"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Skal have mig et ATO (Auto Top Off) system, til at efterfylde vand på systemet.

Hvilket bruger du og hvorfor?

Jeg har tidligere kørt med Apex fusion systemet og også deres ATO system. Jeg kommer til at kører med Apex systemet igen, men jeg er lidt i tvivl om om jeg vil bruge deres ATO system igen.

Ulemper ved Apex systemet:
Det er PIV dyrt!! ( ca 250 Euro/ 1860kr).
Deres pumpe (den kalder de PMUP) Kan være lidt dårlig (Jeg har oplevet én der stod af, uden tydelig grund).En ny koster ca 50 €
Deres pumpe larmer lidt når den køre.

Fordele ved Apex systemet:
OVERVÅGNING. = Jeg kan følge med på app ift hvor tit den kører og få alverdens alarmer på telefonen som jeg selv kan indstille diverse parametrene for.
SIKKERHED = Se ovenstående + der er både mekanisk og optisk føler og mulighed for føler til påfyldningsdunken , så denne ikke løber tør + Den er "selvlærende" og laver algoritme for hvor længe den plejer at kører + man kan stille en max tid for hvor længe og hvor ofte den må køre.
APP interface. Her kan jeg bl.a se hvor længe den kører hver gang osv osv osv.
Jeg kan kode diverse "deefers" ind = "forsinkelser, Fx at der SKAL gå 10 minutter mellem hver gang den kører, så den fx ikke står og "sjatpisser" hele tiden.
Der er "anti hævert" indbygget i systemet.

Jeg kan se at Tunze´s flagskib inden for ATO koster ca1300 kr, så det er en plovmand billigere.....
Umiddelbart er det ligemeget med prisforskellen (=500 kr er ikke meget at spare i min bog når det gælder sikkerhed og stabilitet)

Så jeg går sgu nok med Apex igen, med mindre der er kommet noget nyt stabilt på markedet, som jeg har overset :sneaky2:

Byd ind med DINE erfaringer og overvejelser :GO :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af Carsten »

Min første ATO var fra ZooZajac, men bliver desværre ikke lavet mere. Siden hen har det været Tunze, og skulle jeg vælge igen, så blev det Tunze igen. Har aldrig haft problemer med dem.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af ViggoN »

Jeg kører en H2Ocean kompakt, den spiller ret godt, fedt at det er en lyssensor med masser af lys, da jeg har et Aio akvarie så kan se vandstanden gennem bagruden. Tidligere har jeg haft en Tunze nano, ikke super fan da man skal huske at være sikker på sensoren er “ren” ellers kan den sidde fast og bare fylde på, der er storebroren bedre da den både har lys-og flydesensor, der får man livrem og seler:) husker også pumpen fra tunze som er støjende fætter.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af Carsten »

ViggoN skrev:Jeg kører en H2Ocean kompakt, den spiller ret godt, fedt at det er en lyssensor med masser af lys, da jeg har et Aio akvarie så kan se vandstanden gennem bagruden. Tidligere har jeg haft en Tunze nano, ikke super fan da man skal huske at være sikker på sensoren er “ren” ellers kan den sidde fast og bare fylde på, der er storebroren bedre da den både har lys-og flydesensor, der får man livrem og seler:) husker også pumpen fra tunze som er støjende fætter.
Det kom jeg omkring med ved at sætte den på et lille stykke filtersvamp


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af TroJanRds »

Jeg køre med AutoAqua Smart AWC Duo

http://www.youtube.com/watch?v=mKGa26bM-L4


Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af Gunde1970 »

Tunze 5017 - fordi det bare fungere


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af Capoth »

Gunde1970 skrev:Tunze 5017 - fordi det bare fungere
Enig med grunde1970

Tunze 5017. Den mest pålidelige ato, og en arbejdshest her gennem mange år


Seniorreefer
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: ATO. Hvilke har du og hvorfor?

Indlæg af Jerslev »

Kører også med Auto Aqua Duo. Uhyre driftsikker og lydløs,
Har også i mit lille en H2ocean. Den kører også fint men mangler noget i forhold til Aqua Duo. Bl.a at den ikke går igang efter stop selv, Det klarer AD efter tryk på controlleren


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"