"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til dorso i overløb

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Hjælp til dorso i overløb

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har længe brugt en dorso til mit overløb. Når den virker er overløbet meget stille, men hvis returpumpen har været slukket i forbindelse med vandskifte, er det rigtig svært at få dorso'en til at fungere.

Dorso'en er lavet med et t-stykke. Den side der vender op er der en prob/endestykke i. Den side der vender ud mod siden er der en 90 grader bøjning og den side der vender ned er selvfølgelig fastgjort på nedløbsrøret.

I endestykket har jeg boret et hul på 6 mm hvori der sidder et lille stykket 4/6 mm luftslange.

Er der noget der skal laves anderledes ?

Skal luftslagen hele vejen ned igennem nedløbsrøren og ned i sumpen ? eller skal hullet i endestykket være større og en tykkere slange isat ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til dorso i overløb

Indlæg af Carsten »

Mit er lavet på nøjagtig samme måde. Der hvor der kommer lyd fra det er når vandet skal ud i sumpen, da det trækker luft med ned, og det jo skal op til overfladen.
Hvorfor er det svært at få det til at fungere igen og hvad gør du for at få det igang?
Jeg fylder blot vand i akvariet og lader Dursoen trække det vand fra som på et tidspunkt kommer.
Er det som om luften samler sig som en prop eller??
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp til dorso i overløb

Indlæg af Kasper j. »

Jeg ved ikke helt præcist hvad der sker, men det er som om at dorsoen ikke trækker vand ned, ja at der opstår en prop, og alt vandet går i nødrøret.

Nogle gange er jeg nødt til at afmontere dorsoen og montere den igen eller puste luft i luftslangen for at få det i gang, men når den først kører og returpumpen ikke har været afbrudt så kører dorsoen uden problemer og er lydløs.

Har du en luftslange i din dorso of hvor langt når luftslagen ned, går den helt ned til sumpen ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til dorso i overløb

Indlæg af Carsten »

Mener ikke at der er slange i længere. Men slangen har aldrig gået længere end et par cm ned i røret
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hjælp til dorso i overløb

Indlæg af Jerslev »

Hvor høj er din vandstand i overløbet. Hvis det ikke er højr nok, kan det give problemer som dine. Vandstanden bør gå helt op til midten af dorsoen, så der løber vand hele tiden, sådan virker mit ihvertfald
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"