"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opbygning af lampekasse

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Opbygning af lampekasse

Indlæg af KasperT »

Nu fik jeg endelig akvariet på plads, så nu skal der bare bygges en lampe kasse til det.

Vi har loft til kip, så jeg tænker at lampekassen bliver åben i toppen.
Jeg vil helst ikke hænge lamperne op i loftet som jeg ellers har gjort med mine andre akvarier.
Så lamperne (Radion) skal sættes fast inden i kassen på en måde.

Jeg vil gerne bevare så fri adgang som muligt til at læne mig ind over akvariet når det skal rengøres.
Så det vil være fedt med et system hvor siderne nemt kan fjernes helt.

Hvordan har i bygget jeres lampekasser? Kom gerne med en masse billeder! :-)
Har i nogle anbefaliner til hvordan jeg kan bygge en god løsning til mit akvarie?
Vedhæftede filer
DSC04568.jpg
DSC04566.jpg


/Kasper

Website: Reef App
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Opbygning af lampekasse

Indlæg af charlie saltvand »

Tjek evt youtube, der er masser af muligheder dér.

[video][/video]

" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg lavede min med udgangspkt i en træ ramme ala den på videoen. Beklædte den med formalux. Siderne var hængslet i toppen så de kunne vippes op, når der skulle rodes i baljen.
Hang lampen i 3 stk tværstivere. Det virkede fint. Husk at bruge rustfrie skruer, hvis du både limer og skruer.

Du kan se mit resultat i min tråd :sneaky2:
Glæder mig til at følge din tråd :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Opbygning af lampekasse

Indlæg af PoulD »

Min lampekasse er lavet i porsa påskruet mdf plader. Gummitætningslister under de porsarør som hviler på toppen af akvariet (især godt hvis man som jeg har fisk der smider store mængder vand op på sidespladerne, som uden tætning ville løbe ned af ydersiden på alle glasfladerne). Sidepladerne går naturligvis ca. 5 cm ned over glasset så de slutter under vandoverfladen.

I toppen er der nogle langsgående porsarør med flig på. Ovenpå fligene ligger der et par små plader af 12 mm støbekrydsfiner som mine Radion hænger i. Jeg kan dermed køre lamperne frit fra side til side på den lange led af akvariet (det kunne let være lavet så man også kunne rykke dem på den anden led, men det ville være totalt overkill på min lille balje).

Den forreste side af lampekassen er ikke skruet fast til porsarørene, men er med nogle vinkelbeslag skruet sammen med et stykke topplade der dækker ca. 20 cm af af toppen. Vægten af den smule topplade er rigeligt til at bære den forreste plade som dermed uden videre kan løftes af (jeg har også en topplade til de sidste 2/3 af toppen, men den måtte jeg tage af, da baljen blev for varm).

Ovenstående giver måske mere mening hvis det ses i sammenhæng med billederne først i min tråd.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Opbygning af lampekasse

Indlæg af KasperT »

Mange tak for feedback, jeg må i gang med noget træ eller porsa.

Charlie, hvordan kommer du helt ind over så du kan nå bunden, hvis det er nødvendigt? :-)
Jeg er i hvert fald nød til at kunne læne mig ind over for at kunne nå rundt.
Og jeg er sku ikke tynd nok til at komme ind mellem træet :beer:

Måske jeg kan prøve at lave det hvor den øverste ramme er mere centreret som på Pouls.

Skal klart have efterlignet Pouls lampe holder :-)


/Kasper

Website: Reef App
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Opbygning af lampekasse

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg kunne løfte hele kassen af, det var en rumdeler, så kassen var ikke “lukket” i den bagerste ende. Her gik den op mod væg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Opbygning af lampekasse

Indlæg af KasperT »

Tror jeg går med denne konstruktion i porsa, med inspiration fra PoulD's setup :-)
Og så nogle træplader som lamperne kan strues op i, så man nemt kan flytte dem.
Vedhæftede filer
lampekasse porsa.PNG


/Kasper

Website: Reef App
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"