"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

osmose og opstart

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

osmose og opstart

Indlæg af Torben_A »

Hej

Spørgsmål til opstart og osmosevand.
Jeg har tænkt mig at bruge osmosevand i min balje som de fleste andre med saltvand.
Mit spørgsmål er følgende.
Akvariet skal igennem et par algefaser før tilsætning af levende dyr og så videre.
Hvis jeg opstarter med osmose, vil jeg så alligevel få algefasen ? Vil jeg bare trække tiden ud inden vandet er køreklart ?
Kan jeg ligeså godt starte op med almindeligt hanevand, og så fremover bruge osmosevand ?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: osmose og opstart

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, du vil få en algefase alligevel.
Når du starter et saltvandsakvarie op, så er det et selvstændigt økosystem du begynder. Det skal igennem nogle faser der er naturbestemte.
Jeg plejer at sammenligne det med os mennesker. Vi er små børn og så kommer vi i puberteten og den skal skal vi igennem. Det er en modningsfase og det er ganske normalt.
I akvariet er nitrogen cyklusen også en del af det akvariet skal igennem på vejen mod et modent akvarie. Heldigvis kører det af sig selv og man behøver ikke at gøre noget.

Og ja, jeg mener at du godt kan risikere at "trække pinen ud", ved at starte op på hanevand. De grænse værdier der er for forskellige stoffer, ligger højere for os mennesker end de gør for koraller. Så hvis du vil have stenkoraller i, så kan du lige så godt bruge RO vand fra starten af. Det valgte jeg at gøre. Jeg brugte kun hanevand da jeg testede hele systemet, for at se om alt virkede som det skulle. Det blev tømt ud og erstattet med RO vand da det skulle startes op.
Hvis du starter på hanevand og så tynder op med RO vand ved ato og vandskift, så bliver det en langstrakt affære.

Hvis der kun skal fisk i kan du sagtens bruge hanevand. Fiskene er nærmest ligeglade.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

Re: osmose og opstart

Indlæg af Torben_A »

Mange tak for dit fine og fyldestgørende svar. Det er jeg taknemmelig for.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"