"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Et vinterprojekt - kalkreaktor

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Claus »

Jeg har igennem lang tid haft en smadret kalkreaktor til at stå på hylden. Købt brugt for år tilbage, hvor den var blevet utæt og var blevet forsøgt repareret med lim og silikone og fik desværre efterfølgende en meget hård medfart i forsendelsen da jeg købte den. Har ved flere lejligheder været tæt på at smide den ud, men den seneste periode har der været lidt tid til at kigge på alle de skrinlagte projekter, så da jeg endelig fandt et acrylrør i den rigtig dimension, var det bare at komme igang med at måle, fræse og lime.
Det oprindelige acrylrør i 3mm tykkelse var revnet og virkede som en sårbar del af konstruktionen, så det nye er 5mm i godstykkelse og væsentlig mere robust.
Der mangler stadig enkelte småting såsom nye vibrationsfri fødder af den slags der sidder under de gamle RD pumper, men mangler et par stykker af dem og har ikke kunnet finde dem ved danske forhandlere. Så de bliver eftermonteret når jeg finder nogle lokalt.

Det er klart at ift arbejdsindsatsen så ville det bedre kunne betale sig at købe en ny simpel reaktor, men synes den her er lidt sjov fordi der kun blev bygget få af dem, så det var fint at kunne gi den nyt liv til en tur mere i manegen.

Er der mon andre derude der har tumlet med nogle sjove projekter i denne tid?
Vedhæftede filer
99233A64-02F2-42C0-913C-3CA5ABCEEAA8.jpeg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Carsten »

Ja, der blev kun lavet 10 stk. af dem.
Har selv en stående


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Barner »

Hvad er det for en reaktor?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af crazy seahorse »

Det er en genial kalkreaktor. Jeg har to af dem. Bruger dem som back up, hvis min Dastaco skulle finde på at lave problemer, der ikke kan løses umiddelbart.
Jeg kender Allan der lavede de reaktorer. Han lavede dem hjemme hos sig selv. Brugte bla hans ovn i køkkenet til at afspænde acrylen. Derfor var der begrænsninger på længden af rørene.
Han fortalte mig også om principperne bag reaktoren og vi var nogle stykker, incl Allan, der satte os ned og fandt på forbedringer der kunne tilføjes uden de store indgreb.
Det gjorde, at vi kunne forbedre stabiliteten og ikke mindst, øge effekten på den. Det var sjovt at lave og den kørte på mit tungt belastede system på 1500L indtil jeg byggede det nye.
Den bliver du glad for.
Hvis du vil høre om vores små tiltag med den store virkning, så skriv endelig til mig.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Carsten »

Barner skrev:Hvad er det for en reaktor?

Hvis du tænker på fabrikatet, så er der intet navn. De blev håndbygget.
Og ellers så et en kalkreaktor. Skulle kunne klare 3000+ liter


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Claus »

crazy seahorse skrev:Det er en genial kalkreaktor. Jeg har to af dem. Bruger dem som back up, hvis min Dastaco skulle finde på at lave problemer, der ikke kan løses umiddelbart.
Jeg kender Allan der lavede de reaktorer. Han lavede dem hjemme hos sig selv. Brugte bla hans ovn i køkkenet til at afspænde acrylen. Derfor var der begrænsninger på længden af rørene.
Han fortalte mig også om principperne bag reaktoren og vi var nogle stykker, incl Allan, der satte os ned og fandt på forbedringer der kunne tilføjes uden de store indgreb.
Det gjorde, at vi kunne forbedre stabiliteten og ikke mindst, øge effekten på den. Det var sjovt at lave og den kørte på mit tungt belastede system på 1500L indtil jeg byggede det nye.
Den bliver du glad for.
Hvis du vil høre om vores små tiltag med den store virkning, så skriv endelig til mig.
Ja det vil jeg rigtig gerne høre om. Sender lige en pb.


Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Thomaas »

Carsten skrev:
Barner skrev:Hvad er det for en reaktor?

Hvis du tænker på fabrikatet, så er der intet navn. De blev håndbygget.
Og ellers så et en kalkreaktor. Skulle kunne klare 3000+ liter
3000+ er optimistisk :)
Der er så mange faktorer der spiller ind.
Jeg har 3 stk monteret på mit system. Display 1400 liter + sump og småtanke 1000 liter. Har været nød til at montere 6 stk 12 liter ARM fylde neutraliseringsrør, for at holde system ph mellem 8.00-8.25.
Reaktor ph er pt 6.05 med en udstrømning på 80 ml/min.
Det en super fed og effektiv reaktor.


╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af Anders månsson »

kom den op og køre ?


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Et vinterprojekt - kalkreaktor

Indlæg af apfolmer »

Smid en besked hvis du mangler nogle små siliconefødder.

Jeg har en pose et sted -
Eller smid en mail

Apfolmer
Hotmail
Com


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"