"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

Jeg er ved at blive sindssyg. Mine tankgennemføringer til rnedløb og sikkerhed er løse.

Faktisk pga mig selv. Jeg havde en fitting et andet sted der drillede og fiksede det i dag. 8 timer efter er jeg på røven.

Mine tankgennemføringer kan jeg umuligt løsne og se hvorfor det drypper ned i underskabet. De kan bare dreje rundt. Sammen. Men ikke løsnes. Jeg har brugt mange timer på at prøve alt muligt, derfor også hevet med alt muligt ubrugeligt værktøj de sidste mange timer og sikkert bare gjort set værre.

Er der et trick jeg ikke kender til? Et værktøj? Jeg tænker alt stille ognroligt vil dø, såner lidt i panik.

Det er en 32/25 tankgennemføring med gevind ind mod skab. Akvarie har kørt 2-3 år uden problemer.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

Helt standard tænker jeg. Jeg har godt nok ikle det perfekte værktøj, men jeg får det ingen vegne. Overhovedet.
16273315369984720062420949657602.jpg


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

IMG_20210726_212356.jpg


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af Kasper j. »

Hejsa, er det tankgennemføring med rør eller de 2 tankgennemføringer uden rør der er problemer med ?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

Kasper j. skrev:Hejsa, er det tankgennemføring med rør eller de 2 tankgennemføringer uden rør der er problemer med ?
Dem udeb rør, har kunne fjerne rør og heldigvis været klog nok til at starte med samlinger der kunne fjernes i underskabet.

Så egentlih burde det jo ikke være umuligt.. Men..


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

Update: hentet lignende genndmføringer for at dobbelttjekke, besøgt 4 byggemarkeder og er nu på jagt efter en 40mm topnøgle, eller i hvert fald hovedet. Det ser sgu sort ud!

Er der virkelig ikke nogen der har haft problemer med at fjerne gennemføring fra kørende akvarie ved evt læk?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

... Ville folket turde smadre en masse akvariefuge rundt om?

Absolut ikke holdbart til de næste 2 år, men nok til man selv vælger, hvornår lortet skal tømmes og lukkes istedet for det skal ske i panik.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af Carsten »

Ikke at jeg selv har haft problemet, men med et overløb hvor dybden var 70 cm, var det en udfordring, at få spændt gennemføringerne ordenligt. En bekendt fiksede det. Et stykke rør der kan passe udover møtrikken/flangen inde i overløbet. Røret varmes op med en varmepistol og presses over møtrik/flange, Når røret er kølet ned, kan det bruges enten til at spænde eller blot holde fast med.
Jeg ville få fat i nye gennemføringer, og starte forfra. Tror du er bedst hjulpet med det.
Hvis du skaffer nye gennemføringer, så læg en silicone fuge rundt om hullet og saml gennemføringen.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

Carsten skrev:Ikke at jeg selv har haft problemet, men med et overløb hvor dybden var 70 cm, var det en udfordring, at få spændt gennemføringerne ordenligt. En bekendt fiksede det. Et stykke rør der kan passe udover møtrikken/flangen inde i overløbet. Røret varmes op med en varmepistol og presses over møtrik/flange, Når røret er kølet ned, kan det bruges enten til at spænde eller blot holde fast med.
Jeg ville få fat i nye gennemføringer, og starte forfra. Tror du er bedst hjulpet med det.
Hvis du skaffer nye gennemføringer, så læg en silicone fuge rundt om hullet og saml gennemføringen.

Ikke en dum ide. Jeg har lige fået prøvet med en speciel tang, så det umuligt kunne holdes bedre fast.

Det rører sig ikke ud af flækken.

Jeg forsøger luge med akvariesilikone som sidate forsøg inden der lukkes helt ned, desværre.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af crazy seahorse »

Så vidt jeg kan se, så sidder de gennemføringer rigtigt nok. Møtrikken på undersiden og ikke nede i overløbet.
Du må kunne komme til møtrikken nedefra ikke? Når de drejer rundt, så kan det skyldes 2 ting i mine øjne.
1: At der indvendigt sidder kalkalger som låser det fast.
2. At der på et tidspunkt er kommet silicone rundt om gennemføringen. Det er altid noget biks, for det besværliggør en senere adskillelse. Ingen af mine er siliconelimede.

Det burde ikke være et problem at tømme udløbskammeret. Ellers så sænk vandstanden i akvariet et par cm og sluk returpumpen.
Så længe cirkulationen kører, så har du fin tid til at udbedre det du skal. Akvariet kan køre ret længe på den måde.

1: Hvis det er kalkalger der laver støj, så hæld lidt syre på. Citron, eddike eller anden let syreopløsning. Burde opløse det hurtigt. Når det ikke bruser mere, så skal der ny syre på.
2: Er noget mere kompliceret, for det skal skæres fri. Man skal holde silicone fra samlinger. Jeg har været der. Bøvlede selv i mange år med nogle gennemføringer der var utætte og som havde fået silicone. Det blev aldrig godt og stod altid og saftede lidt. Vand finder altid en udvej.

Kan du få gennemføringerne af, så sæt nye på, som Carsten er inde på. Monteret rigtigt, skal de bare strammes godt til (ikke voldstrammes) og så er de tætte. Husk at sætte de pakninger der følger med rigtigt. Spørg der hvor du køber dem, men de sidder vist rigtigt når man får gennemføringen. (Så vidt jeg husker, så skal den bløde siliconepakning på vådsiden nede i overløbet og den hårde pakning på møtriksiden).
Husk at rense glasset rundt om hullerne i overløbet med en skraber, så der ikke sidder kalkalger og andet snask. Det kan gøre at siliconepakningen ikke slutter helt tæt.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Olesev
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 18. jan 2016 10:24
8
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af Olesev »

Hej.
Måske problemet er løst men ellers kunne du flække hører med en multicutter. Det er lidt voldsomt men det ville få det løst.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

crazy seahorse skrev:Så vidt jeg kan se, så sidder de gennemføringer rigtigt nok. Møtrikken på undersiden og ikke nede i overløbet.
Du må kunne komme til møtrikken nedefra ikke? Når de drejer rundt, så kan det skyldes 2 ting i mine øjne.
1: At der indvendigt sidder kalkalger som låser det fast.
2. At der på et tidspunkt er kommet silicone rundt om gennemføringen. Det er altid noget biks, for det besværliggør en senere adskillelse. Ingen af mine er siliconelimede.

Det burde ikke være et problem at tømme udløbskammeret. Ellers så sænk vandstanden i akvariet et par cm og sluk returpumpen.
Så længe cirkulationen kører, så har du fin tid til at udbedre det du skal. Akvariet kan køre ret længe på den måde.

1: Hvis det er kalkalger der laver støj, så hæld lidt syre på. Citron, eddike eller anden let syreopløsning. Burde opløse det hurtigt. Når det ikke bruser mere, så skal der ny syre på.
2: Er noget mere kompliceret, for det skal skæres fri. Man skal holde silicone fra samlinger. Jeg har været der. Bøvlede selv i mange år med nogle gennemføringer der var utætte og som havde fået silicone. Det blev aldrig godt og stod altid og saftede lidt. Vand finder altid en udvej.

Kan du få gennemføringerne af, så sæt nye på, som Carsten er inde på. Monteret rigtigt, skal de bare strammes godt til (ikke voldstrammes) og så er de tætte. Husk at sætte de pakninger der følger med rigtigt. Spørg der hvor du køber dem, men de sidder vist rigtigt når man får gennemføringen. (Så vidt jeg husker, så skal den bløde siliconepakning på vådsiden nede i overløbet og den hårde pakning på møtriksiden).
Husk at rense glasset rundt om hullerne i overløbet med en skraber, så der ikke sidder kalkalger og andet snask. Det kan gøre at siliconepakningen ikke slutter helt tæt.
Tusinde tak for din tid til at skrive dette!
Rigtig god idé med citronsyren eller lignende. Min udfordring er, at der siver vand ind fra display til nedløbskassen, umiddelbart i bunden. Så jeg havde lidt svært ved at prøve det med et kørende akvarie. Men! Jeg tror jeg vil afprøve det, når tanken er tømt og selve akvariet forhåbentligt skal reddes.

Uanset, så gav det nogen gode ideer til hvad jeg skal gøre anderledes næste gang. Jeg holder mig fra silikone. Andre har klaret det fint med, men måske jeg ikke lagde det godt nok. Det ser ud som om din "opskrift" på korrekt opsætning jo er til at gå til. Måske jeg bare skal gøre mig i vedligeholdelse? Har simpelthen ikke rørt ved pvc delen siden opsætning i 2,5 år.

Og så aner du faktisk ikke hvor meget det lettede på humøret, at der vra lidt erfaring med det hos andre. Havde da håbet andre ikke har oplevet lignende, men nu hvor det er, så giver det mod på at komme igang igen.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

Olesev skrev:Hej.
Måske problemet er løst men ellers kunne du flække hører med en multicutter. Det er lidt voldsomt men det ville få det løst.
Det kan sagtens blive sagen, når akvariet er tømt. Jeg er meget gerne brutal overfor de dele, der skaber problemerne. De skal straffes.

Men jeg er lidt interesseret i, hvor meget glasset mon kan klare af vibrationer inden det flækker?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af tim_rn »

igen, tak til dem der hjalp!

Jeg kunne ikke løse det nok til at beholde det. Planen er nu at tømme hele lortet - de gode koraller er givet væk. Av. Men det vigtigste er, at mine fisk får et sted at overnatte. Her redder Carsten (Decocean) min røv igen igen.

Derfor vender jeg også stærkt tilbage! Det er mit første akvarie med sump og første shallow reef. Der har været rigtig mange læringer! Og jeg er meget mere klar på hvordan jeg starter godt op.

Desværre går der en del tid, men jeg tager mig tid til at rengøre alt og planlægge næste step. Nu skal det satme blive godt! Jeg følger med herinde dagligt og samler inspiration! :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp: rør, igen ide om hvordan jeg redder det

Indlæg af crazy seahorse »

Øv da også, men vi lærer alle af vores fejl. Hovedsagen er, at man ikke taber modet og det lyder til at du stadig har mod på det. Det er godt.
Jeg vil godt give dig et par fif, som jeg selv har haft megen glæde af. Det er til din rørføring.

1: Brug så vidt muligt bøjninger i stedet for vinkler. Der er overraskende meget mere modstand i en vinkel end i en bøjning.
2: Kuglehaner kan være rigtigt gode, men prøv at begrænse brugen af dem til det mest nødvendige. Hvis det er for at kunne skille det ad igen, så brug unioner i stedet for.
Grunden til dette er, at der samler sig en masse snask på bagsiden af kuglen når en hane står delvist lukket. Det kan bygge sig op og tilsidst kan det hæmme gennemløbet en del.
Desuden bliver de o ringe der sidder i en kuglehane med tiden mast flade, eller bliver mindre fleksible. Så begynder hanen langsomt at safte. Jeg har selv salt siddende rundt om flere af mine, fordi de safter. O ringe i unioner har de samme problemer, men her er vandet ikke begrænset i sit løb som det er i en kuglehane. Så problemet er mindre.
3: Hvis du kan finde midlerne til det, så køb en returpumpe med elektronisk styring. Jeg regulerer gennemløbet vha pumpen som jeg skruer ned for, i stedet for at regulere på kuglehanen.
Alle mine kuglehaner på retur står helt åbne, netop for ikke at bøvle med faldende gennemløb. Det sker gradvist over tid, så man opdager det ikke før det begynder at give problemer.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"