"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SUMP

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

SUMP

Indlæg af Beowulf »

Hej

Skal så småt igang med at lave sump til nyt kommende akvarie.

og har lidt spørgsmål til dette som jeg ik lige jeg kan finde her på siden. :sneaky2:

1: kommer til at køre med en deltec ap600 og kan ikke finde ud af mon den har en bestemt vandstand den skal stå i?

2: ville dette som på billede ikke være helt fint.

regner med at lave refugium ca 30cm dyb og bobble fælden kommer lidt an på hvad skummer kræver. ellers havde jeg regnet med den blev ca 20cm
Vedhæftede filer
sump.jpg


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: SUMP

Indlæg af Mikas »

Jeg vil mene at du ikke går helt galt i byen hvis du laver den mellem 18-20 cm :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SUMP

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke kan finde vandstanden, så er der jo muligheden for at klodse den lidt op hvis den står for dybt


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SUMP

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Peter, fedt du har gjort dig tanker om layout.


Et par input herfra. Smid så meget flow som muligt gennem refugium, hvis du vil have makro alger der i.
Triton anbefaler min 10 X vandmængde flow i timen af den SAMLEDE mængde vand i systemet :y , gennem et makro alge refugium for at give dette fuld effekt.

Det andet.
Fra skummerrum til retur kammer der havde jeg kun 2 vægge, som boblefælde. Og den forreste skulle vandet under, ikke over..... forestil dig at denne sidder midt i sumpen, (højdemæssigt, set fra siden på din tegning 2, hvis det giver mening, således vandet kan komme over hvis det stiger meget i skummerrummet.
Dette for at holde overfladen så længe som muligt i sump rummet, da der sidder flest proteiner mm i overflade hinden. Det skulle give en mere effektiv afskumning. Det virkede fint her i huset.

Hilsen Charlie
Senest rettet af charlie saltvand fre 16. feb 2018 19:48, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: SUMP

Indlæg af Stig Jest »

charlie saltvand skrev:Hejsa Peter, fedt du har gjort dig tanker om layout.


Et par input herfra. Smid så meget flow som muligt gennem refugium, hvis du vil have makro alger der i.
Triton anbefaler min 10 X vandmængde flow i timen, gennem et makro alge refugium for at give dette fuld effekt.

Hilsen Charlie
10 X af hvad? Total vandmængde eller sump volumen eller?

Ang. dine betragtninger om bobbelfælde, så er jeg 100% enig.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: SUMP

Indlæg af Mikas »

Men hvis man kun har to vægge i en bobbel fælde og sætter den første oppe og den næste nede? Forsvinder bobbelfælde ideen så ikk?
Min skummer smider boblerne ud nede i bunden ? Så kan de ryge med flowet med under den første væg og så med hen over den næste væg?
Har altid haft 3 vægge


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: SUMP

Indlæg af Steffenhn »

Jeg bruger også altid to glas til bobbelfælde, men jeg vælger dog at lade vandet gå over -> under. Så sikrer jeg mig at hinden der dannes i rummet vandet trækkes fra, trækkes af :beer:

Har før haft det modsatte, men så kan der godt opstå hinde.


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SUMP

Indlæg af charlie saltvand »

# Stig.... undskyld min ven ;-). Rettet nu, det er af den samlede mængde vand i systemet. Dvs 520 Liter vand = 5200L gennem refugium i timen..... :dizzy: Flere kan ikke få så meget flow igennem, så kan der laves et by-pass på retur, ala på tegningen....

# Steffen, jeg har aldrig oplevet hinde i retur kammer, og hvis der kommer dette, vil jeg mener der er ALT for lidt flow gennem sump....Jævnfør, Tritons ide om 10x samlet vand mængde gennem sumpen i timen. Jeg har forsøgt at holde deres mål, måske derfor jeg ikke har oplevet den omtalte hinde?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: SUMP

Indlæg af Beowulf »

tak for de gode svar. tror jeg så vil gå efter de ca 20cm vandstand i skummer rummet.
men kommer nok ikke helt op p0 10x vandvolume i refugium. ellers skal jeg lave returrør 20mm om til sikkerhedsråd. da det er et brugt akvarie med huller boret.
og boblefælde vil også blive lavet så vandet kan løbe hen over hvis et eller andet skulle stoppe fælden til. De. vil også blive mellemrum i fælde så det kan sættes filter i mellem. til at tage svæv med når det er nødvendigt.

har så dog i dag erfaret at jeg IKKE er nogen glarmester :G :hehe: :P


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: SUMP

Indlæg af Steffenhn »

charlie saltvand skrev:# Stig.... undskyld min ven ;-). Rettet nu, det er af den samlede mængde vand i systemet. Dvs 520 Liter vand = 5200L gennem refugium i timen..... :dizzy: Flere kan ikke få så meget flow igennem, så kan der laves et by-pass på retur, ala på tegningen....

# Steffen, jeg har aldrig oplevet hinde i retur kammer, og hvis der kommer dette, vil jeg mener der er ALT for lidt flow gennem sump....Jævnfør, Tritons ide om 10x samlet vand mængde gennem sumpen i timen. Jeg har forsøgt at holde deres mål, måske derfor jeg ikke har oplevet den omtalte hinde?
Det er ikke i returkammeret, men kammeret der leverer vand til returkammeret (ofte skummerrum/ref). Jeg har i hvert fald haft de problemer førhen og nu hvor jeg har min bobbelfælde anderledes, er jeg sluppet af med de problemer :beer:


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: SUMP

Indlæg af charlie saltvand »

Steffenhn skrev:
charlie saltvand skrev:# Stig.... undskyld min ven ;-). Rettet nu, det er af den samlede mængde vand i systemet. Dvs 520 Liter vand = 5200L gennem refugium i timen..... :dizzy: Flere kan ikke få så meget flow igennem, så kan der laves et by-pass på retur, ala på tegningen....

# Steffen, jeg har aldrig oplevet hinde i retur kammer, og hvis der kommer dette, vil jeg mener der er ALT for lidt flow gennem sump....Jævnfør, Tritons ide om 10x samlet vand mængde gennem sumpen i timen. Jeg har forsøgt at holde deres mål, måske derfor jeg ikke har oplevet den omtalte hinde?
Det er ikke i returkammeret, men kammeret der leverer vand til returkammeret (ofte skummerrum/ref). Jeg har i hvert fald haft de problemer førhen og nu hvor jeg har min bobbelfælde anderledes, er jeg sluppet af med de problemer :beer:
Sorry.... jeg mente SELVFØLELIG også Skummerkammer.... lang dag på jobbet :hehe:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"