"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Er der nogen af jer der ved hvor ætsende eller farligt kalkwasser er?

Jeg tænker hvis man får en dråbe opblandet kalkwasser i øjet, hvor farligt er det ? Kan man risikere at få skader på synet ?

Den type kalkwasser jeg tænker på er det alm. calciumhydroxid som man køber til en kalkmixer.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af crazy seahorse »

Det er ret kraftigt ætsende. Lidt som syre, bare til den alkaliske side.
Får du det i øjet kan det være noget biks. Der skal skylles med vand med det samme og så ville jeg køre på skadestuen.
Hvis du har lavet noget diy værk og har en pumpe til at cirkulere det, så holder en rotor kun få måneder. Plastikken i rotoren kan ikke holde til den høje Ph.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har tænkt mig at dossere det, men synes ikke det er "risikoen" værd når det er så basisk.

Jeg overvejede det for at hæve pH som skulle give lidt mere koral vækst. Min pH svinger mellem 8.00 - 8.10 som lavest og 8.20 - 8.30 som højest, så pH'en er jo helt fin men kunne jeg få den op på 8,4/8,5 som det højeste ville det være endnu bedre :-)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3607
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af nielsk »

Der er en grund til at selv bonderøven bruger beskyttelsesbriller når han kalker mure.
Når det er sagt bruger jeg kalkvand i spandevis. Bare håndter det med omtanke
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:Jeg har tænkt mig at dossere det, men synes ikke det er "risikoen" værd når det er så basisk.

Jeg overvejede det for at hæve pH som skulle give lidt mere koral vækst. Min pH svinger mellem 8.00 - 8.10 som lavest og 8.20 - 8.30 som højest, så pH'en er jo helt fin men kunne jeg få den op på 8,4/8,5 som det højeste ville det være endnu bedre :-)
Hvorfor køber du så ikke bare en kalkwasser stirrer Deltec KM 500 mener jeg den hedder. Den fødes med vand via din osmolator.
Det burde være muligt for dig at hælde pulveret i "maskinen" uden at få noget i øjenene
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af crazy seahorse »

Kasper j. skrev:Jeg har tænkt mig at dossere det, men synes ikke det er "risikoen" værd når det er så basisk.

Jeg overvejede det for at hæve pH som skulle give lidt mere koral vækst. Min pH svinger mellem 8.00 - 8.10 som lavest og 8.20 - 8.30 som højest, så pH'en er jo helt fin men kunne jeg få den op på 8,4/8,5 som det højeste ville det være endnu bedre :-)
Det sker der intet ved. Jeg har også, som Niels har, hældt masser af kalkwasser i mit rev i gamle dage. Vi havde ikke rigtigt andet.
Du skal bare ikke skylle øjne i det og så være lidt forsigtig når du hælder det i. Skulle du få et dryp eller stænk på hænderne, så bare skyl eller vask dem. Farligere er det heller ikke.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af NMorell »

Altså jeg har fået det på hænderne flere gange uden at der er sket noget ved det. Selvfølgelig skal det tages seriøst hvis det kommer i øjet, men det er også alvorligt at få nogle af de gængse færdigblandet væsker i øjet. Aquaforrest lavet en kh væske hvor der er natrium hydroxid i, det er langt værre i min optik.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Det kan være jeg må genoverveje det :-)

Men jeg har ikke plads til en kalkmixer men vil dossere og har en magnetomrører fra GHL.

Grundet til jeg er bekymret for kalkwasser er når man har børn, men man har jo også en masse andet skidt som foreksempel afløbsrens og det hele bliver jo placeret så børn ikke kan nå det.

Men man bliver jo bare mere forsigtig når man får børn.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Carsten »

[quote="Kasper j
Men jeg har ikke plads til en kalkmixer men vil dossere og har en magnetomrører fra GHL.
[/quote]

En kalkmixer fylder da ikke mere end en magnetomrører, ihverfald ikke i bundfladen
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af dyne »

ved ikke hvor galt der er men på arbejde har vi genbrugsvand fra beton og det er 13 og sikkert højere da vi har svært at få det ned i ph ikke fordi vi skal med fordi vi prøvede for sjovt
det svir i øjene når man spuler med det og sidder du på knæer på et sted hvor vi bruger det klør det kraftigt
men skal ikke spøge med det men slap af og vær forpaslig og fortæl børnene det er farligt
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Carsten skrev:[quote="Kasper j
Men jeg har ikke plads til en kalkmixer men vil dossere og har en magnetomrører fra GHL.
En kalkmixer fylder da ikke mere end en magnetomrører, ihverfald ikke i bundfladen[/quote]

Det er i sumpen der ikke er plads :y
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:
Carsten skrev:[quote="Kasper j
Men jeg har ikke plads til en kalkmixer men vil dossere og har en magnetomrører fra GHL.
En kalkmixer fylder da ikke mere end en magnetomrører, ihverfald ikke i bundfladen
Det er i sumpen der ikke er plads :y[/quote]

Så stil den uden for sumpen.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg tror måske godt at en kalkmixer kan være der alligevel så vil jeg bruge den ekstra kanal på dosseringsmaskinen til at dossere vand i stedet for ATO for at undgå overdosering af kalkvand hvis man nu dummer sig og lader ATO fylde 2-3 liter i sumpen på en gang.

Så skal jeg bare ud og finde en kalkmixer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Carsten »

Det er nok meget få der er at finde i Danmark. Den har aldrig været særligt udbredt.
Så det er nok en ny du skal have fat i https://www.aquafair.de/product_info.ph ... 311a666184" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Ja det ender nok med at jeg køber en fra ny.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af apfolmer »

Hvad er ideen med kalkwasser ? Istedet for ballings calciumChlorid ?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Det er for at hæve pH værdien at jeg vil bruge det, en pH værdi mellem 8,2 og 8,5 giver noget mere coral vækst.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af apfolmer »

Men vil det ikke også hæve Calcium som sindssygt ?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af MortenL »

apfolmer skrev:Men vil det ikke også hæve Calcium som sindssygt ?
Det vil naturligvis hæve Ca, så den dosering skal sænkes.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg vil nok kunne halvere mit forbrug af balling væsker og hæve pH. Det vil være helt fint :y
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af apfolmer »

Det lyder jo simpelt.
Dog kan jeg læse mig til og høre på BRSTV at netop kalkwasser holder både Ca og Kh oppe. Samt hæver PH

Er dog i tvivl hvor meget den hæver pH ift hvor meget balling kan nedjusteres.
Og om det overhovedet hjælper på ph, medmindre balling helt droppes ?
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af apfolmer »

Kasper j. skrev:Jeg vil nok kunne halvere mit forbrug af balling væsker og hæve pH. Det vil være helt fint :y
Er det et gæt eller erfaring ?

Hvis man kan halvere balling, så bør man jo fordoble mængden af sporestoffer som man blander i balling.

Ellers får korallerne ikke den samme mængde mere, da kalkwasser jo ikke indeholder sporestofferne :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af crazy seahorse »

Kasper j. skrev:Det er for at hæve pH værdien at jeg vil bruge det, en pH værdi mellem 8,2 og 8,5 giver noget mere coral vækst.
Du kunne jo prøve med en luft sten. Det er billigt at afprøve.
Det er afprøvet. En kalkreaktors udgangsvand er jo ret surt. Der blev testet med degassingchambers (6 stk), kalkwasser og luft. Og det var suverænt luften der gav mest.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af apfolmer »

Med en effektiv skummer, så vil denne vel gøre det samme ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af crazy seahorse »

apfolmer skrev:Med en effektiv skummer, så vil denne vel gøre det samme ?
Jeg har en bubbleking 300 de luxe og den får alt hvad den kan trække af luft. Alligevel gav en ekstra lufttilførsel så meget, så det tydeligt kunne måles på Ph.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af nbd »

Du behøver ikke en kalk stirrer. Tunze har lavet en fiks lille dispenser, som tilsluttes osmolatoren: https://www.tunze.com/US/en/details/507 ... enser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har ikke selv brugt Tunze, kun doseret kalkwasser manuelt fra en sikkerhedsflaske.

Pas på støvet når du opblander - der er ingen grund til at indkalere kalciumhydroxid ;-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3786
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af crazy seahorse »

Lidt interessant i forbindelse med luft til at hæve Ph.
Der var nogle forskere (tror jeg de var) der lavede et forsøg, hvor de på et område prøvede at blæse luft ned i vandet. Det hjalp faktisk.
Nu kan jeg ikke finde beskrivelsen af den test, men jeg har lagt linket ind, sikkert på SF på FB. Hvis nogen kan finde det, så læg det endelig ind her, eller send det til mig.
Luften hævede Ph med 0, et eller andet. Det lyder ikke af meget, men man skal tænke på at Ph skalaen er logaritmisk. Det vil sige, at en stigning i Ph på 0,30 er ret meget.
https://sciencelabs.dk/?page_id=1343" onclick="window.open(this.href);return false;

I forhold til det forsøg, der så ud til at være meget lovende, så vokser træerne ikke ind i himlen.
Der skal jo energi til at drive de luftpumper. De måtte erkende at det aftryk som den energi der skulle bruges (generatorer eller lign,) var større end gevinsten.
Men mon ikke de arbejder videre med det, for det så lovende ud.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

apfolmer skrev:Det lyder jo simpelt.
Dog kan jeg læse mig til og høre på BRSTV at netop kalkwasser holder både Ca og Kh oppe. Samt hæver PH

Er dog i tvivl hvor meget den hæver pH ift hvor meget balling kan nedjusteres.
Og om det overhovedet hjælper på ph, medmindre balling helt droppes ?
For nogle år siden eksperimenterede jeg med balling og kalkwasser og havde en pH på 8,4 når den var højest. Den gang bemærkede jeg at sps korallerne havde flottere farver og kraftigere vækst.

Den måde jeg dosserede det på var ved at lave kalkwasser i en spand og når kalkpulveret var bundfældet så sugede jeg den klare væske op og tilsatte med en dosseringsmaskine, dog skulle jeg gøre det hver 14. dag så det er noget bøvlet.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

crazy seahorse skrev:
Kasper j. skrev:Det er for at hæve pH værdien at jeg vil bruge det, en pH værdi mellem 8,2 og 8,5 giver noget mere coral vækst.
Du kunne jo prøve med en luft sten. Det er billigt at afprøve.
Det er afprøvet. En kalkreaktors udgangsvand er jo ret surt. Der blev testet med degassingchambers (6 stk), kalkwasser og luft. Og det var suverænt luften der gav mest.
Jeg bruger allerede iltsten. Jeg har i et par år kørt helt uden skummer men med et stort refugium før ATS.

Jeg bemærkede dog at jeg røde turfalger som var meget svære at rense væk. Nu bruger jeg en ehiem 400 luftpumpe med 2 små sander iltsten og det har nok hævet pH med 0,2. Deruder er de røde alger næsten helt væk og dem der er tilbage kan nemt fjernes med en tandbørste.

Je har også lavet en DIY CO2 scrubber og det har nok hævet pH med 0,15. I går var pH faktisk 8,32 da den var højest så overvejer lidt om jeg vil tilsætte en kalkmixer.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

nbd skrev:Du behøver ikke en kalk stirrer. Tunze har lavet en fiks lille dispenser, som tilsluttes osmolatoren: https://www.tunze.com/US/en/details/507 ... enser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har ikke selv brugt Tunze, kun doseret kalkwasser manuelt fra en sikkerhedsflaske.

Pas på støvet når du opblander - der er ingen grund til at indkalere kalciumhydroxid ;-)
Jeg har brugt sådan en engang men synes ikke den fungerede ret godt, da kalkpulveret klumpede sammen i bundet og ikke blev blandet op som ved en kalkmixer.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"