"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmoses vand københavn

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Osmoses vand københavn

Indlæg af kenneth olsen »

Davs!

Lige hurtigt spørgsmål til jer i København... Køre I alle med Osmoses anlæg?... kørte med det sidst.. men synes det var lidt besværligt...


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af Carsten »

Vil mene at det er en nødvendighed, ihvertfald i KBH. Vandet kommer fra rigtigt mange forskelige boringer. Og hvad er det som er besværligt??


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af Tykki »

Har ikke et i privaten! Fylder for meget og gider ikke! Henter dunke med vandci Greve også får jeg også set hvad der er kommet hjem og en snak med andre akvarister


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg bor i Ørestaden, og som Carsten så fint skriver så bliver vandet i byen blandet fra mange forskellige vandværker. Det betyder i praksis at vandet kan være forskelligt fra dag til dag.. Jeg bruger selv et anlæg, og har det stående i et skab hvor det er let at tage frem når jeg skal bruge det den ene dag hver måned..


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af kenneth olsen »

Carsten skrev:Vil mene at det er en nødvendighed, ihvertfald i KBH. Vandet kommer fra rigtigt mange forskelige boringer. Og hvad er det som er besværligt??
Jamen så kommer jeg nok ikke uden om det.. :-) Besværligt når man bor i lille lejlighed og det skal laves ude i en meget lille bruser....


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af Carsten »

Da jeg boede i kbh. Havde jeg fastmonteret anlægget på badeværelset. Og trukket en slange ind til ferskvand beholderen ved akvariet. Så var der ingen dunke at slæbe


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af Marco R »

kenneth olsen skrev:
Carsten skrev:Vil mene at det er en nødvendighed, ihvertfald i KBH. Vandet kommer fra rigtigt mange forskelige boringer. Og hvad er det som er besværligt??
Jamen så kommer jeg nok ikke uden om det.. :-) Besværligt når man bor i lille lejlighed og det skal laves ude i en meget lille bruser....
Hej Kenneth,

Du kan eventuelt se under min tråd (https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=77109" onclick="window.open(this.href);return false;) og under Teknik, der kan du se billeder (og læse hvordan mit var sat op under Teknik) af mit store Sirius 500GD osmoseanlæg, og hvordan jeg havde opsat det og lavet et dækken til det :happy:

Jeg havde netop lavet det på et "rullebord", så jeg kunne rulle det ud i køkkenet, og sætte det fast med en vandhaveadapter, og så bryggede jeg det vand, som jeg skulle bruge, og lavede vand til en 23-25 liters dunk, som jeg havde stående, så jeg kunne påfylde osmosevand, uden at jeg skulle have osmoseanlægget frem :happy:

Blot lidt inspiration :)


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa Marco :-)

Takker for inspiration.. desværre bor vi i en 65 m2 lejlighed.. og et rigtig københavner badeværelse..så der er ikke plads til en permanent tilslutning.. så kommer nok ikke ude om at skulle have dunke og gang i den i bruseren hver gang :-)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af kilnakorr »

kenneth olsen skrev:Hejsa Marco :-)

Takker for inspiration.. desværre bor vi i en 65 m2 lejlighed.. og et rigtig københavner badeværelse..så der er ikke plads til en permanent tilslutning.. så kommer nok ikke ude om at skulle have dunke og gang i den i bruseren hver gang :-)
Hvad med under køkkenvasken?
Har tilsluttet min der, samt afløb tilbage. Har ført slangerne i kabelbakker ved panelernebag sofa mv.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af Marco R »

kenneth olsen skrev:Hejsa Marco :-)

Takker for inspiration.. desværre bor vi i en 65 m2 lejlighed.. og et rigtig københavner badeværelse..så der er ikke plads til en permanent tilslutning.. så kommer nok ikke ude om at skulle have dunke og gang i den i bruseren hver gang :-)
Hej Kenneth :happy:

Så tror jeg, at jeg fik forklaret det forkert, da jeg netop ikke havde min permanent tilsluttet, da jeg aldrig havde mit sat til på badeværelset :beer:

Jeg havde en vandhaneadapter (kan købes ved rentpostevand.dk), som jeg lige byttede med den, der sidder på vandhanen i køkkenet, imens at jeg lavede osmosevand. Altså skruer den af, som sidder på vandhanen i køkkenet, og skruer vandhaneadapteren på, hvor indgangsslangen til osmoseanlægget sidder fast på. Så åbnede jeg helt op for vandet, og drejede på den lille hane (åbnet/lukket), som sidder på adapteren, og så tændte jeg for osmoseanlægget/boosterpumpen, og så lod jeg det lige køre 5-10 min. tid (da vandet godt kunne lugte lidt), hvor slangen med beskidt og rent vand løb ned i køkkenhåndvasken, da der godt kunne gå nogle uger imellem, at jeg brugte mit. Når det havde løbet lidt, så kørte det bare med affaldsslangen ned i køkkenhåndvasken, og slangen med det rene vand ned i spanden, dunken eller hvad man nu bruger. Når jeg så var færdig med at lave osmosevand, så skuede jeg vandhaneadapteren af, og skruede den vandhanesparer, som sidder på vandhanen i køkkenet på igen, og så rullede jeg osmoseanlægget væk igen :happy:

Jeg fik netop lavet et pænt dækken til mit osmoseanlæg, da mit stod ved siden af akvariet, så det så pænt :)

Håber, at det gav et bedre indtryk, hvordan jeg brugte mit, og som I måske kunne bruge? Eventuelt suppleret med kilnakorr's forslag med en permanent tilslutning under køkkenhåndvasken? :happy:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Kenneth. Glæder mig til at I kommer igang igen ;-)

Ja, det er besværligt, men nødvendigt her i vores herlige by.

Jeg har en fitting sat under køkkenhanen (koldt vand) nede i skralde skabet. På denne fitting er der en lille hane og der er sat en af de der tynde slanger i den, som passer i fødehullet på osmose anlæget. Så når jeg skal lave vand så sætter jeg anlægget på køkkenbordet (fuck det er tungt) og sætter den før omtalte slange i og tænder for vandet. Sætter strøm på booster pumpen og så bliver der lavet vand. spildvandet fylder fruen i vandkander om sommeren og ellers ryger det bare ud i håndvasken.2 dunke a 25 Liter tager mig ca 45-50 min.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har også koblet et T-stykke med hane på under vasken. Anlægget bliver sat ved siden af vasken ...... dunkene (25L) kører jeg på en lille møbelhund så der ikke skal slæbes, og når jeg er færdig med at lege med vand står osmose anlægget i et skab


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Osmoses vand københavn

Indlæg af crazy seahorse »

kenneth olsen skrev:Hejsa Marco :-)

Takker for inspiration.. desværre bor vi i en 65 m2 lejlighed.. og et rigtig københavner badeværelse..så der er ikke plads til en permanent tilslutning.. så kommer nok ikke ude om at skulle have dunke og gang i den i bruseren hver gang :-)
Hej Kenneth.
Dejligt at I starter op igen. Jeg forstår godt at du gerne vil undgå alle de dunke og slæbet. Husker jeres billeder fra opstarten sidste gang, hvor I havde en masse folk til at slæbe vand op ad trapperne. Men slæbet slipper du jo ikke for, med mindre du har en vandhane inde ved siden af akvariet.
Påfyldning kan snildt klares med en pumpe og en slange. Det gjorde jeg selv. Jeg havde to bøtter (60L stk) stående i brusekabinen (en uden for selvfølgelig) og så tappede jeg derfra.
Ved vandskift, gik det den anden vej direkte i afløbet. Når det var færdigt, blev bøtterne og slanger fjernet og roen var genoprettet.
Om du så skal bruge RO vand, afhænger af hvad du vil have i. Det er ikke alt der kræver RO vand for at lykkes. Men så vidt jeg husker, så er I jo til de dyre Zoaer og de har måske krav til vandet, der overstiger det som de Københavnske vandforsyningsselskaber kan klare.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"