"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maxpect eller Vortech

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Maxpect eller Vortech

Indlæg af Jerslev »

To spørgsmål?
1: Har maxpect lampe plus Gyre 350. Hvilke fordele vil der være ved at investere i Maxpect controller?
2: Min Gyre 350 fungerer sådan set ok, men er heller ikke helt tilfreds. Vil Vortech være bedre? Og eventuelt hvilke fordele har den i givet fald?
3: Kan det eventuelt betale sig at investere i dem ( mp 40). Der er jo tale om en betydelig investering, skal have 2 vil jeg regne med
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
cbi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: ons 21. dec 2011 22:38
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: Maxpect eller Vortech

Indlæg af cbi »

Hey
Det er nok lidt en smag sag :GO hvad man kan lide, men kommer også meget an på ens sten opsætning.

Jeg har en af hver i for at få det flow jeg ville ha MP40 tag sig ad bunden/midten og Gyre tager toppen/midten

jeg kan finde fordele og ulemper ved begge
Gyre er jeg helt vildt med fordi du kan dreje dem og bestemme hvad vej flowet skal komme og har brugt dem både vandret og lodret :y
Vortech er bare den pæneste ingen ledninger i akv. og kanon flow fås ikke meget bedre :y
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxpect eller Vortech

Indlæg af Capoth »

Det er et svært valg.

Hvad vil du have af koraller. SPS, lps, softie osv

Mit akvarie er et mix reef, SPS acropora i top, andre typer SPS i midten til bunden, og bunden lps og softie. Jeg mangler flow i toppen til mine acropora og overvejer netop maxspect til toppen, men har bare hørt de skal renses hele tiden
Jeg bruger pt 4 mp 40. Giver rigtig godt flow i midten af akvarie. Bruger reefcrest flow på 40%, men skal altid finde de gode spots til lps, softie, hvor flow ikke er for kraftig
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Maxpect eller Vortech

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har aldrig ejet en Maxpect pumpe, ej heller en Vortech. Men jeg ved, at der er mange der bruger de pågældende pumper.
Jeg er til Tunze. I modsætning til Vortech, kan de drejes så man kan sende flowet derhen hvor man gerne vil have det/har brug for det. Vortech kan kun skyde en vej.
Og så har Tunze en fantastisk service. Ingen bortforklaringer, er der noget med et produkt, så hjælper de med alt de kan.
Fik nye motorer til 6 stk 6095 og 2 stk 6105 pga nogle dårlige ledninger. De skulle bare se en kopi af fakturaen og så røg de afsted. De ville ikke engang have de gamle pumper.
Pumperne var over tre år gamle. Og så har Tunze et kæmpe udvalg. Pumper til alle formål og i alle størrelser. Det er kendt teknologi, så der er ingen overraskelser. De er gennemprøvede.
Men det er jo, som der siges, smag og behag.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Maxpect eller Vortech

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:Jeg har aldrig ejet en Maxpect pumpe, ej heller en Vortech. Men jeg ved, at der er mange der bruger de pågældende pumper.
Jeg er til Tunze. I modsætning til Vortech, kan de drejes så man kan sende flowet derhen hvor man gerne vil have det/har brug for det. Vortech kan kun skyde en vej.
Og så har Tunze en fantastisk service. Ingen bortforklaringer, er der noget med et produkt, så hjælper de med alt de kan.
Fik nye motorer til 6 stk 6095 og 2 stk 6105 pga nogle dårlige ledninger. De skulle bare se en kopi af fakturaen og så røg de afsted. De ville ikke engang have de gamle pumper.
Pumperne var over tre år gamle. Og så har Tunze et kæmpe udvalg. Pumper til alle formål og i alle størrelser. Det er kendt teknologi, så der er ingen overraskelser. De er gennemprøvede.
Men det er jo, som der siges, smag og behag.
Jeg vil bestemt give dig ret i tunze er et awesome brand. Jeg brugte de store pumper tilbage i 1998, kæmpe klods oven på akvariet :biggrin: , nogle af de få som var på marked til at lave random flow.

Kan dog godt lide at ikke skulle have kabler i akvariet
Seniorreefer
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Maxpect eller Vortech

Indlæg af sydsjælland »

Overvejer du slet ikke 2 stk nero5 pumper i stedet for vortech. ?
Klart den mest støj svage af alle ovennævnte. - og også den med breddeste spredning.
Jeg så en video hvor de anbefalede gyroen hvis man ville ha meget top flow og vortech hvis du vil ha et direkte flow ud i en stråle - og nero hvis man ville have god side spredning.
mener at Neroen er noget kraftigere end vortech og man kan jo altid skrue ned hvis det bliver for vildt - for køre den bare 80% så er det allerede ret vildt.
Min vortcch blev øjeblikkelig degraderet til saltblander efter den første nero pumpe. Styringen er bare max klasse over mobilen med en app - sindsyg nemt at lave forskelligt halløj.
Nå men sådan er vi jo så forskellige :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"