"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjemmebygget LED

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Hjemmebygget LED

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa!
Nu er jeg godt igang med at samle mit eget LED, det jeg er igang med nu er at sætte 65 CREE XPE 3 w LED fast på en 1 m x 0,3 m kølerplade!

Når jeg er færdig med det tænker jeg at smide linser på det hele og de dækker stort set hele led'en men ikke helt og er lidt bange for at ødelægge dem pga fugt!

Hvad har DIY folket herinde gjort?

Tænker lidt at smide silikone rundt om alle linserne for at gøre det helt tæt, men det ville gøre det svært at komme til hvis noget skulle fikses!


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjemmebygget LED

Indlæg af nbd »

Jeg har dækglas over akvariet så der ikke kommer fugt eller vandsprøjt op i LED


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjemmebygget LED

Indlæg af Carsten »

Glem linser, de er kun med til at give mere koncentreret lys, og med stor sandsynlighed også disco lys på bunden. Dioderne har en udstråling på Ca 120 grader, og det er ved at være det optimale. 65 dioder på en køleplade på 100x30. Det er mange og du kommer ikke uden om at montere et på pc blæsere for at hold temperaturen nede


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Hjemmebygget LED

Indlæg af Jonathan93 »

Har bestemt også tænkt mig at smide nogle blæsere på bagsiden, for at sænke temperaturen skal bare havde fundet en mulighed for at sørge for at fugt ikke ødelægger lyset, er bare bange for at dækglas kommer til at ødelægge mit design lidt da jeg har tænkt mig at bygge et låg / "canopy" over akvariet og et dækglas ville gøre det svært at komme til


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"