"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rens af pH probe??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Rens af pH probe??

Indlæg af christiantt »

Jeg bruger Pacific Suns pH probe til min kH lab med doser.
De anbefaler at man skifter den hver 6-8 måned (mener jeg??).
Kan man købe noget proberens og bruge det i stedet?? For jeg tænker "kun" at det er probehovedet der bliver svinet til - elektronikken går vel ikke i stykker så hurtigt?!
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Rens af pH probe??

Indlæg af MortenL »

Det er ikke noget elektronik i proben, jeg har prober der har holdt +5 år. Normalt vil systemet sige at den ikke kan kalibreres og så er det i min optik slut.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Rens af pH probe??

Indlæg af Holst »

Jeg har ikke selv en pH probe eller lignende, men jeg syntes ikke at du burde skifte denne probe, men derimod forsøge at kalibrere denne. Den måler en mV output som genereres inde i kammeret ift. det omgivende medie. Dette forhold kan ændres over tid, prober ældes og de bliver beskidte og målingen skrider.

Behold dem så længe de kan renses og kalibreres..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Rens af pH probe??

Indlæg af nbd »

Jeg har også set anbefalinger om at skifte probe hvert halve år. Det har jeg dog ikke selv gjort. Der er forskel på, om man ønsker en præcis måling eller om man blot bruger proben i en kalkreaktor (som jeg gør). I kalkreaktoren gør det ikke noget hvis målingen ikke er helt præcis.

En anbefaling blandt kemikere er at udsætte proben for syre eller base (mellem 0,1 og 1 M) i nogle timer. Herefter skylles den i osmosevand. Til sidst stilles den nogle dage til regenerering i 3 M KCl (virker IKKE med andre salte). Jeg fandt en opskrift på nettet: 10 g. KCl i 100 mL pH 4 buffer.

Jeg har en 3 M KCl-blanding, som jeg regenerer min Aqua Medic probe i. Den kører nu på 5. år.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Rens af pH probe??

Indlæg af christiantt »

nbd skrev:Jeg har også set anbefalinger om at skifte probe hvert halve år. Det har jeg dog ikke selv gjort. Der er forskel på, om man ønsker en præcis måling eller om man blot bruger proben i en kalkreaktor (som jeg gør). I kalkreaktoren gør det ikke noget hvis målingen ikke er helt præcis.

En anbefaling blandt kemikere er at udsætte proben for syre eller base (mellem 0,1 og 1 M) i nogle timer. Herefter skylles den i osmosevand. Til sidst stilles den nogle dage til regenerering i 3 M KCl (virker IKKE med andre salte). Jeg fandt en opskrift på nettet: 10 g. KCl i 100 mL pH 4 buffer.

Jeg har en 3 M KCl-blanding, som jeg regenerer min Aqua Medic probe i. Den kører nu på 5. år.
Jeg skal nok lige nærmere have forklaret hvad en 3 M KCl blanding er :D
Kan man selv lave den eller skal det købes et sted på nettet??
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Rens af pH probe??

Indlæg af nbd »

En kemiker blandee en halv liter til mig. Opskrift og forklaring kan søges pånettet, f.eks. https://www.quora.com/How-do-you-make-3 ... Cl?share=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Rens af pH probe??

Indlæg af Jesper Krogh »

De fleste prober holder rigtig mange år. Så længe man har dem i sumpen hvor de ikke bliver udsat for lys, så man undgå alge vækst og ligende. Og hvis man er i tvivl om den måler rigtig kan man bruge en kalibrerings væske og tjekke om proben viser det samme som den væske man har sat den i, hvis ikke skal man kalibrer den. Og kan det ikke lykkes at få den kalibreret inden for skala, skal der en ny til.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"