"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Phytoplankton reaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

Hej.

Efter en del overvejelser og meget gode råd fra en amerikaner ang dinoflagellates problemer og mit fremtidige mål med korallerne, har jeg besluttet at lave mine egne levende phytoplankton til daglig dosering. På sigt andre naturlige hjuldyr osv

Jeg har været lidt på nettet og se på mulighederne, for reaktor. ( Ønsker ingen DIY)

1. Pacific-Sun phytoplankton reaktor (https://pacific-sun.eu/shop/filtration- ... pr-series/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Skal have luftpumpe til, skal have doseringspumpe. Har LED-lys

2. Grotech. Phytoplanktonbreeder 200 eller 250 (https://grotech-shop.de/PhytoBreeder-250mm-18-Liter_1" onclick="window.open(this.href);return false;) + PhytoControl - The dosing pump for Phyto plankton

Har Alm pære til lys auto omrører , skal have luftpumpe, kan styres af doseringspumpe

Er der andre muligheder, måske i den lidt billigere ende, eller skal det virkelig koste op til 10k for at få lidt kvalitet

Lad mig høre hvad i mener, og evt muligheder

Er du som forhandler på denne tråd og læser dette her, giv mig en god løsning og kom med et ordentligt godt tilbud, jeg ikke kan sige nej til. Skal være et plug and Play
:wink:
Senest rettet af Capoth tors 17. mar 2022 11:20, rettet i alt 1 gang.


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Carsten »

Jeg levede en hel del phytoplankton med 1 stk 25 liters spand. x antal store sodavandsflasker.
et pvc rør omviklet med ledstrip. og så en luftpumpe.
Pvc røret blev placeret i midten af spanden, og flaskerne rundt om.
Det fungerede rigtigt fint og kostede stort set intet.


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Barner »

Det er da ikke helt billigt! Men ser "nemt" ud
Hvordan tilsætter du CA. KH Osv: i dag? mener jeg bruger en doseringspumpe til det. så den er jo ikke "kun" til Phyto. En luft pumpe er vist ikke så dyr.

Men har du ikke noget af det så er det jo noget dyrt lige på en gang.

Du kunne jo også dosere Phyto manuelt så spare du en doserings pumpe.

Helt lav budget. En plast dunk i ønskede størrelse, en luft pumpe med slange og en standerlampe med en kraftig LED pære. så bliver det ikke billigere.


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

Barner skrev:Det er da ikke helt billigt! Men ser "nemt" ud
Hvordan tilsætter du CA. KH Osv: i dag? mener jeg bruger en doseringspumpe til det. så den er jo ikke "kun" til Phyto. En luft pumpe er vist ikke så dyr.

Men har du ikke noget af det så er det jo noget dyrt lige på en gang.

Du kunne jo også dosere Phyto manuelt så spare du en doserings pumpe.

Helt lav budget. En plast dunk i ønskede størrelse, en luft pumpe med slange og en standerlampe med en kraftig LED pære. så bliver det ikke billigere.
Jeg bruger Ecotech versa til dosering. Personligt syntes jeg de er af top kvalitet. Har prøvet APEX dos. Solgte det billige kinesiske plastik :)

Jeg er blevet for gammel til diy. Har gjordt det meget, men er slut. Jeg vil have en god kvalitet og en løsning som virker Long term. :wink:
Senest rettet af Capoth tors 17. mar 2022 11:29, rettet i alt 1 gang.


Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

Carsten skrev:Jeg levede en hel del phytoplankton med 1 stk 25 liters spand. x antal store sodavandsflasker.
et pvc rør omviklet med ledstrip. og så en luftpumpe.
Pvc røret blev placeret i midten af spanden, og flaskerne rundt om.
Det fungerede rigtigt fint og kostede stort set intet.
Carsten jeg er da helt enig. Jeg har bare ikke pladsen i min lejlighed og ønsker noget som ikke fylder vild meget og smuk :wink:


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Carsten »

Capoth skrev:
Carsten skrev:Jeg levede en hel del phytoplankton med 1 stk 25 liters spand. x antal store sodavandsflasker.
et pvc rør omviklet med ledstrip. og så en luftpumpe.
Pvc røret blev placeret i midten af spanden, og flaskerne rundt om.
Det fungerede rigtigt fint og kostede stort set intet.
Carsten jeg er da helt enig. Jeg har bare ikke pladsen i min lejlighed og ønsker noget som ikke fylder vild meget og smuk :wink:
Du lyder godt nok som der er under tøflen :)
Mit setup, kan da stå i et skab hvor ingen ser det


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

Lidt, men selvfølgelig ikke mere end hvad jeg ønsker.

Kan ikke lide at tingende er proppet, og skal flyttes ved rengøring osv. holder elektronik og dosering , samt vand væk fra hinanden
Vedhæftede filer
9AFB8C9B-61FE-4215-9715-0F8005C284FC.jpeg
04D0C17A-7382-4A39-8C0E-99A4804076A0.jpeg


Seniorreefer
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af sydsjælland »

Hej
Jeg har faktisk - sådan en som du godt må købe -
Grotech. Phytoplanktonbreeder 200 eller 250
Jeg har haft den kørende 1 års tid og den køre meget stabilt. stikket er noget irret men alt virker perfekt - prisen kunne være 1800kr - jeg tror ikke jeg kommer til at bruge den igen forløbigt. :-)
Hvis det var noget


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

sydsjælland skrev:Hej
Jeg har faktisk - sådan en som du godt må købe -
Grotech. Phytoplanktonbreeder 200 eller 250
Jeg har haft den kørende 1 års tid og den køre meget stabilt. stikket er noget irret men alt virker perfekt - prisen kunne være 1800kr - jeg tror ikke jeg kommer til at bruge den igen forløbigt. :-)
Hvis det var noget
Okay det lyder bestemt som en mulighed. Kan du smide nogle billeder af den på sms 25256592 eller Messenger https://www.facebook.com/senior.reefer.31" onclick="window.open(this.href);return false;


Seniorreefer
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af ttkthomsen »

Halløj MR senior reefer

Er det meningen man tilsætte en doseringsmaskine til sådan en phytoplankton breeder som både føder akvariet med levende phytoplankton men også fylder saltvand på breeder så den ikke med tiden løber tør for vand?

Jeg tilføjer selv 10 ml af dette over dagen: https://decocean.dk/easyreefs-easysps-evo-pro-1-5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

ttkthomsen skrev:Halløj MR senior reefer

Er det meningen man tilsætte en doseringsmaskine til sådan en phytoplankton breeder som både føder akvariet med levende phytoplankton men også fylder saltvand på breeder så den ikke med tiden løber tør for vand?

Jeg tilføjer selv 10 ml af dette over dagen: https://decocean.dk/easyreefs-easysps-evo-pro-1-5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej. @ttkthomsen

Ja, jeg vil gerne have et automatisk system, så du ikke skal have hænderne i det vand hele tiden :wink:

Jeg kan godt se det produkt er noget billigere end at skulle bruge 10k på et system. Hvor har du set forskellen på dine SPS , vækst, farve, polyp extension osv.
hvad er dine erfaringer.

Som jeg har læst mig til og råd jeg har fået indtil videre, så er grotech breeder, den som er mest automatisk. Den doser som tilhører den, styrer lyset med lys kun i delingsperioden og sørger for din kultur ikke bundfælder og dør, samt dosere automatisk saltvand når du dosere plankton. 1-1.
Dette gør du kan holde dit udstyr så sterilt at du skal være meget uheldig for at ødelægge din kultur. Men hvad ved jeg, er først igang.

Jeg har så fået at vide grotech næring og starterkultur ikke er den bedste,folk har dårlig erfaring med kulturen, men skal bruge F2 næring, samt en allerede aktiv kultur, som åbenbart kun kan fås i Tyskland og UK.

Lad mig endelig høre, før jeg ringer til Carsten for at få et kanont tilbud. @decocean


Seniorreefer
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har denne DIY phytoreaktor kørende.
Der er ca 16 liter phyto i og levere snildt 1,5 liter om dagen.
Jeg gad egentlig heller ikke DIY løsninger, men blev for nærige og havde akrylrøret stående.
Har en lille powerhead i til at cirkulere og en ecetech refugium lampe stående bag reaktoren. Doseringen er via en standard 4-kanal doser.
IMG-0313.jpg


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Capoth »

Mortenbruun skrev:Jeg har denne DIY phytoreaktor kørende.
Der er ca 16 liter phyto i og levere snildt 1,5 liter om dagen.
Jeg gad egentlig heller ikke DIY løsninger, men blev for nærige og havde akrylrøret stående.
Har en lille powerhead i til at cirkulere og en ecetech refugium lampe stående bag reaktoren. Doseringen er via en standard 4-kanal doser.
IMG-0313.jpg
Jeg må indrømme det ser spændende ud og måske lidt billiger end grotech løsningen


Vil lige høre dig ang F2 næring. Hvor køber du dit. Hvordan er din daglige dosering schedule


Seniorreefer
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Phytoplankton reaktor

Indlæg af Mortenbruun »

Det køber jeg hos aquacopa.de
Jeg får lavet 1 liter ad gangen, men uden CU (kobber) da jeg havde nogle lidt høje værdier tidligere, og ville eliminere den mulighed at det kom ind via al den phyto jeg tilsætter.
De er lidt dyre i porto, men ellers super kvalitet af phyto, copepods og hjuldyr.

Schedule:
phyto -> akvarie (retur kammer) : 700ml pr døgn - 12 doser
phyto -> hjuldyr (reaktor der overflow i returkammer) : 800ml pr døgn - 24 doser
saltvand + F2 fertiliser -> phyto : 1500ml pr døgn - 24 doser

Renser phyto reaktor en gang om ugen. Det tager 5 min.
Børster indersiden og renser plastikrør.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"