"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ferieudfordringer...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Ferieudfordringer...

Indlæg af nbd »

At rejse væk nogle uger er altid en udfordring med saltvand. For et par år siden opgraderede jeg derfor med foderautomat og osmolator. Jeg kom hjem fra knap tre ugers ferie sent i aftes og må konstatere at teknikken kan drille lidt :shout:

Tunzeosmolatoren var fra starten dum. Den optiske sensor ville under ingen omstændigheder registrere vandoverfladen i sumpen, så den fyldte glad ferskvand på indtil nødstoppet (flydekontakten) blev aktiveret. Og så hylede den ellers indtil jeg tappede vand af sumpen, hvorefter den atter fyldte ferskvand på... :devily:

Vi efterlod osmolatoren hylende da vi rejste. Lidt synd for vores yngste søn som først tog på ferie dagen efter...

Det mystiske er, at da vi kom hjem, fungerede osmolatoren som den skulle. Intet hyleri og vandstand som ønsket. Jeg havde samme udfordring sidste sommer. Den har kun været i brug i tre sommerferier.

Rondomatic 400 foderautomaten fungerer perfekt. Afstanden fra foderautomat til foderhullet i dækglasset kan imidlertid være en udfordring. Jeg har derfor benyttet en foderbong (vores ældste søn troede det var en ølbong). Foderautomaten står på et højt skab ved siden af akvariet. Tragten opfanger det frigjorte foder og leder det ned til hullet i dækglasset gennem en grøn akvarieslange. Hvis slangens åbning er for tæt på vandoverfladen dannes der kondens i slangen som fanger foderet og laver en muggen prop (skete sidste sommerferie). Hvis slangen ender for langt over foderhullet, lander der foder på dækglasset (skete i år).

Det er ikke let at være saltvandsakvarist ;-)
20210809_134743[1].jpg
20210809_134816[1].jpg


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Ferieudfordringer...

Indlæg af Holst »

Hej nbd..

Nej, det er sgu aldrig nemt !
Jeg formåede sidste år at indkøbe og placere en foder automat på toppen af akvariet. Efter endt ferie kommer jeg hjem til et "ulækkert" akvarie og jeg får ondt i maven! Jeg finder så min foderautomat liggende på bunden af akvariet. Da jeg tager den op flyder det så ud med batterivæske, rust, ir osv. :/ Avs det gjorde ondt !
Jeg tror jeg har været heldig, kun min Homewrecker koral gik til.. Godt nok den dyreste af dem alle, men alting klarede sig.. Dog skulle det have en del førstehjælp ved daglige vandskifte af større mængder. :/
Skod at komme hjem til !


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Ferieudfordringer...

Indlæg af nbd »

Uha, Holst - det lyder ikke rart. Fiskene må have haft en fest da automaten faldt i, men synd for korallen :G


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ferieudfordringer...

Indlæg af tim_rn »

Jeg er godt nok blevet glad for videoopkald, når jeg får ikke-akvarister forbi mens jeg er på ferie.

Et hurtigt "tusinde tak for hjælpen, vil du lige filme på vandet (flow), på Osmosetanken (kører den? er der nok?), på skummeren og rundt på fisk akvariet.

Tager 20 sekunder at sikre ro i maven.

Omvendt har jeg lige haft en til at feriepasse, der i hjælp i underskabet har ramt en controller til cirkulationspumpen i sumpen (som jeg brugte til at få noget random til at overleve) som så var stoppet i et par dage. Så menneskelige fejl skal man selvfølgelig regne med. Her glemte jeg bare "film på sumpen".


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ferieudfordringer...

Indlæg af Carsten »

Det er ikke godt når sådan noget sker. Men jeg forstår ikke hvorfor fiskene absolut skal have mad. Har været 3 uger i Thailand, hvor fiskene ikke fik noget med. De var selvfølgelig monster sultne da jeg kom hjem. Eneste hjælp akvariet skulle have undervejs, var at ferskvandskarret, skulle forsynes med friskt vand, hvis der ikke var nok i de knapt 100 liter, som det indeholder.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Ferieudfordringer...

Indlæg af Holst »

nbd skrev:Uha, Holst - det lyder ikke rart. Fiskene må have haft en fest da automaten faldt i, men synd for korallen :G
De var i udemærket foderstanda da jeg kom hjem :P
Ja, det var en skam med den koral. Men så lærte man lidt af det ! Og i år hyrede jeg en akvariepasser for 6 øl :D Væsentlig billigere end sådan en Homewrecker !


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ferieudfordringer...

Indlæg af christiantt »

Jeg har sat wifi kamera på, som jeg tænder når jeg er hjemmefra.
Der ud over har jeg wifi foderautomat og wifistyret kontakt til magnetventil på osmose og boosterpumpe til osmose.

Alt teknik kan fejle, så derfor er jeg inde og tjekke morgen og aften om akvarie og sumpområdet er som det skal være :)


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"