"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

MP40QD - I stykker for anden gang.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa. Er jeg den eneste der har ualmindeligt dårlige erfaringer med ecotech, MP40qd, cirkulationspumper. Jeg har 2 stk, fra midt 2016. I starten af 2018, begyndte de begge at larme helt vildt og heldigvis dækkede garantien det. De fik begge en hel ny motor på et værksted i Tyskland. I søndags var den gal igen. Den ene begyndte at lyde som en traktor og nu dækker garantien desværre ikke længere. Jeg skilte den ad og kunne konstatere at kuglelejerne var gået og oven i det var der en revne i den skrøbelige magnet ring som er udenom akslen. Jeg har skrevet til ecotech for at høre om man kunne købe nogle nye kuglelejer og en aksel af dem, men det eneste de kan tilbyde, er en helt ny "dryside" som er en ny pumpe. Shit jeg er træt af at så dyre pumper ikke holder mere end 2 år før de skal skiftes ud. Øv altså. Jeg ville bare lige dele ud af min erfaring med dem.

Nu skal jeg finde en ny og jeg har overvejet maxspect gyre 350. Den ville jeg så bruge sammen med min anden mp40. Er der nogen af jer som har erfaring med denne pumpe?
Vedhæftede filer
20201020_182258.jpg


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Holst »

Hej Palaarsuaq.

Jeg har ingen erfaring med Ecotech mp40qd, men har selv tidligere haft en Maxspect Gyre 280. Jeg solgte den dog hurtigt da den larmede for meget i mit akvarie.. Om det har noget med glastykkelse der eller lignende der har spillet ind ved jeg ikke. Men var jeg på 50% og over larmede den så meget at jeg tog den ud og har købt nogle gaaaaamle Tunze i stedet for som gør det godt og siger intet.
Desværre når man køber så dyr en pumpe, så forventer man mere.. Men tror andre har gode erfaringer med disse, og de er super smarte ift. flow mønstre osv man kan lave i den.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Nogle gamle tunze pumper ville også være fint for mig, de ville nok også passe bedre ind i mit SU-budget. Jeg syntes bare der er en jungle med de tunze pumper. Kan du anbefale nogle af dem? PS jeg er ret lyd følsom, hæhæ. Mvh Alexander


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Holst »

Jeg byttede den til en fin fyr der havde 4 stk. Tunze 6095 og en multicontroller.
Men har ingen erfaring med dem ellers.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har selv to maxspect gyre 350 i mit akvarie. Det eneste jeg kan høre er en svag summen, og denne starter på omkring 80%. Det er så lidt at jeg ikke bliver irriteret, og jeg bliver generelt hurtigt irriteret hvis der er noget elektronik der larmer.

Eneste minus er at de hurtigt mister flow, så de skal rengøres rimeligt ofte - ellers er jeg rigtig godt tilfreds med dem.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Hvor stort er dit akvarie? Er de nemme nok at rense?


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af madsjeppe01 »

Pt er det 216 liter, men de kommer snart over i et 400 liters system. Jeg har dem kørende på et "random flow" program, hvor de svinger fra 40-60% i styrke.

De er lige til at skille ad, og hver side har deres egen farve, så man kan næsten ikke samle dem forkert.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Carsten »

Synes ikke at Maxspect pumperne larmer, men de skal renses alt for ofte. Og synes nu ikke de er helt så lette at få rengjort ordenligt. Jeg har det problem med dem, at den ene side ikke vil køre, og det er på 2 pumper. Kunne forestille mig at det er lejerne der er slidte. Men orker ikke at tage til Greve


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Engelquist »

Der er himmelvid forskel på 300 serien og de tidligere serier.
(Jeg har haft pumper fra alle 3 serier)
300 serien larmer overhovedet ikke!
Mine kører mellem 10 og 100 % og jeg hører dem ikke...
Jeg rengører dem hver måned og de er nemme at skille og samle.
De negative kommentarer man hører om Maxspect Gyre pumperne er typisk fra dem der har pumper fra de ældre serier... men de tåler altså ikke samligning med deres nye serie!


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Holst »

Engelquist skrev:Der er himmelvid forskel på 300 serien og de tidligere serier.
(Jeg har haft pumper fra alle 3 serier)
300 serien larmer overhovedet ikke!
Mine kører mellem 10 og 100 % og jeg hører dem ikke...
Jeg rengører dem hver måned og de er nemme at skille og samle.
De negative kommentarer man hører om Maxspect Gyre pumperne er typisk fra dem der har pumper fra de ældre serier... men de tåler altså ikke samligning med deres nye serie!

Fik skrevet forkert, det var en 330 jeg har haft, den larmede og jeg søgte en del på nettet, desværre mange med samme oplevelse som jeg.. så måske jeg har været uheldig eller det er som jeg nævnte noget med glas tykkelse også. Jeg kunne mindske det med en silikone måtte mellem pumpen og glasset, men ikke nok når den kom op på 75%., gad simpelthen ikk høre på den.
Så for og imod.. not easy then..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

madsjeppe01 skrev:Pt er det 216 liter, men de kommer snart over i et 400 liters system. Jeg har dem kørende på et "random flow" program, hvor de svinger fra 40-60% i styrke.

De er lige til at skille ad, og hver side har deres egen farve, så man kan næsten ikke samle dem forkert.
Det lyder lidt træls at de mister flow. Åh alle de for og imod man skal tage stilling til. Hæhæ. Ville du havde valgt noget andet hvis du kunne?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Synes ikke at Maxspect pumperne larmer, men de skal renses alt for ofte. Og synes nu ikke de er helt så lette at få rengjort ordenligt. Jeg har det problem med dem, at den ene side ikke vil køre, og det er på 2 pumper. Kunne forestille mig at det er lejerne der er slidte. Men orker ikke at tage til Greve
Carsten er det også 3xx serien du har?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Engelquist skrev:Der er himmelvid forskel på 300 serien og de tidligere serier.
(Jeg har haft pumper fra alle 3 serier)
300 serien larmer overhovedet ikke!
Mine kører mellem 10 og 100 % og jeg hører dem ikke...
Jeg rengører dem hver måned og de er nemme at skille og samle.
De negative kommentarer man hører om Maxspect Gyre pumperne er typisk fra dem der har pumper fra de ældre serier... men de tåler altså ikke samligning med deres nye serie!
Okay det lyder jo meget godt :) Har du haft dem I mere end 2år.?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Holst skrev:
Engelquist skrev:Der er himmelvid forskel på 300 serien og de tidligere serier.
(Jeg har haft pumper fra alle 3 serier)
300 serien larmer overhovedet ikke!
Mine kører mellem 10 og 100 % og jeg hører dem ikke...
Jeg rengører dem hver måned og de er nemme at skille og samle.
De negative kommentarer man hører om Maxspect Gyre pumperne er typisk fra dem der har pumper fra de ældre serier... men de tåler altså ikke samligning med deres nye serie!

Fik skrevet forkert, det var en 330 jeg har haft, den larmede og jeg søgte en del på nettet, desværre mange med samme oplevelse som jeg.. så måske jeg har været uheldig eller det er som jeg nævnte noget med glas tykkelse også. Jeg kunne mindske det med en silikone måtte mellem pumpen og glasset, men ikke nok når den kom op på 75%., gad simpelthen ikk høre på den.
Så for og imod.. not easy then..
Det var lidt godt satans. Jeg får røde knopper af støj, det kan næsten tage glæden fra at kigge på akvariet. Købte du den fra ny af?


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Engelquist »

Palaarsuaq skrev:
Engelquist skrev:Der er himmelvid forskel på 300 serien og de tidligere serier.
(Jeg har haft pumper fra alle 3 serier)
300 serien larmer overhovedet ikke!
Mine kører mellem 10 og 100 % og jeg hører dem ikke...
Jeg rengører dem hver måned og de er nemme at skille og samle.
De negative kommentarer man hører om Maxspect Gyre pumperne er typisk fra dem der har pumper fra de ældre serier... men de tåler altså ikke samligning med deres nye serie!
Okay det lyder jo meget godt :) Har du haft dem I mere end 2år.?
Ca 1 år.
Prøv at Google 300 serien. Langt de fleste anmeldelser er positive og enige med mig- tror nu også det handler om vedligeholdelse, for alle pumper skal rengøres jævnligt, da der danner sig algefilm på propellerne, hvilket nedsætter effektivitet og kan få pumpen til at vibrere.
Jeg rengører mine en gang om måneden, hvilket man ikke slipper for, uanset hvilken pumpe man kører med.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg går igang med det samme :) de tiltaler mig også lidt mere, grundet spredningen af flowet. MP40 er meget koncentreret, hvilket giver mig lidt problemer i et tæt bevokset akvarie, med euphyllia koraller som ikke bryder sig om det direkte flow.

Nu hvor vi er ved det, bruger du eddike til at rense dem?


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Engelquist »

Palaarsuaq skrev:Jeg går igang med det samme :) de tiltaler mig også lidt mere, grundet spredningen af flowet. MP40 er meget koncentreret, hvilket giver mig lidt problemer i et tæt bevokset akvarie, med euphyllia koraller som ikke bryder sig om det direkte flow.

Nu hvor vi er ved det, bruger du eddike til at rense dem?
De giver et virkeligt godt flow i hele akvariet..
Jeg bruger en svag eddikesyre opløsning og en tandbørste.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.
Jeg har 3 stk mp 40 qd i baljen, de kører mellem 75-90% de siger altså ikke meget hvis man sørger for at våd og tør del sidder over for hinanden. (Alle 3 er pænt gamle)
Jeg har også 2 stk maxspect 350 der kører random flow ml 30-90% de siger heller ikke meget.....
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: MP40QD - I stykker for anden gang.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:
Carsten skrev:Synes ikke at Maxspect pumperne larmer, men de skal renses alt for ofte. Og synes nu ikke de er helt så lette at få rengjort ordenligt. Jeg har det problem med dem, at den ene side ikke vil køre, og det er på 2 pumper. Kunne forestille mig at det er lejerne der er slidte. Men orker ikke at tage til Greve
Carsten er det også 3xx serien du har?
Nej, det er første generation, altså 1xx serien


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"