decocean - Trompetfisk, Stenkoraller, Pom Pom, osv.
decocean - Tilbage på sporet
decocean - Kejsere, Gylter, Kirurger, osv.
decocean - Aurantia Kejser, Sepiacaudus Gylte, osv.
decocean - Klovnfisk, Euphyllia, og Tridacna
decocean - Nyt design i koral anlæg

Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Copepod
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden: 2020

Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlægaf kilnakorr » man 16. nov 2020 22:32

Hejsa.

Er helt ny her og er igang med planlægning af sump.

Her er mit layout:
Billede

Noget jeg bør ændrer, eller evt. noget jeg skal være opmærksom på?
Alle idder og kritik er velkomment :be:

Rev Rokke
Brugeravatar
Geografisk sted: Danmark
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden: 2007

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlægaf Jones » man 16. nov 2020 23:01

Hvordan får du vand i refugiet? Og hvorfor har du en 15 cm glasvæg ved returpumpen?

Jeg har altid lavet det som : skummer - refugium - retur - ato
o_O

Copepod

Indlægaf kilnakorr » tirs 17. nov 2020 00:08

Jones skrev:Hvordan får du vand i refugiet? Og hvorfor har du en 15 cm glasvæg ved returpumpen?

Jeg har altid lavet det som : skummer - refugium - retur - ato

Deler retur. Så kan jeg styrer flowet i refugium. Den del har jeg styr på.
Spørgsmålet er om diverse rum ser fornuftige ud i størrelserne og væggene har en fornuftig højde?

Rev Rokke
Brugeravatar
Geografisk sted: Danmark
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden: 2007

Indlægaf Jones » tirs 17. nov 2020 07:52

Du skal i hvert fald sikre dig at vand fra akvariet kan være i sumpen når du slukker strømmen. Ellers får du vand på gulvet. Men ja, ellers ser det fint ud
o_O

Copepod

Indlægaf kilnakorr » tirs 17. nov 2020 13:04

Jones skrev:Du skal i hvert fald sikre dig at vand fra akvariet kan være i sumpen når du slukker strømmen. Ellers får du vand på gulvet. Men ja, ellers ser det fint ud

Ja! Ser ud til jeg har ca. 50 L overskud i sumpen. Jeg har derfor plads til ca. 7.5 cm vand fra baljen minus hvad der er i rørene. Så skal blot have retur højere end 7.5 cm så bør det gå.

Takker for input :happy:

Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Brugeravatar
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden: 2014

Indlægaf MortenL » tirs 17. nov 2020 13:57

Hæver du skummeren? Hvis ikke, kommer den til at stå dybt (25cm er hvad jeg kommer frem til), ville overveje at lave dybden i skummer kammeret så den passer til skummerens anbefalede dybde. Kan heller ikke se fidusen i den ekstra 15cm væg.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.

Copepod

Indlægaf kilnakorr » tirs 17. nov 2020 15:29

MortenL skrev:Hæver du skummeren? Hvis ikke, kommer den til at stå dybt (25cm er hvad jeg kommer frem til), ville overveje at lave dybden i skummer kammeret så den passer til skummerens anbefalede dybde. Kan heller ikke se fidusen i den ekstra 15cm væg.

Den ekstra væg er blot for at stoppe flowet lidt og tvinge evt mikrobobler opad (måske jeg fjerner den).
Ved ikke om højden til skimmer er i overkanten, men ellers vil niveauet være ureglmæssigt, hvis det sænkes til samme niveau som retur kammeret...

Klovnfisk
Geografisk sted: Helsinge
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden: 2018

Indlægaf Dan89 » tirs 17. nov 2020 16:56

kilnakorr skrev:
Jones skrev:Du skal i hvert fald sikre dig at vand fra akvariet kan være i sumpen når du slukker strømmen. Ellers får du vand på gulvet. Men ja, ellers ser det fint ud

Ja! Ser ud til jeg har ca. 50 L overskud i sumpen. Jeg har derfor plads til ca. 7.5 cm vand fra baljen minus hvad der er i rørene. Så skal blot have retur højere end 7.5 cm så bør det gå.

Takker for input :happy:

Hvordan har du beregnet hvor mange liter der ryger ned i sumpen?
Mvh Dan

Rev Rokke
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden: 1983

Indlægaf charlie saltvand » tirs 17. nov 2020 17:47

Jeg ville lave væg mellem sump afd og ato højre end akvariet, eller mindst akvarie højde... Nederen ved en eller anden fejl at få saltvand over i ato rummet.....?
Ca1000L 4xradion 4pro,3xMP40QD-2Xmaspect gyre 350-Ecotech retur-Apex fusion styring af ALT-Triton tilgang.
Min balje http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750

Copepod

Indlægaf kilnakorr » tirs 17. nov 2020 22:12

charlie saltvand skrev:Jeg ville lave væg mellem sump afd og ato højre end akvariet, eller mindst akvarie højde... Nederen ved en eller anden fejl at få saltvand over i ato rummet.....?

Tanken er god nok. Væggen bliver nok tæt på kanten.
Dog kan evt. akvarievand (ved returpumpefejl) samt alt ATO vand kunne være i sumpen samtidig, hvis der er lille overløb. Chancen er nok minimal, men hellere saltvand i ATO kammeret end på stuegulvet :rolleyes:

Sommerfugl fisk
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden: 2009

Indlægaf Lasse » ons 18. nov 2020 16:03

kilnakorr skrev:
charlie saltvand skrev:Jeg ville lave væg mellem sump afd og ato højre end akvariet, eller mindst akvarie højde... Nederen ved en eller anden fejl at få saltvand over i ato rummet.....?

Tanken er god nok. Væggen bliver nok tæt på kanten.
Dog kan evt. akvarievand (ved returpumpefejl) samt alt ATO vand kunne være i sumpen samtidig, hvis der er lille overløb. Chancen er nok minimal, men hellere saltvand i ATO kammeret end på stuegulvet :rolleyes:

Helt enig, jeg har ATO væg ca. 5mm lavere end akvariehøjden for at sikre mod vand uden for akvariet.

Jeg fortryder at jeg ikke har lavet lidt mere "detail" design i overløbsrummet med skummeren som er samme design som dit, dvs. simpelt rum med plads til skummer, og overløb i bobbelfælde. Skulle jeg lave noget om, ville jeg:
- Sikre at overfladevand i overløbsrum bliver i kammeret med skummeren, og at vandet i overløbsrummet blev guidet direkte til/ind i skummeren (ved ikke hvordan din skummer tager vand ind), inden det kan komme i bobbelfælden.
- Designe hylde til en eller flere filtersokker (mangler det specielt når der rodes i med noget i akvariet som skaber en masse svæv).

Jeg overvejer derfor at lave en kasse i akryl til overløbskammeret, som tvinger vandet igennem filtersok, og forbi skummeren, inden det kan kommer ud af kassen og kan løbe i bobbelfælden.
Vedhæftede filer
Nano under opbygning
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.

Tilbage til DIY - Gør-det-selv