"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Min officielle LED tråd

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

aamann skrev:tror ikke jeg vil tage et kit både fordi at der er 10% på drivere og led, og fordi at jeg ikke får brug for hverken linser eller blæser og heatsink ikke passer i låget på RSM.
kunne godt være man skulle prøve med 2 stk ENL-60-48D og en 26 leds som din lampe på side et. Nu er det jo efterhånden noget tid siden du startede tråden, så ville du stadig anbefale samme farve kombi som i første indlæg eller har du prøvet anden kombi som er bedere?
Jamen så er det bare at bestille samme ting, som jeg brugte.

Vil stadig mene at det er en af de bedste kombinationer. Du kan dog evt. supplere med uv, men visuelt har jeg aldrig set et pænere lys end den kombination jeg brugte.


Mvh Tobias
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af aamann »

Mange tak for hjælpen.. et sidste spørgsmål i denne omgang skal den driver køres med den adaptor som han har her http://diy-aqualight.dk/div.html ?? troede faktisk bare der skulle et alm stik på den


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

aamann skrev:Mange tak for hjælpen.. et sidste spørgsmål i denne omgang skal den driver køres med den adaptor som han har her http://diy-aqualight.dk/div.html ?? troede faktisk bare der skulle et alm stik på den
Adapteren er til potentiometrene. Driveren skal bare have 230v fra væggen :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Hej Moente. super lækker tråd. Har 2 drivere LPF-60D-48 fra et gammelt setup som jeg vil til at igang med til min nye balje på 82x80x67. Hvad ville du anbefale af dioder til det?? vil gerne have 1 white til 2 blå system og så måske 2 rød. hvor mange vil du mene der skal bruges for at dække baljen? og lige en anden ting ;) kan se på din profil at dine led ser ud til at sidde i skrå vinkel alle sammen, er det syns bedrag eller en planlagt handling for bedre spredning ?


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Mikki skrev:Hej Moente. super lækker tråd. Har 2 drivere LPF-60D-48 fra et gammelt setup som jeg vil til at igang med til min nye balje på 82x80x67. Hvad ville du anbefale af dioder til det?? vil gerne have 1 white til 2 blå system og så måske 2 rød. hvor mange vil du mene der skal bruges for at dække baljen? og lige en anden ting ;) kan se på din profil at dine led ser ud til at sidde i skrå vinkel alle sammen, er det syns bedrag eller en planlagt handling for bedre spredning ?
Hvis vi tager fat i tommelfingerreglen skal du bruge 65 x 3W dioder. Evt. lidt flere højden taget i betragtning.

Personligt er jeg gået over til lidt mere basic kombinationer af dioder. Kører lige nu med 1:1:1 neutral hvid:royal blue:blue og kun med et par røde og et par uv ved siden af. Det giver super sprøde farver hos mig, og jeg er meget tilfreds.

Er ikke sikker på, hvad du mener med skrå vinkel? :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Moente skrev:
Mikki skrev:Hej Moente. super lækker tråd. Har 2 drivere LPF-60D-48 fra et gammelt setup som jeg vil til at igang med til min nye balje på 82x80x67. Hvad ville du anbefale af dioder til det?? vil gerne have 1 white til 2 blå system og så måske 2 rød. hvor mange vil du mene der skal bruges for at dække baljen? og lige en anden ting ;) kan se på din profil at dine led ser ud til at sidde i skrå vinkel alle sammen, er det syns bedrag eller en planlagt handling for bedre spredning ?
Hvis vi tager fat i tommelfingerreglen skal du bruge 65 x 3W dioder. Evt. lidt flere højden taget i betragtning.

Personligt er jeg gået over til lidt mere basic kombinationer af dioder. Kører lige nu med 1:1:1 neutral hvid:royal blue:blue og kun med et par røde og et par uv ved siden af. Det giver super sprøde farver hos mig, og jeg er meget tilfreds.

Er ikke sikker på, hvad du mener med skrå vinkel? :)
Okay måske jeg ser forkert på dit billeder. prøver lige at se om jeg kan forklare ;) det ser ud til at dine linser måske peger lidt til dirverse vinkler ? måske syns bedrag herfra. men tænkte at hvis dette var tilfælde ville spredningen jo vel blive delt ud i hele baljen eller er det forkert set af mig ;)?. gav det lidt mening ;)
Men det lyder sku da okay med de ca 65. kan det gøres med andre slags ? som måske er større i styrke og derved undgår 65 styk ;)? eller er det det? er kun lidt inde i de Led lys der


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Det må være synsbedrag, for der er ikke bevidst vinklet noget som helst :) dioderne var normalt spredt ud over hele køleplader for optimal spredning.

Jeg har kun erfaring med 3W dioder og aner derfor intet om eks. 10 eller højere watt dioder. Stort set alle bruger. 3W dioder, og det må der være en grund til; det fungerer og du har bedre kontrol over farverne.


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Moente skrev:Det må være synsbedrag, for der er ikke bevidst vinklet noget som helst :) dioderne var normalt spredt ud over hele køleplader for optimal spredning.

Jeg har kun erfaring med 3W dioder og aner derfor intet om eks. 10 eller højere watt dioder. Stort set alle bruger. 3W dioder, og det må der være en grund til; det fungerer og du har bedre kontrol over farverne.
Jamen det ville sku egentligt også være spil af penge at starte helt forfra når jeg nu allerede har 6 blu og 6 royal blue 12 cool white og 6 antic b og lidt uv til at ligge. syntes bare 65 lød voldsomt . men så skal jeg vel have lidt mere end de 2 LPF-60D-48 ;)


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Mikki skrev:
Moente skrev:Det må være synsbedrag, for der er ikke bevidst vinklet noget som helst :) dioderne var normalt spredt ud over hele køleplader for optimal spredning.

Jeg har kun erfaring med 3W dioder og aner derfor intet om eks. 10 eller højere watt dioder. Stort set alle bruger. 3W dioder, og det må der være en grund til; det fungerer og du har bedre kontrol over farverne.
Jamen det ville sku egentligt også være spil af penge at starte helt forfra når jeg nu allerede har 6 blu og 6 royal blue 12 cool white og 6 antic b og lidt uv til at ligge. syntes bare 65 lød voldsomt . men så skal jeg vel have lidt mere end de 2 LPF-60D-48 ;)
Har pt 6 t5 og 12 blå led samt 4 uv og 4 antic blå monteret over baljen. men vil sku gerne have styring på og så er ren led vel den bedst løsning eller?


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Personligt overvejer jeg en blanding af LED og T5, da jeg tror det kunne være sindssyg sprødt. Så sæt da de dioder du har over akvariet sammen med T5 og se, hvad du synes :) styring bliver du alligevel træt af i længden - gjorde jeg hvert fald ;)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Moente skrev:Personligt overvejer jeg en blanding af LED og T5, da jeg tror det kunne være sindssyg sprødt. Så sæt da de dioder du har over akvariet sammen med T5 og se, hvad du synes :) styring bliver du alligevel træt af i længden - gjorde jeg hvert fald ;)
Ved du hvad ;) så afprøver jeg sku lige det først ;) bestiller lige en lille smugle flere blå og 2 røde og ser hvad det giver. kan være jeg kan nøjes med de 2 drivere jeg har så.


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Mikki skrev:
Moente skrev:Personligt overvejer jeg en blanding af LED og T5, da jeg tror det kunne være sindssyg sprødt. Så sæt da de dioder du har over akvariet sammen med T5 og se, hvad du synes :) styring bliver du alligevel træt af i længden - gjorde jeg hvert fald ;)
Ved du hvad ;) så afprøver jeg sku lige det først ;) bestiller lige en lille smugle flere blå og 2 røde og ser hvad det giver. kan være jeg kan nøjes med de 2 drivere jeg har så.
Du kan jo have 40 dioder i alt på de to drivere, så det burde kunne lade sig gøre ;)
Held og lykke med projektet. Opdatér endelig! Og spørg løs, hvis du får flere spørgsmål :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Moente skrev:
Mikki skrev:
Moente skrev:Personligt overvejer jeg en blanding af LED og T5, da jeg tror det kunne være sindssyg sprødt. Så sæt da de dioder du har over akvariet sammen med T5 og se, hvad du synes :) styring bliver du alligevel træt af i længden - gjorde jeg hvert fald ;)
Ved du hvad ;) så afprøver jeg sku lige det først ;) bestiller lige en lille smugle flere blå og 2 røde og ser hvad det giver. kan være jeg kan nøjes med de 2 drivere jeg har så.
Du kan jo have 40 dioder i alt på de to drivere, så det burde kunne lade sig gøre ;)
Held og lykke med projektet. Opdatér endelig! Og spørg løs, hvis du får flere spørgsmål :)
Ja men er det ikke kun de hvide der kan det?? det blå skal vel parrell kobles eller?? kan du måske svare på om hvis nu jeg køre hvid på den ene og så blå/rød uv på den anden kan dette lade sig gøre og eller er der en bedre måde ?? eller kand der fyldes menge flere blå på den ene og så køre den som den med hvid åltså uden parrel?
Vil lige sige tak for dine svar. super hjælp med en helt nyåbnet mulighed ;)


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Afhængig af de hvide dioder, kan du godt køre 12 af dem i serie, hvis de kan tåle de 1,2A. Det kan de hvis det er Cree XP-G eller nyere. Dem kan du køre på én driver i serie, og så køre blå, rød og uv parallelt på den anden driver, så du evt. laver en serie med blå og en med rød og uv, kobler dem parallelt på driverten, så de hver især deler om de 1,2A. Så skulle den være i vinkel ;)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Moente skrev:Afhængig af de hvide dioder, kan du godt køre 12 af dem i serie, hvis de kan tåle de 1,2A. Det kan de hvis det er Cree XP-G eller nyere. Dem kan du køre på én driver i serie, og så køre blå, rød og uv parallelt på den anden driver, så du evt. laver en serie med blå og en med rød og uv, kobler dem parallelt på driverten, så de hver især deler om de 1,2A. Så skulle den være i vinkel ;)
Den med de hvide er modtaget ;)
Men kan du lige give en grundig forklaring på de blå/røde/uv/driver? eller måske en video tegning. er ikke ekspert i det (endnu) :biggrin:


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

Jeg kan prøve. Lad os lege at du har 10 Royal blue, 6 blue, 2 uv og 2 røde, altså i alt 20 dioder.

De 10 Royal blue lodder du sammen til én serie som du ville gøre normalt. Det samme gør du med de blue, rød og uv. Men i stedet for at de går til hver sin driver, samler du ledningerne fra hver + og - der skal gå til driveren og sætter på én driver. Så har du koblet dem parallelt på driveren og de deler derfor de 1,2A og får derfor 0,6mA hver.

Håber det hjælper. Har ikke mulighed for at tegne lige nu :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Mikki »

Moente skrev:Jeg kan prøve. Lad os lege at du har 10 Royal blue, 6 blue, 2 uv og 2 røde, altså i alt 20 dioder.

De 10 Royal blue lodder du sammen til én serie som du ville gøre normalt. Det samme gør du med de blue, rød og uv. Men i stedet for at de går til hver sin driver, samler du ledningerne fra hver + og - der skal gå til driveren og sætter på én driver. Så har du koblet dem parallelt på driveren og de deler derfor de 1,2A og får derfor 0,6mA hver.

Håber det hjælper. Har ikke mulighed for at tegne lige nu :)
Det var super svar :y :GO i get it ;)
Takker mange gange for hjælpen og skal nok lige smide en opdate din vej når det er igang ;)


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af jonas _sandager »

Moente skrev:Personligt overvejer jeg en blanding af LED og T5, da jeg tror det kunne være sindssyg sprødt. Så sæt da de dioder du har over akvariet sammen med T5 og se, hvad du synes :) styring bliver du alligevel træt af i længden - gjorde jeg hvert fald ;)
Jeg kan i hvert fald kun anbefale LED-T5 komboen. Nu har jeg aldrig prøvet at køre kun med LED, og har ikke erfaringen til at kunne sige noget om vækst, men jeg kan til gengæld forsikre om at lyset bliver SÅ meget federe når begge dele kører her. Selvfølgelig kommer der mere lys, men ud over det, giver det også et rigtig godt spil i vandet, uden at blive hysterisk, som jeg godt syntes det kan blive med rent LED.
'Tommelfingerreglen' siger at jeg skal bruge 14 LEDs over mit akvarie, men jeg har så kun tolv. Ud over det har jeg ca 1 Watt/liter i T5. Jeg har ikke målt på lysstyrken og PAR-værdier, men jeg vil gætte på at det er nok til det meste :) Desuden syntes jeg at de undersøgelser, jeg har læst, viser at der er bedre vækst under T5 end under LED, så en blanding syntes jeg virker som en god løsning.


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af amddurin »

Har osse leget med tanken om at udnytte de 2 x 39W T5 jeg pt ikke har i brug, til at give ekstra lys i mit 300L hvor jeg ikke har ret mange LED og hvis det giver mindre spil i vandet ville det kun være fint, da jeg syntes at det er lidt meget kun med de få LED jeg har over...
(Ville måske hjælpe når jeg bygger lampen færdig i min ferie + skifter fra 55/60 grader til 80 grader linser for bedre overlapning af lyskeglerne...)

Mht. styring syntes jeg at det er fedt med sol op/ned og mere blå i disse skumringstider og det kan dimbare T5 osse...

:GO


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af dyne »

hej Tobias jeg har lavet en ats lampe med 7 ledér monteret på en 3mm aluplade på 10cmx30cm pladen bliver ca 40-45 grader varm skal jeg have blæser på


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

dyne skrev:hej Tobias jeg har lavet en ats lampe med 7 ledér monteret på en 3mm aluplade på 10cmx30cm pladen bliver ca 40-45 grader varm skal jeg have blæser på
Dioderne mister levetid fra 60 grader. Min lampe kører med blæser og holder sig på ca 30. Vil godt mene du kan undvære blæser. Men hvis du har en liggende og det er muligt for dig at smide den på, så gør det :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af dyne »

oki super


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af amddurin »

UPDATE:

Prøvede med 6 stk. LED tændt og et stegetermometer i den yderste del af profilen ca. 3cm fra LED og der kom temp op på 57 grader og lampen havde kun været tændt i ca. 10min... - så noget skal der gøres hvis de skal holde til det...

___________________________________________

Hvor sætter man en sensor på helt præcist?
Hvor får man sådan en sencor henne? (Bare et digitalt termometer?)

Jeg benytter en gammel CPU kølerprofil (80 x 56 x 35mm) til 9 Cree LED XT-E og XP-G som kun skal køre med 700mA...

Er lidt nervøs for varmen selv om der er fine tynde blade i profilen, da LED sider meget tæt...

Vil nok osse smide en lille 40x40mm blæser på...

Lyder det som et problem med så lille profil?
9 Cree LED m/Store linser på 80 grader...
9 Cree LED m/Store linser på 80 grader...
:beer:

Tillægs spørgsmål:

Min DIY lampe til mit 300L har flere RB som har et grønt skær i stedet for det lilla - er det normalt eller skal jeg mistænke at have fået forkerte LED?

Jeg har ikke prøvet at sætte et stykke hvidt papir over hver LED, så der er bare når man ser lidt på skrå at flere linser ser grønne ud...


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Moente »

amddurin skrev:UPDATE:

Prøvede med 6 stk. LED tændt og et stegetermometer i den yderste del af profilen ca. 3cm fra LED og der kom temp op på 57 grader og lampen havde kun været tændt i ca. 10min... - så noget skal der gøres hvis de skal holde til det...

___________________________________________

Hvor sætter man en sensor på helt præcist?
Hvor får man sådan en sencor henne? (Bare et digitalt termometer?)

Jeg benytter en gammel CPU kølerprofil (80 x 56 x 35mm) til 9 Cree LED XT-E og XP-G som kun skal køre med 700mA...

Er lidt nervøs for varmen selv om der er fine tynde blade i profilen, da LED sider meget tæt...

Vil nok osse smide en lille 40x40mm blæser på...

Lyder det som et problem med så lille profil?
DSC05237-WEB.jpg
:beer:

Tillægs spørgsmål:

Min DIY lampe til mit 300L har flere RB som har et grønt skær i stedet for det lilla - er det normalt eller skal jeg mistænke at have fået forkerte LED?

Jeg har ikke prøvet at sætte et stykke hvidt papir over hver LED, så der er bare når man ser lidt på skrå at flere linser ser grønne ud...
Hej René,

Ja, det er bestemt for høj en temperatur. Jeg har bare et digitalt lcd-termometer fra eBay monteret mellem ribberne på min lampe, og det, selvom det måske ikke er det helt præcise resultat at få, giver en god indikator om temperaturen på lampen.
En lille blæser på og du er godt kørende.

Mht. dine RB dioder, så skal de bestemt ikke have et grønt skær. De alm. B/CB dioder har et grønt skær, og det er muligt, det er dem, du har fået i stedet for.

Prøv at teste med et stykke papir og evt. smid et billede op :)


Mvh Tobias
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af siqu »

For at udregne antallet af leds så har jeg sådan et skema her. Tjek det ud og evt tilføj til din tekst. Nem og lige til..
Det skal blot hentes eller åbnes fra dropbox siden i Excel.


https://www.dropbox.com/sh/3lx2w3u4u01t ... alc%20.xls


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af nbd »

Nogen, der har erfaringer med Cree led, der ikke skal loddes? F.eks. http://www.rapidled.com/solderless/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lodning er ikke en af mine spidskompetencer... :BA


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af Carsten »

nbd skrev: Lodning er ikke en af mine spidskompetencer... :BA
Da jeg startede, anede jeg intet om lodning, men er da blevet helt habil til det.
Det tager ikke lang tid af lære det til husbehov.


siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af siqu »

Det er meget nemt og og du kan se utallige videoer på youtube omkring soldering, lodning.


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af amddurin »

Hvis man fortinner ledningerne først, er det nemt at lodde dem på LED bagefter...


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Min officielle LED tråd

Indlæg af nbd »

amddurin skrev:Hvis man fortinner ledningerne først, er det nemt at lodde dem på LED bagefter...
Og hvad betyder 'fortinne'? :dizzy:


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"