"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Efaring med test sæt søges

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Efaring med test sæt søges

Indlæg af ttkthomsen »

Kære alle

Kunne vi ikke lave en meningsudvekslings tråd omkring testsæt?

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring med følgende test:

Strontium
Iodine
FE
Potassium

Hvilke mærke har i brugt, var det godt og har i sammenholdt med en eventuelt icp test.

Jeg bruger selv lige nu salifert Strontium test sæt og efter 2 forsøg får jeg nul i strontium (hvilke jeg ved ikke passer). Jeg giver den nogle flere skud men inden jeg smider det ud. Er der andre der har brugt det testsæt med succes?

Så har jeg forsøgt mig med Red Sea deres FE, Iodine samt Potassium (tror jeg det var). Der kunne jeg ikke måle noget FE, Iodine var altid inden for farven og Potassium var vildt bøvlet. Fik aldrig sammenlignet med en ICP test.

Så vil i ikke skrive hvad i har brugt og hvordan det har fungeret for ja? Og hvis jeg har overset et testsæt så tilføj gerne (tænker ikke KH, CA, MG, PO4, NO3).


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af JesperBrask »

Jeg har også iod-testen fra Red Sea og er ikke imponeret. Jeg tror jeg holder mig til KH, Ca, Mg, NO3 og PO4. Alt derudover må kommer fra en ICP test.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af PoulD »

Jeg har bruger af og til Salifert til jod. Hvorvidt den passer skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror det alligevel er den bedste af de måder der er tilgængelige for os almindelig dødelige. Hverken ICP-OES eller ICP-MS er gode til måling af jod eller andre halogener, fordi det er flygtigt og fordi det omdannes når det kommer i forbindelsse med argon og sidst men ikke mindst p.g.a. inteferens.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har forsøgt mig m red sea ift at måle jod og jern. Det er ikke til at gøre ordentligt selv, så mit råd er, lad være m at bruge tid og penge på at teste for de der elementer. Brug din ICP som udgangspunkt....


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg tester også forsat med ICP, men det var mere i de mellemliggende perioden hvor man kunne finjusterer måske?

Poul tak for indspark, jeg vil jod testsættet et forsøg.

Charlie og Jesper ja så er vi flere der har konstateret det samme :beer:

Er der ingen der har prøvet Elos potassium test sættet?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes nu ikke den er helt ubrugelig (Red Sea Pro Jodtest) Den kan være svær at læse helt sikkert. Jeg bryder mig ikke om det med farveforskelle.
Men den kan vise tendensen, er det stigende eller faldende. Sammenholdt med en ICP test, så er man rimeligt hjulpet. Men det kræver at man er flink til at teste og gør det tit nok.
Jeg har sammenlignet mine resultater med ICP test og de ligger rimelig tæt på.
Hvis man tilsætter Jod fast, så kan man godt regne sit forbrug ud - nogenlunde. Det koster nogle IPC tests, men så kan man komme på rimelig sikker grund synes jeg.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
østergaard
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 17:06
16
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 3200 Helsinge

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af østergaard »

Jeg har forsøgt mig med Red sea jod og kalium.

jod testen....enten gør jeg noget forkert eller og så kan jeg ikke lure den syntes standart opløsningen har 0,06 farve med det samme og prøven ændre sig ikke

kalium.... testen er noget langhåret tager over 20 min at lave og man skyder let over ved titrationen :angry:

så begge er sat i skammekrogen for en tid


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af JesperBrask »

Jeg har helt samme oplevelse som Østergaard med Red Sea Iodine Pro testen - referenceprøven får 0.06 farven med det samme og ændrer sig ikke. Så det med at den skulle fungere som timer virker i alle tilfælde ikke for mig. Mit akvarievand giver også samme farve, altså 0.06 ppm, så det burde jo være fint. Problemet er bare at jeg lige har fået en ICP test tilbage fra Triton som måler 0 iod. Hvad skal man så stole på, og hvordan skal jeg kunne dosere hvis jeg ikke kan måle det?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Efaring med test sæt søges

Indlæg af crazy seahorse »

JesperBrask skrev:Jeg har helt samme oplevelse som Østergaard med Red Sea Iodine Pro testen - referenceprøven får 0.06 farven med det samme og ændrer sig ikke. Så det med at den skulle fungere som timer virker i alle tilfælde ikke for mig. Mit akvarievand giver også samme farve, altså 0.06 ppm, så det burde jo være fint. Problemet er bare at jeg lige har fået en ICP test tilbage fra Triton som måler 0 iod. Hvad skal man så stole på, og hvordan skal jeg kunne dosere hvis jeg ikke kan måle det?
Jeg har valgt ICP tilgangen. Som en af mine FB venner skrev, så koster det nogle ICP tests. Men så er det nemt nok - og det er nu ikke så slemt. Jeg fik hurtigt føling med det.
Da jeg havde en maget lav værdi, så startede jeg med 1ml om dagen. Efter en måned, ny test afsted. Stadig lav. Øgede med 0,25ml, så ny test efter en måned.
Efter 2-3 tests havde jeg fundet mit nivaeu pt. Er oppe på en daglig tilsætning på 1,75ml lige nu. Har lige sendt en ny test afsted og så ser jeg hvordan den ligger og justerer efter det.
Bruger for øvrigt samme metode med Strontium. Den test jeg har synes jeg heller ikke er så sikker. Tilsætter her 25ml dagligt.
Jeg vil her efter benytte den til flere af de små sporstoffer. men kun til ét eller to sporstoffer af gangen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"