"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp ICP-test svar! Nyt osmose anlæg?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Hjælp ICP-test svar! Nyt osmose anlæg?

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

Hej alle

Jeg startede i september 2020 et nyt 270 liters akvarium op. Efter en indkøringsperiode begyndte akvariet at se godt ud i december. Men efter december begyndte akvariet at køre ringe. Jeg resonerede mig frem til at det højestsandsynligt var mit osmose anlæg som var defekt. Jeg sendte derfor en ICP test til tyskland og har nu fået svar. Icp testen afslørede at flere parametre var skæve og jeg kunne derfor godt bruge jeres råd (ICP rapporten er vedhæftet). De skæve parametre lyder som følge:

Calcium = 478 mg/liter
Iodine =0,049 mg/liter
Silicon (ICP-OES) = 2354 mg/liter
Zinc = 19,99 μg/liter
Vanadium = 1,35 μg/liter
Copper = 1,88 μg/liter
Nickel = 7,75 μg/liter
iron = n.n.
Chrome = n.n.
Cobalt = n.n.

Jeg er endnu ikke begyndt at dosere så det er lidt underligt at calcium er så høj. Jeg bruger Red Sea Pro salt og har mit saltniveau på 34.
Iodine er lav, det ved jeg ikke hvordan jeg fikser.
Jeg er usikker på hvordan jeg filtrere Silicium fra, men har ladet mig fortælle at jeg skal bruge et harpiks filter. Er dette korrekt?
Til alle metalleren burde et nyt osmose anlæg vel være fint.

Er der noget jeg skal være op mærksom på ? jeg takker for al den hjælp jeg kan få :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp ICP-test svar! Nyt osmose anlæg?

Indlæg af Carsten »

Ja, et harpiks filter vil fjerne det silicat som er i vandet. Når du skriver "køre ringe" Hvad mener du så med det?
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp ICP-test svar! Nyt osmose anlæg?

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

Carsten skrev:Ja, et harpiks filter vil fjerne det silicat som er i vandet. Når du skriver "køre ringe" Hvad mener du så med det?
Jeg har oplevet en del STN, dårlig polyp ekstension, afblegning og død af SPS koraller samt ved få af mine lps coraller. Blødkoraller klare sig stadig ok. Blå svampe er trukket helt sammen. xenia er ligledes trukket sammen og ikke så fluffy som de burde være. UD over dette oplever jeg ringe vækst på de koraller som klare sig ok.

For at modvirke STN, afblegning og koral død har jeg været nød til at reducere lys intensiteten fra min ATI t5 6*54w sunpower dimtech til 40% på alle kanaler. Jeg køre 4*ATI blue plus, 1*coral plus og 1*atinic. Af flow har jeg 2 * jebao sow 8 og en 5000 l jebao løfte pumpe med random flow mundstykke, så vil ikke mene det er manglende flow.

Alkalinitet, calcium, magnesium, fosfor og nitrat er testet ugentligt og værdierne er stabile. Jeg skifter 30 liter vand ugentligt.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp ICP-test svar! Nyt osmose anlæg?

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis det er en ATI Icp test du har fået lavet, så kan du nemt lave et link som du kan dele her. Det er lidt nemmere at gennemskue når man ser hele linket.
Omkring din Jod, så er den godt nok under det anbefalede på 0,060, men det er ok som det er. Jod skal helst ikke overdosseres.
Hvis du vil have den højere op, så kræver det nok noget tilsætning. Det betyder/koster nogle ICP test. Jeg tilsatte ret præcise mængder, vejede det af så jeg var sikker på mængden.
Afsted med en test, så vidste jeg hvad en given mængde hævede jod med. Så regulerede jeg op eller ned. Tilsatte med 0,25G nøjagtighed.

Harpiks medie vil sikkert klare mange af de andre skævheder.

Dit akvarie er stadig ungt og har nok ikke fundet sin balance endnu. Det kan koste koraller. Det oplevede jeg selv. De blev blege og nogle fik stn, mange døde.
Når først balancen er på plads og den er stabil, så vil situationen blive sådan at korallerne vil overleve.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp ICP-test svar! Nyt osmose anlæg?

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

crazy seahorse skrev:Hvis det er en ATI Icp test du har fået lavet, så kan du nemt lave et link som du kan dele her. Det er lidt nemmere at gennemskue når man ser hele linket.
Omkring din Jod, så er den godt nok under det anbefalede på 0,060, men det er ok som det er. Jod skal helst ikke overdosseres.
Hvis du vil have den højere op, så kræver det nok noget tilsætning. Det betyder/koster nogle ICP test. Jeg tilsatte ret præcise mængder, vejede det af så jeg var sikker på mængden.
Afsted med en test, så vidste jeg hvad en given mængde hævede jod med. Så regulerede jeg op eller ned. Tilsatte med 0,25G nøjagtighed.

Harpiks medie vil sikkert klare mange af de andre skævheder.

Dit akvarie er stadig ungt og har nok ikke fundet sin balance endnu. Det kan koste koraller. Det oplevede jeg selv. De blev blege og nogle fik stn, mange døde.
Når først balancen er på plads og den er stabil, så vil situationen blive sådan at korallerne vil overleve.
Jeg troede egentlig at jeg havde vedhæftet rapporten, men prøver lige igen (det er lidt nyt for mig dette forum).
Mads Bech-Hansen 005835L.pdf
ICP test
(150.03 KiB) Downloadet 96 gange
Min plan er at dosere Balling Light og så fortsætte med 10 % ugentlige vandskifte. Håbe på at det kan holde mine parametre nogenlunde på plads (her tænker jeg på Jod som vel er et af de sporstoffer som kommer med Balling Light metoden, ellers kommer det vel med vandskifte).

Ja akvariet er stadig ungt, men årsagen til jeg tror det er osmose den er galt med skyldes at jeg har/havde to akvarier i et stykke tid og derfor kan følge udviklingen i begge side om side (det lille er lukket for 2 uger siden). Det mindste var et pico system på ca. 35 liter som har kørt i 5 års tid. Jeg oplevede at jeg havde problemer i starten med balancen af det store, men i november/december var det som om at alt blev stabilt, koralerne kom igen, algerne forsvandt og alting begyndte at se sunder ud. Så kom januar og så begyndte pico akvariet at crashe efterfulgt af en tilbage gang i det store system. Da jeg skifter en relativt støre mængde vand ugentligt i pico systemet sammenlignet med det store system vil en forværring grundet dårlig osmosevand ske hurtigere i pico systemet sammenlignet med det store system (giver det mening :P).
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"