laves pænt og så behøver man ikke at montere det på profilerne.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af MortenL »

Alternativt er der 40X40 alu profiler tror de hedder profil 8.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af nbd »

Tak for kommentarerne. Et Porsabord lyder som det, der er nemmest at gå til. Hvilken pris Erik?

Det møbel akvariet pt. står på, har 8 alufødder. De er skruet i en plade, hvorpå der er lodrette plader. Ovenpå ligger der en topplade, som akvariet hviler på. Imellem de lodrette plader er der skab/skuffer. Det er de to vandrette plader - især toppladen, der har fugtskader. Toppladen har givet sig så meget, at skabslågerne dårligt kan åbnes. Bundpladen bøjer 1 cm ned dér hvor de lodrette plader støtter. Jeg har svært ved at se, hvordan møblet kan stabiliseres vha. lægter eller lign...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kender deværre ikke prisen på bordet separat. Fik en samlet pris på bord og væg med to døre, samlet. - og den kan jeg så heller ikke huske.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af Carsten »

Prisen på et porsa bord kan du selv regne ud på deres hjemmeside


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af bima »

Ernst ved Planteimporten er flink til at hjælpe.
Ham har jeg handlet med et par gange.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nyt akvariebord/-skab?

Indlæg af Carsten »

Sidst jeg hørte på priser derfra. Da var det samme pris som hos porsa.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"