"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overløb

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Overløb

Indlæg af Hr.mortensen »

Hejsa.
Sidder og kikker overløbs modeller og faldt lige over denne her
http://diyfishkeepers.com/forum/showthr ... -Overflow-(PVCC2C" onclick="window.open(this.href);return false;)&s=d909e3476888b7d78025e7347e867be2
Er der nogen der har erfaring med denne form for overløb.
Tanken om at den kan afmonteres og rengøres tiltaler mig, dog ville jeg foretrække sorte rør frem for at male dem. Kemikalier i tanken er jo en risiko man løber ved at male dem...
Og så tænker jeg at med sort baggrund vil det ikke være så synligt.
Alternativt ville jeg nok gå med et udvendigt overløb. Af hensyn til plads og det visuelle.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Overløb

Indlæg af MortenL »

Tror det bliver et helvede at holde fri for kalkalger, når de kommer godt igang. Plus at det larmer langt mere end et alm overløb.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overløb

Indlæg af Carsten »

Som Morten skriver vil du få et hus med at holde de riller fri for alger.
Alt ser jo så legende let ud når det er nyt og rent


Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Overløb

Indlæg af Hr.mortensen »

Ingen larm og skal være funktionelt. Men ja kunsten er bestemt at få et pænt design.
Faldt over denne i stedet.
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2586767" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Overløb

Indlæg af MortenL »

Hvad er det du søger ? Og hvad er det du ikke kan lide ved en alm. overløbskammer med en kam?

Det viste design burde virke ganske fint som overløb, men du får tømt halvdelen (eller ned til udløbet) af baljen når returpumpen slukker ved strømsvigt eller utætheder i returrøret.

Desuden vil der også være store krafter på limninger i siderne af den "curved"-overløbskasse, da vandtrykket i overflader vil presse på kurven.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Overløb

Indlæg af Hr.mortensen »

Ville gerne undgå en stor firkantet klods der går hele vejen ned igennem akvariet. Og samtidigt tænker jeg også at hvis uheldet skulle være ude så er det bedre at have hullerne i toppen og ikke nede i bunden. Men igen hbor ofte sker det.
Så egentlig kikker jeg inspiration og tager andre erfaringer med i overvejelserne.
Med hensyn til den buede kam, så har jeg mulighed for at få overløbskassen svejst sammen og ikke limet, så det burde styrke den i forhold til hvis den er limet sammen.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"