"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Epoxy og kølerplade!

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Epoxy og kølerplade!

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa allesammen!
Jeg er igang med at bygge mit eget LED, super spændende men tror jeg har dummet mig gevaldigt!
Jeg har limet mine CREE XPE 3 w LED fast til en kølerplade men efter lidt research fundet ud af at folk normalt putter "heat paste" (kender ikke dansk betegnelse desværre) mellem LED og kølerpladen, givet den epoxylim på siderne og ikke mellem pladen og LED. Det jeg så har gjort uden at lave mit research ordenligt er at jeg har limet mine første 13/65 LED pære direkte fast med epoxy lim mellem LED og kølerpladen. Det lader til at holde helt fint men hvad jeg er bange for er om varmeledeevnen mellem pære og kølerplade nu er helt fucked fordi jeg har puttet epoxy imellem og om jeg vil brænde dem af i løbet af ingen tid.

Hvad vil i foreslå mig? Har en varmepistol så kan godt fjerne epoxylimen, men dette vil naturligvis brænde LED'erne af tænker jeg da temp kommer til at blive omkring 150+ græder.

Tak på forhånd!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af Carsten »

For at sige det lige ud, så er det ikke smart det du har lavet. Men det er du jo klar over. Hvor godt har du limet dem? Er det ikke muligt at få en tynd skruetrækker ind under basen som dioden sidder på, og så lirke den af?
Hvis du ikke gør noget. så kommer du alligevel til at gøre noget, for som du selv er inde på brænder de af hurtigt, og så skal de af alligevel.
I stedet for at bruge heat paste og lim, så brug det sammen.
https://www.ebay.com/itm/CPU-GPU-Therma ... SwZ8ZW1p6O" onclick="window.open(this.href);return false;. Det har jeg brugt flere tuber af. Blot en lille klat på bagsiden af dioden, og så presses den på kølepladen. Det hærder normalt ret hurtigt. Der findes en grå variant af det samme, men den er meget længere om at hærde.
Jeg ville bestille sådan en tube og så nogle nye dioder.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af MortenL »

Stort set enig med Carsten. Epoxy har en meget dårligt varmeledning, så dine LEDs kommer ikke til at holde lang tid. Du får givetvis aldrig alt epoxylimen af diode sekskanterne, og derved kommer du ikke til at have optimal kontakt hvis du forsøger at tage det af, det er dog forsøget værd.

Normalt siger man i effektelektronik industrien at der er no go at ligge en klat lim/pasta under sit emne og så bare trykke limen ud, det skyldes at der nemt opstår luftbobler og områder uden lim. Det er derfor langt bedre at sprede det ud med en skraber. Igen så giver Hex'en som selve dioden er monteret på, en god varmefordelingen, så tror ikke det gør den store forskel.

I øvrigt så er der ikke meget sparet ved at lave lamper selv, sammenlignet med en del relativt billige Kina lamper, som er mindst lige så gode som dem man selv kan lave. Skal dog siges at jeg også selv lavede en lampe for et par år siden.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af Jonathan93 »

Hov, kan se jeg formulerede mig lidt dårligt, jeg laver ikke selve LED'erne selv, de er fra kina men sætter dem på en 1 m x 0,2 m kølerplade ! Men resultatet er det samme, dårlig varmeledningsevne så kølerpladen får en ringe funktion, jeg tror jeg ser om jeg ikke kan få de 13 af, bare for at få plads til 13 nye! Men heldigvis koster de under 100 kr fra kina af ;) Men tak for hjælpen gutter, så må jeg leve med 39 w mindre i mit lys indtil jeg de sidste hjem!


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af kalmar »

Hvis du sætter næsten fuld spænding på Led's, så de bliver varme, vil de så ikke slippe epoxyen delvist med lidt held?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af MortenL »

Jonathan93 skrev:Hov, kan se jeg formulerede mig lidt dårligt, jeg laver ikke selve LED'erne selv, de er fra kina men sætter dem på en 1 m x 0,2 m kølerplade ! Men resultatet er det samme, dårlig varmeledningsevne så kølerpladen får en ringe funktion, jeg tror jeg ser om jeg ikke kan få de 13 af, bare for at få plads til 13 nye! Men heldigvis koster de under 100 kr fra kina af ;) Men tak for hjælpen gutter, så må jeg leve med 39 w mindre i mit lys indtil jeg de sidste hjem!
Nej, selvfølgelig laver du ikke LED'erne selv. Det jeg tænkte på er når du har købt køleplader, LED'er på Hex, to drivere (hvide og blå har forskellige max strøm) samt diverse af det løse så har man brugt over ca prisen på en billig LED lampe fra Kina.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af Jonathan93 »

kalmar skrev:Hvis du sætter næsten fuld spænding på Led's, så de bliver varme, vil de så ikke slippe epoxyen delvist med lidt held?
Jeg kunne prøve så krydser jeg finger :P For kan altid slibe limen af med noget sandpapir hvis jeg kan få LED'erne af uden at brænde dem af, må prøve mig frem!


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Epoxy og kølerplade!

Indlæg af kalmar »

Det gode er at du med garanti husker det næste gang du skal montere nogle LED :D


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"