"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ikeakasse som sump?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Ikeakasse som sump?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg skal til at starte et saltvandsakvarie op igen efter mange års pause. Jeg har et skab på 50*40*110 udvendigt, og det er næsten ikke til at finde et akvarie, der passer ind som sump.
Engang planlagde jeg bare at bruge en fødevaregodkendt plastikkasse, måske fra Ikea. Er der nogen der ved, hvor gode de ville være på langt sigt?
Jeg planlægger ikke at dele sumpen op i rum, men bare have plads til skummer, retur og refugium, samt et sted at dosere, når jeg engang får sat kalkreaktor og måske noget plankton op. Jeg kan evt. lave nogle hullede akrylkasser til at holde styr på makroalger, hvis der er behov for det.

Jeg havde engang et meget lille saltvandsakvarie på godt 7 liter sammenlagt, som havde en lille Ikeakasse som sump, og det fungerede glimrende. Men alligevel, måske er det noget andet når det bliver skaleret lidt op?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Carsten »

Det kan vel lade sig gøre, men optimalt synes jeg ikke det er.
Hvorfor ikke lime et akvarie på de mål som skabet giver mulighed for.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af TOSTRA »

Tjah... Det handler mest om prisen, faktisk. Jeg er ret flad lige nu, så det kan kun lade sig gøre at starte et akvarie, fordi jeg har det meste af teknikken stående fra sidst.

Jeg har endnu ikke lavet et glasakvarie endnu, så lidt nervøs er jeg også for at stole på det første, jeg selv har sat sammen. Til gengæld har jeg også lært, at hvis I (og vist især du, hvis jeg husker rigtigt) siger, at det er en dårlig ide, så er det som regel en dårlig ide. Og jeg vil da også helst have det i glas og rette vinkler, hvis jeg kan.
Er den nemmeste/sikreste/billigste måde at gøre det på at få glasset skåret hos en glarmester og fuge det med akvariesilicone fra Harald Nyborg, eller har du en bedre ide?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Carsten »

TOSTRA skrev:Tjah... Det handler mest om prisen, faktisk. Jeg er ret flad lige nu, så det kan kun lade sig gøre at starte et akvarie, fordi jeg har det meste af teknikken stående fra sidst.

Jeg har endnu ikke lavet et glasakvarie endnu, så lidt nervøs er jeg også for at stole på det første, jeg selv har sat sammen. Til gengæld har jeg også lært, at hvis I (og vist især du, hvis jeg husker rigtigt) siger, at det er en dårlig ide, så er det som regel en dårlig ide. Og jeg vil da også helst have det i glas og rette vinkler, hvis jeg kan.
Er den nemmeste/sikreste/billigste måde at gøre det på at få glasset skåret hos en glarmester og fuge det med akvariesilicone fra Harald Nyborg, eller har du en bedre ide?
En glarmester, er dyrere end Interglas, men til gengæld ikke så langt væk.
Ring rundt og hør hvad de tager en glasset pr. m2. Der kan være meget stor forskel.
Hvor højt og langt skal det være??
Du skal jo ikke lime noget før du er helt sikker på det står i rette vinkler.
Silikonen kan du købe hos Harald Nyborg, men vælg den fra Danalim, den hærder hutigere
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg er ikke så bekymret for det med de rette vinkler. Jeg laver et eller andet fikstur til at holde det, tænker jeg.
Interglas kendte jeg ikke, men jeg vil lige undersøge, hvad der er billigst.
Jeg har ikke de nøjagtige mål lige nu, men jeg tænker noget ala 45L*35B*35H. Så skulle jeg gerne have lidt luft omkring det, højde nok til at klare vandet fra DP, hvis strømmen går og plads til at få hænderne ind og skummeren ud.
Jeg kan ikke huske reglerne for glastykkelse, er det 6mm glas, jeg skal have fat i?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Carsten »

Hvis du tager 6 mm er du sikker
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af TOSTRA »

Super. Jamen tak, jeg vil undersøge, hvad jeg har råd til :-)
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Theil »

Hvis prisen betyder så meget, find et vindue på genbrug og skær fugerne op så har du masser af glas og en glas skære koster ikke mange basseører
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Carsten »

Theil skrev:Hvis prisen betyder så meget, find et vindue på genbrug og skær fugerne op så har du masser af glas og en glas skære koster ikke mange basseører
Det fordrer at de små blå mænd ikke er så emsige som de er her.
Mack
Reactions:

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Mack »

Hvis prisen betyder så meget så bør du nok ikke starte saltvand op
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af madsjeppe01 »

Mack skrev:Hvis prisen betyder så meget så bør du nok ikke starte saltvand op
Dum kommentar....
Mack
Reactions:

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Mack »

madsjeppe01 skrev:
Mack skrev:Hvis prisen betyder så meget så bør du nok ikke starte saltvand op
Dum kommentar....
Nej faktisk ikke for der kan hurtigt ske en forandring i akvariet som kræver et eller andet og hvis der ikke er kontanter lige pt til en glas / acryl sump så er det måske en god ide at vente lidt
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Anders månsson »

jeg havde en plastic balje fra bauhaus som som i et ombygget red sea 130L for år tilbage... bare køb lidt kvalitet...
Mack
Reactions:

Re: Ikeakasse som sump?

Indlæg af Mack »

Der er flere billige mindre akvarier både på facebook marked men også på dba det var jo også en mulighed at bruge sådan et som sump
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"