"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj Nitrat

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Høj Nitrat

Indlæg af henrikfp4 »

Hej Saltvandsfæller
Jeg bøvler med Nitrat - og modsat mange andre herinde som har behov for at tilsætte Nitrat for overhovedet at have noget i baljen, så er mit konsekvent for højt. Og resultatet er uønskede og uskønne alge belægninger i sump og DT.
Jeg har godt nok prøvet mange ting – så nu bliver jeg nødt til at høre de erfarne på dette forum om nogen kan få øje på noget som jeg har overset eller har ideer til hvad jeg ellers kan prøve.
Mine værdier er ca.
pH 7,9-8.2
KH 7-8
PO4 0.00-0.05
No3: 20-25 målt med Hanna HI 96728
Fisk og koraller trives OK - men når der vokser alger på mine levende sten er der noget galt.

Mit DT er 1400liter og jeg har:
Skimmer (Deltec1500)
Fleecefilter Carisea5000
Simpelt mekanisk filter (blå filtersvampe)
Refugium med Caulerpa (ikke reaktor)
4* Nano-Tech Bioblokke – tilsætter Pro BIO S + NP Pro + eddike
Phosphat filter (Ultra Phos)
Aktivt kul (er først startet på dette for en uges tid siden)
Ret meget cirkulation i DT 2*MP60 + 2*Tunze6105 + 3*Tunze Stream 3+
Vandskift lidt mindre end 10% hver anden uge.

Håber nogen kan finde den "manglende brik" i alt dette?
pft
Henrik


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Høj Nitrat

Indlæg af NMorell »

Hej Henrik

Først og fremmess vil jeg sige at nitrat værdier på 25 ikke er katastrofalt, personligt vil jeg ikke skynde mig at sænke det men hvis det generelt går op af så skal der selvfølgelig gøres noget.

Det er umiddelbart svært at få nitrat til at forsvinde af sig selv. Jeg kan se at du bruger en Phosphat fjerner. Måske du skulle overveje at begynde Carbon dossering istedet da det, i modsætning, til gfo også fjerner nitrat.

Alternativt må du øge dine vandskifte.


henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Høj Nitrat

Indlæg af henrikfp4 »

Hej
Jeg mener umiddelbart at NP Pro og eddike er Carbon dosering og mine bioblokke skulle have anaerobe zoner til No3->N2 processen.


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Høj Nitrat

Indlæg af NMorell »

Overså lige at du tilsatte det


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj Nitrat

Indlæg af nbd »

Dit setup ser fornuftigt ud. Nitratniveauet er et dynamisk forhold mellem input af næring (fiskefoder) og eksport gennem skumning og biologisk omsætning. Koraller og Caulerpa omsætter nitrat, foruden denitrificerende bakterier som kræver organisk kulstof i form af vsv. Pointen er, at hvis du har mange fisk i forhold til mængden af koraller og Caulerpa og fodrer godt, kan nitratfjernelsen ikke følge med og du vil opleve en øget koncentration i vandet.

Kik kritisk på dine fisk - er de brede? Skær evt. ned på foder og begræns frostfoder.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj Nitrat

Indlæg af crazy seahorse »

En del af dit problem kan være de alger du har på de levende sten. Alger lever af noget udover lys. De lever bla af No3 og Po4.
Kender til problemet fra mig selv. Når algerne får fat, så optager de næringen. Hvis de dør og det gør de som regel lidt hele tiden, så afgiver de den næring de har optaget.
Det samme sker, hvis du fjerner næring fra dit system vha fosfatfjerner eller vsv. Vsv styrker dine bakterier og så længe de har noget af leve af er alt godt. Men i takt med at den frie næring falder, så mindskes antallet af bakterier. Har de ikke noget at lave, så reduceres antallet. Det samme sker med dine alger.
Jeg plejer gerne at sammenligne det med et lager. Algerne fungerer som lager af næring. Når niveauet i vandet falder, så frigiver de næring. De dør hvis ikke der er mad nok og så frigives næring. Alt i forsøget på at holde niveauet status quo.
Det man skal have i tanke er, at når du fjerner næring med div midler og andet, så er det kun den næring der er i den frie vandsøjle du fjerner. Den næring der er bundet i alger, sediment og koraller, får du ikke fat i. At vente på at de afgiver deres optagne næring er en langvarig proces. Det der bedre og hurtigere, at fjerne dem ved kilden. Så en regelmæssig grundig rengøring vha opsugning fra både display og sump, hjælper også med. Det er faktisk ret vigtigt. Gør det evt ved vandskiftet. Så kommer det løbende ud og bliver ikke så uoverkommelig opgave.

For mig at se er løsningen, eller en del af det, for det skal bekæmpes på alle fronter (lidt som med andre plager, cyano, aiptasia og majano). Så jeg ville fjerne algerne så godt jeg kunne på ruder og de levende sten. Ned med en god børste og så skrubbe skrubbe. De skal af og helst suges ud, hvis det lader sig gøre. Evt stop cirkulationen imens. Det tager tid og skal nok gøres over nogle gange. På et tidspunkt vil kalkalger begynde at tage over. Dine koraller vil også vokse og det hjælper også med. Der vokser ikke alger på levende koraller eller på kalkalger. Det hele er en kamp om territorier. Hver ledig plads bliver indtaget.
Og så tjek din fodring. Input og output af næringsstoffer skal stemme. Lige som hos os mennesker, indtager du flere kalorier end du forbrænder, så bliver du fed eller får andre problemer. Det samme sker i et akvarie.
Jeg vejer mit tørfoder af hver gang jeg fodrer. Så ved jeg hvilken mængde der kommer i - hver gang. Der fodres ikke udover de faste fodringer. Bruger kun frost lejlighedsvis og kun som snack. Det skylles for øvrigt grundigt inden det kommer i. Ingen grund til at komme den suppe de ligger i ned i akvariet.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Høj Nitrat

Indlæg af henrikfp4 »

Hej nbd/crazy seahorse
Tak for input. I er begge inde på input siden kan være synderen. Jeg troede at systemet kunne adaptere til en højere PO4 / NO3 nedbrydnings kapacitet, når man tilføjede yderligere "rensningsanlæg". Jeg har pt. 22 fisk heraf 4 store kirurger og et par mellemstore fisk. Resten er mindre damsel, chromis dværgkejser type. Pt. får de 6 frostterninger om dagen og et Noriblad i ny og næ - og ja de mest madglade af dem er temmelig fede :-) Lyder det som helt vildt meget "input" ?
mvh henrik


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj Nitrat

Indlæg af nbd »

henrikfp4 skrev:Jeg troede at systemet kunne adaptere til en højere PO4 / NO3 nedbrydnings kapacitet, når man tilføjede yderligere "rensningsanlæg".
Der er forskel på nedbrydning og fjernelse. Et biologisk filter (blå filtersvamp) hjælper bakterier med nedbrydning af organisk materiale til uorganiske forbindelser - bl.a. til nitrat. Men nitrat fjernes ikke fra systemet med biologisk filtrering. Det er derfor man ikke bruger spandfiltre eller overrislingsfiltre i saltvand, fordi man ikke ønsker nitrat.
En skummer fjerner organisk stof inden det bliver nedbrudt til bl.a. nitrat.
Uorganiske kvælstofforbindelser kan fjernes ved binding til zeolitter eller ved optagelse af makroalger. Nitrat kan også fjernes gennem nitratrespirerende bakterier - her fordamper kvælstof som N2.

Prøv at erstatte noget af frostfoderet med tørfoder - f.eks. Ocean Nutrition.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj Nitrat

Indlæg af crazy seahorse »

henrikfp4 skrev:Hej nbd/crazy seahorse
Tak for input. I er begge inde på input siden kan være synderen. Jeg troede at systemet kunne adaptere til en højere PO4 / NO3 nedbrydnings kapacitet, når man tilføjede yderligere "rensningsanlæg". Jeg har pt. 22 fisk heraf 4 store kirurger og et par mellemstore fisk. Resten er mindre damsel, chromis dværgkejser type. Pt. får de 6 frostterninger om dagen og et Noriblad i ny og næ - og ja de mest madglade af dem er temmelig fede :-) Lyder det som helt vildt meget "input" ?
mvh henrik
Jeg er enig med nbd, at en vej frem kunne være, at gå over på flage foder i stedet for frost. Frost foder indeholder ofte megen No3.
Noritang indeholder en del Po4, men det er jo ikke dit problem.
Jeg bruger Ocean Nutrition flager, som nbd også nævner. Jeg vejer det som sagt af, så jeg ved hvor meget jeg tilsætter. Jeg synes ikke du har alarmerende mange fisk i. Jeg har flere store kirurger i mit end du har i dit.
Det er rigtigt nok, at mængden af bakterier der skal nedbryde næringsstoffer, regulerer sig efter hvor meget der er til dem at lave. Men de skal have tid til at opbygge den nødvendige bestand. Har de ikke kunne nå det, så vil værdierne stige.
Jeg bruger 3 gram flager om dagen. Hvis jeg får stigende værdier, så fjerner jeg et halvt gram. Er det ikke nok, så ryger der 1/4 eller 1/2 gram mere. Jeg gør på samme måde når jeg går op i mængde. Ændringer (primært når der øges) sker gradvist over en periode på ca 1 uge i mellem hver ændring. Alle mine fisk er velnærede uden at være fede.

Omkring dine alger på stenene, så ville jeg stadig tage en tur med børsten og få dem væk. Jeg havde besøg af en af de øvede, dengang jeg var grøn. Han sagde det samme til mig som jeg nævner "du skal se at få gjort rent. Ned med tandbørsten og skrub på de alger. Bare gå hårdt til værks, for de skal væk. Kirurgerne gider ikke at æde dem".

Og så få suget evt detritus ud. Detritus binder enormt meget No3 og det lækkes ud i vandsøjlen når det behøves for at holde ligevægten.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Høj Nitrat

Indlæg af henrikfp4 »

1000 tak for input.
Tandbørste og flagefoder it is!

mvh henrik


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"