"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forslag til lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Forslag til lys

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg har købt dette akvarium, hvor sælger desværre havde solgt lampen fra. Så nu søger jeg noget lys / lampe til det?
Jeg har lånt en Macspekt 160 lampe, men ved ikke helt med montering og om den overhovedet passer til "saltkarret".
Akvariet er på 365 . og er temmelig højt 65 cm. Og jeg tænker at lyset skal være godt nok til mellem koraller.
Der er en en stor tung kasse til det, se billederne.
Vedhæftede filer
IMG_1118.jpg
95320604_10159266097717281_3103830667041964032_o.jpg
95293248_10159266097567281_8664195100533850112_o.jpg
95267793_10159266097542281_7068300732125937664_o.jpg
95144762_10159266097757281_7359252953607176192_o.jpg


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forslag til lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Det kommer an på et par ting.
1 Hvor bredt er akvariet? Ligner 120 cm.
2 Vil du beholde låget på? For så skal lyset kunne være under låget.
3 Har du drømme om de vildeste koralfarver eller vil du starte forsigtigt ud med et beskedent lys til at teste vandende og din interesse i hobbyen? Billige lys kan godt holde korallerne sunde og raske, men farveudtrykket kan godt lide under det.
4 Hvad er dit budget til lyset?
5 Dit maxspect lys kan godt bruges uden problemer, det skal enten hænge fra loftet eller stå på akvariet med de tilhørende ben. Men du kan ikke bruge låg + maxspect lys.


Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Jeg har et akvarie næsten magen til.. Jeg kører med maxspect lamper.. Kan tage et billede imorgen af hvordan de er monteret og billeder af mit med lys kan du finde under mit akvarie :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til lys

Indlæg af Carsten »

Hvis det er som Samuel skriver 120 cm langt, så passer 2 stk 120/130 W perfekt. For at holde dem oppe, bruger man et sæt stænger, som laves at et ben par.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Sådan et mine maxspect lamper monteret.. Jeg har dog ikke den del du har oven på dit akavire da jeg fik mit gratis da der var lidt fejl og mangler men ellers tror jeg de er ens.. Jeg er glad for min maxspect lamper giver et fint lys og til en fornuftig pris.. Senere hen når man er sikker i sin sag kan man måske invitere i de langt dyrere lamper men til en start er jeg super glad for mine! Reservedele er billige og nemme at skifte hvis der skulle ske noget med lampen :)
Vedhæftede filer
15949910685797174964705271957562.jpg
15949910089322616235913148903178.jpg


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Kunne godt ligne dine var lavet til en anden type lampe eller sådan noget da de sidder på den anden led.. Du har ikke nummeret på tidligere ejer så du ka hører dem om deres løsning eller fundet et akavire magen til her inde? ;)
Ligner et decoline :)


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Forslag til lys

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg har skrevet en del sammen med tidligere ejer, og han fortalte at han havde haft en Maxpect Recuivre på det. Som lige kunne ligge i de skinner, som er monteret i lampekassen.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forslag til lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Den kommer da alt for tæt på vandoverfladen så. De er ikke vandtætte. Hvis man skal have LED så tæt på vandet skal det være typen der er beregnet som T5 retrofit, eller decideret vandtæt som Tunzes.
Linserne smelter med saltsprøjt, metallet ruster, blæseren vil samle støv i våde klumper og lyset vil ikke spredes ordentligt. Der er en grund til at producenten sælger ben til dem af en vis højde. Så jeg vil ikke anbefale du gør som tidligere ejer. De skal være tørre og have god luftcirkulation. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Vil til dels give Samuel ret.. En ny blæser koster 50 kroner.. Og en klud i ny og næ skader aldrig... Så er man i mål mine klare det fint og den ene har siddet der i meget lang tid uden der var gjort noget ved den da jeg overtog mit.. Så det problem Samuel skriver om kan løses ;)


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forslag til lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Dan89 skrev:Vil til dels give Samuel ret.. En ny blæser koster 50 kroner.. Og en klud i ny og næ skader aldrig... Så er man i mål mine klare det fint og den ene har siddet der i meget lang tid uden der var gjort noget ved den da jeg overtog mit.. Så det problem Samuel skriver om kan løses ;)
Jaja bevares, vedligehold er godt :K

Men lysets spredning fikser du ikke med en klud.
Er det ikke enormt irriterende at skulle rykke på de lamper hver gang du skal arbejde med akvariet? :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til lys

Indlæg af Carsten »

Hvor højt over vandet er skinnen placeret?
Og må give Samuel ret, det vil blive et irritations moment at skulle flytte rundt på lamperne hele tiden


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Den sidder 10cm over vandspejlet..
Jeg er ikke irriteret over det.. kan skubbe det hele tilbage ret nemt også er der rigelig plads til at nå ned i akvariet... så jeg er godt tilfreds ;)
Det fjerne meget af det genspejl der er oppe i loftet, som jeg ikke syntes var rart at have i stuen ;) så jeg er glad men vi er heldigvis alle forskellige.. det der er så fedt ved dette forum man kan dele fordele og ulemper også kan man vurdere hvad man selv vil ! ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til lys

Indlæg af Carsten »

Dan89 skrev:Den sidder 10cm over vandspejlet..
Jeg er ikke irriteret over det.. kan skubbe det hele tilbage ret nemt også er der rigelig plads til at nå ned i akvariet... så jeg er godt tilfreds ;)
Det fjerne meget af det genspejl der er oppe i loftet, som jeg ikke syntes var rart at have i stuen ;) så jeg er glad men vi er heldigvis alle forskellige.. det der er så fedt ved dette forum man kan dele fordele og ulemper også kan man vurdere hvad man selv vil ! ;)
Har du så ikke en voldsom disko effekt på bunden?

Da jeg fik mine Maxspeckt, stod de på benene, og disko effekten var voldsom, men da de blev hævet op, forsvandt den


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Syntes ikke der er voldsomt meget.. men jo der er da noget :)
Du er måske helst fri for det ? ;)


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forslag til lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Det er helt fair! Jeg ville selv hade det. Det er slemt nok at mit blødkoralsakvarie har glaslåg, men hvis lampen samtidigt blokerede så ville det akvarie gå til uden indblanding. :snooty:
Men ja, 10 cm er ikke meget, i den her sammenhæng, :wink:
Lyset er laserstråler ned i akvariet så tæt på vandet. Pointen er hvad OP spørger af forslag, og maxspect så tæt på vandet er ikke mit forslag. Tænk hvis lortet faldt i vandet mens den var tændt :shocked:


Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Sjovt du siger det Samuel, det er sket for min svigerfar der har et akvarie magen til ;)

Det tager lige nøjagtigt 2 sek at rykke den tilbage og jeg har prøvet er provokere den til at ryge i baljen og det er ikke lykkes mig, så jeg er rimelig rolig, og sover trygt om natten ;)
Præcis det vigtige er der er en god dialog.. nu for hun både en der er for og imod med hver deres argumenter så kan hun næppe få en bedre viden og ud fra det selv træffe en beslutning om hvad hun selv vælger ;)

For man kan vende den om, jeg vil heller bruge de 2 sek på at rykke lampen end at have disko i hele stuen, nogen er også mere til de åbne, tror man kalder det reefer akvarier, der kan jeg bedre lide denne model.. skal dog ikke afvise at det ændre sig end dag og der står et stort reefer akvarie i min stue ;) haha aldrig sig aldrig :D


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til lys

Indlæg af Carsten »

Dan89 skrev:Syntes ikke der er voldsomt meget.. men jo der er da noget :)
Du er måske helst fri for det ? ;)
Ja, disko effekt, i den grad som Maxspeckt lamperne gav, er absolut uønsket.
Men siden jeg fik lamperne og til idag, har Maxspeckt, lavet nye linser, som ikke koncentrerer lyset så meget som tidligere.
Måske derfor du ikke synes det er generende.
Der er vel også en mellemvej ud af det hele. At kassen er noget højere, og lampen derfor også hænger/ligger højere, men hvor fronten af kassen er løs, så den kan tages af og man kan komme til akvariet den vej.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forslag til lys

Indlæg af crazy seahorse »

Dan89 skrev:Vil til dels give Samuel ret.. En ny blæser koster 50 kroner.. Og en klud i ny og næ skader aldrig... Så er man i mål mine klare det fint og den ene har siddet der i meget lang tid uden der var gjort noget ved den da jeg overtog mit.. Så det problem Samuel skriver om kan løses ;)
Et lille tip, når man skal tørre linserne af for saltsprøjt (det kan ikke undgås at det sker. Den spray/tåge der altid vil komme over en overflade der er i bevægelse, sætter sig overalt også på linserne) Når den tørres af, så brug en klud dyppet i RO vand. Hanevand giver et tyndt kalklag på linsen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forslag til lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Dan89 skrev:Sjovt du siger det Samuel, det er sket for min svigerfar der har et akvarie magen til ;)

Det tager lige nøjagtigt 2 sek at rykke den tilbage og jeg har prøvet er provokere den til at ryge i baljen og det er ikke lykkes mig, så jeg er rimelig rolig, og sover trygt om natten ;)
Præcis det vigtige er der er en god dialog.. nu for hun både en der er for og imod med hver deres argumenter så kan hun næppe få en bedre viden og ud fra det selv træffe en beslutning om hvad hun selv vælger ;)

For man kan vende den om, jeg vil heller bruge de 2 sek på at rykke lampen end at have disko i hele stuen, nogen er også mere til de åbne, tror man kalder det reefer akvarier, der kan jeg bedre lide denne model.. skal dog ikke afvise at det ændre sig end dag og der står et stort reefer akvarie i min stue ;) haha aldrig sig aldrig :D
Det er fair, leg I bare med saltvand og elektronik. :)
Min pointe er: lyset er ikke beregnet til at være indelukket i en kasse, det er ikke vandtæt, og LED clusterne er beregnet til at være længere fra vandoverfladen for at lyset spredes som det skal. Så må hun tage rådene som hun vil :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Forslag til lys

Indlæg af Lene Lestat »

Øj I har skrevet meget siden sidst jeg kiggede herind. Tak for det.
Jeg må tilstå at jeg også er skeptisk i og med at der dannes helt utroligt meget kondens på undersiden af låget og det kan næppe være "sundt" for lampen :think:
Men jeg synes det er smart at have låget på, for så fordamper vandet vel ikke så let og evt. fisk og andet kan ikke kravle, springe op eller stikke af?
So what to do...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til lys

Indlæg af Carsten »

Lene Lestat skrev:Øj I har skrevet meget siden sidst jeg kiggede herind. Tak for det.
Jeg må tilstå at jeg også er skeptisk i og med at der dannes helt utroligt meget kondens på undersiden af låget og det kan næppe være "sundt" for lampen :think:
Men jeg synes det er smart at have låget på, for så fordamper vandet vel ikke så let og evt. fisk og andet kan ikke kravle, springe op eller stikke af?
So what to do...
Jo vandet fordamper lige så godt, med som uden låg. Fordelen ved IKKE at have låg på er at der ikke dannes kondens. Kondens og el er ikke verdens smarteste kombination. Og selvom kondensen i princippet bare skulle være h2o, så er der salt med i det, og Det er en endnu dårligere kombination.
Nu har jeg haft akvarie i længere tid end de fleste. Og det antal fisk jeg har mistet på at de er sprunget ud, kan tælles på en hånd.
Du kan få noget net, som er beregnet til at montere over akvariet, hvis du mest er til det. Husker ikke navnet


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

At el ikke har godt af fugten er en ting at tænke på du kan komme uden om ved evt at tage tunzez lamper der er beregnet til at være under vand.. Noget andet er træet det vil suge fugt.. Men det kan jo løses ved at montere nogle blæsere i hver ende en der suger og en der puster.. Så vil du også få lidt køling ind til lamperne hvis du gerne vil beholde det øverste låg på.. Jeg har bare den der går om rundt om akvariet :)
Der er lidt at læse på og tænke over har det ført til flere spørgsmål stiller du dem bare ;)


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Forslag til lys

Indlæg af Dan89 »

Når du har den ekstra kant monteret skal de hoppe meget højt for at komme ud, på mit var der monteret et net i form af dem de bruger til frag hylder også med et mygge net stripset oven på :)


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Forslag til lys

Indlæg af Lene Lestat »

Tænker ikke at der skal monteres mere som bruge strøm....

Men må nok droppe låget pga. kondens. Så næste spørgsmål er så ophængning eller ben/stativ på lampen. Og hvor langt over vandet skal den så hænge/stå?


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Forslag til lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Du får klart det bedste resultat ved at hænge den. Du kan nemt arbejde med akvariet, der er lufttræk til nedkøling af lampen, lyset spredes ordentligt osv osv.
Eftersom at du ikke skal have de mest lyskrævende koraller vil jeg sige ca 30 cm over vandet. Så får du det bedste af begge verdener.


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til lys

Indlæg af Carsten »

Lene Lestat skrev:Tænker ikke at der skal monteres mere som bruge strøm....

Men må nok droppe låget pga. kondens. Så næste spørgsmål er så ophængning eller ben/stativ på lampen. Og hvor langt over vandet skal den så hænge/stå?
Som Samuel skriver, nok mindst 30 cm over. Men alt efter akvariet dybde og ikke mindst hvilke linser der er i lampen.


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Forslag til lys

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg endte ud med at købe en Evergrow IT5012


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"