"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Køleplade til led lys

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Kenneth J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: lør 31. mar 2018 02:49
6
Postnummer: 8410 Rønde
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Djursland

Køleplade til led lys

Indlæg af Kenneth J »

Hej

Skal igang med at bygge noget lys til mit 250 l akvarie.

Overvejer 9 køleplader med ca 10 dioder på hver. Efter hvad jeg har læst mig til vil det passe nogenlunde. Det skal så bygges op så jeg kan styre hver farve for sig selv og lave sunrise osv. Men de alu køleplader jeg har fundet koster 86 kr stykket. Har i nogle billigere alternativer hvis man vil undgå en blæser ??
Det er kølepladen på det vedhæftede billede

Mvh kenneth
Vedhæftede filer
D831CA2E-6FA4-450C-B0BD-141F92F39A5B.png


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Carsten »

Den pris er bestemt ok, men selvom du bruger køleplader, så kan du godt forvente at skulle bruge nogle kølere alligevel. 10x3w dioder varmer ganske meget.

Hvis du bestiller de køleplader, så husk på, at kun bestille 1 af gangen, da du ellers kommer til at bløde ganske meget i moms og gebyrer


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Jones »

Køb en retteskinne. Den er hul og kan sagtens bruges til formålet. En computerblæser kan trække luft igennem den.

Jeg har en meter i overskud, hvis du skulle komme nær Vejle. Kan erhverves for den nette sum af 100 kr.


o_O
Kenneth J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: lør 31. mar 2018 02:49
6
Postnummer: 8410 Rønde
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Djursland

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Kenneth J »

Ok

Jonas har du et billede ??


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Jones »

Lige to hurtige fra kælderen
Vedhæftede filer
IMG_8425.JPG
IMG_8424.JPG


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Carsten »

Hvordan monterer du den blæser?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Jones »

På oversiden over et hul. Derved trækkes luft gennem skinnen.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Carsten »

Ok, det er så ret små blæsere du har brugt. Jeg brugte en blæser der dækkede hele bredden. Men husker ikke hvordan jeg fik fjernet låget


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af MortenL »

Kan det virkeligt betale sig at lave LED lamper selv. Der er et ganske stort marked for gode brugte lamper og der findes mange Kina lamper for er bedre end det man kan skrue sammen selv. Når man ser de funktioner der er i mange nye billige lamper så som styring, så hænger det ikke helt sammen at lave noget selv. Jeg har selv lavet en lampe for 3-4 år siden, men ville aldrigt gøre det i dag.

Retskinnen som Jones viser er en ganske smart måde at få varmen trukket væk, men den alu plade dioderne er monteret på, er for tynd, hvilket gør at dioderne kommer til at have en for høj junction temperatur (altså temperaturen i silicium'et), hvilket vil tære på levetiden teoretisk, for hvis det har virket for Jones over længere tid, så går det nok. Det er dog ikke et design, der vil bestå på DTU.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Carsten »

MortenL skrev:Kan det virkeligt betale sig at lave LED lamper selv. Der er et ganske stort marked for gode brugte lamper og der findes mange Kina lamper for er bedre end det man kan skrue sammen selv. Når man ser de funktioner der er i mange nye billige lamper så som styring, så hænger det ikke helt sammen at lave noget selv. Jeg har selv lavet en lampe for 3-4 år siden, men ville aldrigt gøre det i dag.

Retskinnen som Jones viser er en ganske smart måde at få varmen trukket væk, men den alu plade dioderne er monteret på, er for tynd, hvilket gør at dioderne kommer til at have en for høj junction temperatur (altså temperaturen i silicium'et), hvilket vil tære på levetiden teoretisk, for hvis det har virket for Jones over længere tid, så går det nok. Det er dog ikke et design, der vil bestå på DTU.
For at vende det om. Nej designet ville ikke bestå på DTU, men det er der jo så mange ting der ikke gør. Det er jo ingenører der er derude.
Forstår ikke din indvending med den plade som dioderne er monteret på. Du mener at producenterne bevist monterer dem på noget aluminium der er for tyndt? Jo det fungerer. Jeg lavede nogle "lamper" med 3x10w dioder på. Største fejl var en strømforsyning der stod af undervejs.

Og nej, det kan vel næppe svare sig selv at lave det idag. Eneste fordel jeg kan se er at du kan lave det lige i de mål som passer.
Skulle der brænde en diode af, så er det lyn hurtigt at skifte den, og at det ingen - næsten - penge koster at sætte en ny diode på


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev: Forstår ikke din indvending med den plade som dioderne er monteret på. Du mener at producenterne bevist monterer dem på noget aluminium der er for tyndt? Jo det fungerer. Jeg lavede nogle "lamper" med 3x10w dioder på. Største fejl var en strømforsyning der stod af undervejs.

Og nej, det kan vel næppe svare sig selv at lave det idag. Eneste fordel jeg kan se er at du kan lave det lige i de mål som passer.
Skulle der brænde en diode af, så er det lyn hurtigt at skifte den, og at det ingen - næsten - penge koster at sætte en ny diode på
Det er ikke Dioden og Hex'en jeg mener er for tynd, men derimod godset i retskinnen, skinnen er så tynd at temperaturen fra dioden ikke kan fordeles ordentligt ud i alu'en selv med meget høj flow i skinnen kan varmen ikke komme væk, således at temperature i selve dioden (silicium) bliver for høj, derfor kommer du i en situation hvor du skal skifte dioder løbende, da de overskrider deres max temp.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Carsten »

MortenL skrev:Det er ikke Dioden og Hex'en jeg mener er for tynd, men derimod godset i retskinnen, skinnen er så tynd at temperaturen fra dioden ikke kan fordeles ordentligt ud i alu'en selv med meget høj flow i skinnen kan varmen ikke komme væk, således at temperature i selve dioden (silicium) bliver for høj, derfor kommer du i en situation hvor du skal skifte dioder løbende, da de overskrider deres max temp.

Som jeg skrev, så havde jeg 2 retskinner med hver 3x10w dioder monteret.
Og der var varmen ikke noget større problem. Bevares jeg havde også monteret en blæser der dækkede hele
bredden på retskinnen.


Kenneth J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: lør 31. mar 2018 02:49
6
Postnummer: 8410 Rønde
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Djursland

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Kenneth J »

Jeg har regnet ud at jeg kan lave en lampe med 96 dioder i forskellige farve til ca. 2500 kr.

Den vil så være over hele akvariet og ikke kun i midten som en købe lampe. Vil det ikke være en stor fordel at lyset er delt mere ud ??


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af sydsjælland »

Hej for 5-6 år siden gjorde jeg det i diy lys og halløj på mit tidligere akvarie.
cree dioder meanwell drivere - enkelt styk allu heatzink ( som virker ) faktisk en hel kasse fuld på loftet - et gæt vil være at der samlet er for 6-8000kr.
Men eftersom der er diskus i akvariet i dag og at mine nye saltvands setup er betydelig mindre med ai lamper og det faktum at kassen stadig står på loftet så er det billigt til salg hvis det har interesse . ? jeg kan godt smide nogle billeder :-)


Kenneth J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: lør 31. mar 2018 02:49
6
Postnummer: 8410 Rønde
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Djursland

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af Kenneth J »

Meget gerne billeder


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af sydsjælland »

Er din plan at få en computer til at styre dem ?
Jeg har kørt med dem på en ghl profilux som nok også er billigt tilsalg nå men det er en anden snak.
Der er ghl styre print - meenwell dimmer bare drivere med mulighed for at justere ampære så det passer til det man ønsker. Der er et ubrugt print og driver i reserve hvis uheldet skulle være ude. nogle dioder er lodet på andre er med stik og fordeler print osv - de farver jeg har kørt med royalblue / blue / coolwhite alle cree dioder og alt er købt hos rapidled i usa : https://www.rapidled.com/heatsinks/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du er interesseret i noget af det så må jeg lige få viklet det ud og afprøvet - mener lamper komplet bestod af 12+12+8 *2 dioder + en serie uw
tja og en masse ekstra forsøgshaløj.
Vedhæftede filer
IMG-1709.JPG
IMG-1710.JPG
IMG-1711.JPG
IMG-1704.JPG
IMG-1705.JPG
IMG-1703.JPG


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Køleplade til led lys

Indlæg af sydsjælland »

der er også linser til det hele men check rapidled's hjemmeside :-)


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"