"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-sphere mv

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-sphere mv

Indlæg af charlie saltvand »

Hej, som overskriften siger bliver min balje mrk II med masser af negative rum = ikke mange sten, så vil da lige hører panelets erfaringer med dette... ? :K

Er det ok med FÅ sten i baljen, da filtreringen med årene er blevet mere effektiv? (Bedre skummer, mere lys = større vækst= mere forbrug. Refugium, osv osv)

Mit nye scape kommer max til at indeholde 10-15 kilo sten til ca 870 Liter vand netto :dizzy:

Jeg er lidt nervøs for at mine næringsværdier kan blive for høje....?

Hvad er jeres erfaringer, gode/dårlige med "kunstige LS = ovennævnte siporax, bio balls osv?

Er det lige så effektivt med en god portion LS i sumpen?

Jeg spørger fordi jeg tænker at de forskellige ønskede bakterier skal have "så meget overflade som muligt" at sidde på.

Lige et spørgsmål mere, nu jeg er igang :-)
Hvad er jeres erfaringer med diverse reaktorer og hvad kommer I i dem for at holde næringen nede?

Sidste spørgsmål:
Hvad er jeres erfaringer ift at køre uden bundlag? Gode/ dårlige???

Tak :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af Engelquist »

Halløj Charlie.
Jeg har jo, som du sikkert ved, ikke erfaringer med negative rum og bare bottom.
Men hvis det var mig, ville jeg fylde sumpen med levende sten og afsætte plads til et algerefugium, eller evt en algereaktor. Det er jeg sikker på vil kompensere den manglende overflade i dit display :-)
Glæder mig til at følge mrk II :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af Tykki »

Der er dog lige det , at Ls i sumpen samler mere lort end omlastercenttalen i kagerup! De skal op og renses , oftere end man tror, og det er et kæmpe arbejde! Meget større en at skifte et svovlfilter og en fosfat reaktor!
frederiksiigbork
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 21. sep 2019 20:17
4
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af frederiksiigbork »

jeg har fyldt 3 net beholdere i min sump med 3kg maxspect bio spheres.
de er lige til at tage op når der skal rengøres i sumpen.
kan varmt anbefales.

https://www.oceanreef.dk/shop/379-bio-m ... phere-2kg/" onclick="window.open(this.href);return false;
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af madsjeppe01 »

Min skummer brød sammen for et par måneder siden, og jeg har ikke kunne se forskel på værdierne i akvariet. Jeg har højest 20 kg sten til 350 liter vand. I stedet har jeg alger i sumpen som optager alt næring der måtte komme.

I min optik er det ikke mængden af fisk og kryb der er afgørende for hvor meget filteret skal kunne klare, nej det handler mere om hvor meget mad du tilføjer til systemet. Jeg fodre med flagefoder og nori tang hver dag, og frost et par gange om ugen - og lige pt ser systemet ud til at det kan holde til det. Jeg har ihvertfald aldrig haft så lidt alger som jeg har nu efter jeg begyndte med cheato i sumpen.

Evt kan du også kigge på et roller mat filter. Det fjerner stort set alt fra vandet, og samtidig får det ikke lov til at blive nedbrudt i akvariet da rullen er automatisk. Jeg har selv overvejet det på mit eget system, og jeg tror også at det bliver en julegave til mig selv i år.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af Carsten »

Som "sildehandleren" siger, bliver man Overrasket over hvor meget slam sådan en sump med LS kan samle sammen på rekord tid. Bioballs ville jeg ikke bruge tid og penge på, da jeg ikke mener de har overflade nok. Men Siporax kunne være en mulighed. Har dog ingen egen erfaring med det. Siporax kan dog være noget tid om at blive klar, om den tid kan skæres ned ved at pode med bakterier ved jeg ikke, men mon ikke det er som med LS.
Hvis du skal have Siporax i portioner over 500 gram, så køb det på nettet i Tyskland
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af palamo123 »

Hej Charlie,
Mit nye akvarie er startet op med branches, bakterie kultur og maxspect bio spheres.
Jeg har kun hørt godt om keramik bio bolde og ser frem til at følge mit eget.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt med nogle gode inputs og erfaringer :GO

Dan, jeg har aldrig kørt med svovl filter (for at fjerne no3??? Eller en fosfat reaktor (hvad er det?).... En reaktor fyldt med jernspåner/ fosfat remover?

Jeg har selv kørt med refugium ALTID og vil fortsætte med dette, min erfaring er at det er mest effektivt over for No3.

Carsten, tjek....Jeg har lige renset min sump efter den har kørt i ca 2,5 år... Er du GAL DER VAR MEGET LORT I DEN :hehe: :he :lipssealed:
Hvis jeg ryger på maxspect boldene eller siporax er det tanken at give systemet fuldende bakterier til en start og sikkert løbende?
Fedt mht tippet fra Tyskland.

Mads, yes. Roller filter er med i overvejelserne :GO

Frederik, tak, hvor længe har du kørt med de bolde? Kan du måle forskel på næringen?

Bo, tak tak, refugium er med i planen og lige over :beer:

Palamo, spændende, kom gerne med dine erfaringer, selv om det ikke er længe du har kørt med dem.

KOM MED FLERE ERFARINGER GUTTER (M/K)

:pray: :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af Carsten »

https://www.ebay.de/itm/Sera-Siporax-Po ... Swr7db-r8R" onclick="window.open(this.href);return false;
Der står så ikke noget om transport til DK, men det er ganske få der ikke vil tjene penge
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Balje m få LS, Erfaringer m siporax, Nano tech bio-spher

Indlæg af NMorell »

Jeg har både brugt maxspect bio-sphere og Brightwells bio block i kombination med simple aquaecapes. Jeg har ikke set nogen dårlige resultater ved det. Tvært imod!

Det er vil da klart være en fordel af have forberedt sumpen til en reaktor så man kan køre GFO eller lig, men det skal kun tages i brug hvis der er et behov.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"