"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaringer med svovlfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Erfaringer med svovlfilter

Indlæg af Sarah R »

Hej
Jeg har gennem længere tid kæmpet med en alt for høj nitrat, så nu overvejer jeg kraftigt at anskaffe et nitratfilter med svovlkugler.
Men før jeg går ud og køber sådan et, vil jeg gerne høre jeres erfaringer med et svovlfilter. Jeg har læst flere steder at det godt kan være lidt tidskrævende at installere med den rette flow?
Derudover vil jeg høre jeres mening, og det er lige så godt at bygge et selv, eller om jeg skal købe et færdigt filter?
I så fald er der nogle mærker i vil anbefale?
Jeg har prøvet at sætte mig ind i, hvad og hvordan sådan et filter fungerer og skal køre, men jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal have en reaktor med noget koralgrus som kh/ph?-buffer efter svovlfilteret? Er der andet jeg skal være særlig opmærksom på, hvis jeg kobler sådan et på systemet?
Akvariet det skal kobles på har ca. en samlet vandvolumen på 1000 liter, og min nitrat ligger stabilt på 50 ppm trods jeg doserer vodka og har et refugium med rigelig caulerpa.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig :happy:
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med svovlfilter

Indlæg af Carsten »

For MANGE år siden havde jeg gang i et. Som du selv skriver, så er det ret besværligt/tidrøvende at finde det rette flow, for det skal jævnligt justeres.
Der hvor det bliver meget besværligt, er hvis det af en eller anden grund går i stå.
For så skal det rengøres, og hele processen gentages.
Men er det overhovedet noget man bruger mere??
Er det ikke lettere med en algereaktor/scrubber?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Erfaringer med svovlfilter

Indlæg af nbd »

En kh-buffer hjælper dig ikke af med nitrat. Dosering af vsv er en enkel måde at begrænse nitrat på.

Jeg har selv en reaktor med Zeovit. Zeolitter binder meget selektivt visse positivt ladede ioner, herunder ammonium (NH4+). Ammonium omdannes til nitrat i akvariet. Zeolitter skal udskiftes med mellemrum. I mit eget setup skifter jeg en halv liter Zeovit hver tredje måned.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Erfaringer med svovlfilter

Indlæg af Sarah R »

Jeg havde forstået det sådan, at svovlkuglerne sænker ph i udgangsvandet, og over tid også forbruger af kh. Derfor skal der kobles noget koralgrus på til at hæve ph i udgangsvandet? Men hvis svovlreaktorer er et udgået koncept, så må jeg kigge mere på de nye metoder.
Vil en algereaktor kunne forbruge nok at min nitrat til at sænke den så meget?
En algescrubber ser ud til at skulle bruge en del plads i sumpen for at være stor nok.
Jeg har brugt vodka-metoden i flere år, men stoppede i en periode. For et par måneder siden startede jeg op igen, men jeg kan ikke se nogen effekt, tværtimod stiger min nitrat og cyano begynder at dukke frem.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Erfaringer med svovlfilter

Indlæg af SamuelChristensen »

Du kunne bruge dit refugium til at tage imod det stærkt afiltede vand og bruge det som vækst boost istedet for grus.

Selvom det ikke er et svar på dit spørgsmål, så vil jeg sige at det kan kun koste en brøkdel at skifte vandet ifht at købe sådan et filter og holde det kørende og tage højde for potentielle uheld og katastrofer der kan komme af at lege med anaerobe miljøer i et lille akvarie. Så hvis du skiftede 900 liter, ville det koste 900 kr med en dyr saltblanding. Og så koblet med en god rengøring og nogle nye vaner der hjælper med vandkvaliteten er det problem løst.
Derudover så er det der vodka fis altså virkelig outdated, køb et ordentligt carbon produkt. Jeg kan varmt anbefale Tropic Marins.
Og derudover igen, så skal der være fosfat tilgængeligt for at dine caulerpa og bakterier overhovedet kan proliferere og opbruge nitraten. Så måske du skulle starte med at dosere lidt af det. Hvis den er lav selvfølgelig. :biggrin:
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"