"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

UV Filter- Montage metode

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

UV Filter- Montage metode

Indlæg af Holst »

Hej alle sammen.
Dem som kører med UV filter, hvordan er det monteret ?

- På retur pumpen så al vand strømmer gennem.
- Pumpe i sumpen og smider ud i sumpen igen.
- Pumpe som suger direkte i akvarie og smider op i akvarie ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV Filter- Montage metode

Indlæg af Carsten »

Jeg ville tage nr. 2 pumpe i sumpen og retur til sumpen.
Hvis du sætter det på returløbet, er det ikke effektivt nok. Kontakttiden er alt for kort, når det sidder på returen.
Synes din nr. 2 og 3 er ret ens, bortset fra stedet det foregår
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: UV Filter- Montage metode

Indlæg af Frank Christiansen »

fra returpumpe, tilbage i sump- en del af vandet . ingen grund til for mange pumper. kan sende foto hvis du ønsker
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: UV Filter- Montage metode

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har lavet ekstra udgange på returen til forskellige ting som reaktor, uv m.v hvis jeg skal få brug for det. Lige pt har jeg kun gang i den ene udgang, til at give lidt cirkulation i refugium.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: UV Filter- Montage metode

Indlæg af Holst »

Tak allesammen.

Jeg er til dels enig med dig Carsten, men det er mest fordi jeg tror at vi nok har tendens til at få større cirkulation sump <-> Display end nødvendigt. Jeg ønske at cirkulere lige over hvad skummeren er opgjort til, og er det ca. 800-1000 Liter/timen. Det bør de fleste større UV filtre kunne håndtere.
Hvis man cirkulerer al vand igennem UV filtret fra retur pumpen, så er man også sikker på al vand der cirkuleres får et skud UV (closed loop).
Men hvis man gør dette, kan UV røret tåle at stå tændt når man f.eks fodre, skifter vand eller servicerer pumpen, altså ingen flow i UV filtret. ?

Jeg selv har i dag en lille AquabeeUp1000 til at fodre mit UV filter, men ønsket er egentlig at få den direkte på retur pumpen.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: UV Filter- Montage metode

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg er helt enig med dig Holst. Der er ingen grund til at køre 5000 l/t igennem et akvarie filter. Tidligere har jeg haft discus, hvor jeg også benyttede sump, og der havde jeg den bedste effekt af filter ved omkring 1000 l/t igennem sumpen. Akvariet var 432 liter.

Det jeg kan se som en udfordring ved at køre det direkte igennem returen, er hvis der kan komme fisk ned til sumpen, større madrester som kan tilstoppe eller andet der nu kunne finde vej ned igennem rørsystemet. Derfor ville jeg også selv lave et manafold som mit eget, så du kunne tilføje UV, reaktore m.v på den måde. Det koster lidt i PVC, men man får en meget større frihed.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: UV Filter- Montage metode

Indlæg af Carsten »

Holst skrev:Tak allesammen.

Jeg er til dels enig med dig Carsten, men det er mest fordi jeg tror at vi nok har tendens til at få større cirkulation sump <-> Display end nødvendigt. Jeg ønske at cirkulere lige over hvad skummeren er opgjort til, og er det ca. 800-1000 Liter/timen. Det bør de fleste større UV filtre kunne håndtere.
Hvis man cirkulerer al vand igennem UV filtret fra retur pumpen, så er man også sikker på al vand der cirkuleres får et skud UV (closed loop).
Men hvis man gør dette, kan UV røret tåle at stå tændt når man f.eks fodre, skifter vand eller servicerer pumpen, altså ingen flow i UV filtret. ?

Jeg selv har i dag en lille AquabeeUp1000 til at fodre mit UV filter, men ønsket er egentlig at få den direkte på retur pumpen.
Du kan sagens lave en lille shunt på returpumpen, og regulere flowet med en lille hane.
Det var den måde jeg forsynede min kalkreaktor på.
UV røret burde være ligeglad med om der er cirkulation om det eller ej. Ihvertfald hvis det ikke drejer som om mange timer.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"