"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg læste lidt på nettet om at tilsætte sodiumhydraxid altså kautisk soda der er meget fortyndet. Hvad mener i om det ?

Hvis man lavede en opløsning i 1 liter ro vand og dosserede meget lidt 1 gang pr. time. Ud over at pH kan blive alt for høj hvad kan så ellers gå galt ?
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af apfolmer »

Hvor meget tilsatte du ved siden af Balling ?

Kalkwasser erstatter jo en eller anden procentdel af den balling som ellers skulle være tilføjet ?

Jeg har svært med at vurdere How 2 start og hvor meget der skal til ?
Vil gerne hæve pH 0.2-0.3 men hvornmeget kalkwasser kræver det og hvor meget skal balling sænkes ?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg kan ikke rigtig huske det men mener det var mellem 100 - 150 ml pr. dag til 200 liter (display+sump).

Man start forsigtigt op og fordel dosseringerne af kalkwasser op i min 12.

Jeg mener at min blling skulle sættes ned med 30 %.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Men jeg tænker godt nok at en kalkwasser stirrer der fødes med dosseringsmaskine er at foretrække.

Jeg har kigget på en avast marine som man selv skal samle. Den koster cirka 1000 kr. men skal dog bestilles var USA. Den har en elmoter der rører i reaktoren. De skriver den skal kører 24/7 og at den holder 3-4 år. En ekstra motor koster 200 kr.

kalkwasserstireren fra avast fylder kun 15 cm i diameter så den er nem at håndtere når den skal rengøres.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af nbd »

Kasper j. skrev:Jeg har brugt sådan en engang men synes ikke den fungerede ret godt, da kalkpulveret klumpede sammen i bundet og ikke blev blandet op som ved en kalkmixer.
Kasper j. skrev:Jeg har kigget på en avast marine som man selv skal samle. Den koster cirka 1000 kr. men skal dog bestilles var USA. Den har en elmoter der rører i reaktoren. De skriver den skal kører 24/7 og at den holder 3-4 år. En ekstra motor koster 200 kr. kalkwasserstireren fra avast fylder kun 15 cm i diameter så den er nem at håndtere når den skal rengøres.
Kunne det fungere med en Tunze dispenser ovenpå en magnetomrører? Eller noget lignende - bare DIY?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor ætsende (farligt) er kalkwasser ?

Indlæg af Kasper j. »

Det kunne det måske godt. I første omgang prøver jeg at opblande 50-100 gang kalkpulver i en 20 liter spand med 15 liter ro vand og suge de øverste 10 liter op og hælde det i en 10 liters dunk og dossere det over 1 måned. Så prøver jeg om ikke de kan hæve pH tilstrækkeligt.

Der er jo også noget arbejde i at skulle rense en kalkmixer hver måned.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"