"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper - virker nu :-)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper - virker nu :-)

Indlæg af nbd »

Min Giesemann Matrixx II DIMTEC tændte ikke som planlagt i dag. I stedet begyndte lampen at pibe/hyle dér, hvor lavspændingsledningen går ind (til styringen). Jeg har hevet stik og ledninger ud og sluttet dem til igen - uden resultat. Når jeg slutter lavspændingen til, blinker lampen, hvorefter rørene lyser med svag styrke og piberiet starter igen.

Der er ikke længere reklamationsret på lampen (købt brugt for et år siden af én, som fik den fra Tyskland).

Er der nogen, der har et bud på hvad der er galt? Eller forslag til, hvad der skal gøres?

Det er min tredje saltvandslampe med styring siden 2010. I de to forrige (LED) gik styringen i stykker. Hvorfår holder dyre lamper ikke længere? Lysstofrør med tænd/slukur holder >20 år.... :-(
Senest rettet af nbd man 27. jan 2020 17:02, rettet i alt 1 gang.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Tykki »

Derfor har jeg armatur med tænd og sluk t 5 ! :y


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af nbd »

Tak Dan! Rart at du bekræfter mig i at satse på den gammeldaws teknik, hvor man selv kan fikse problemer.

Så vidt jeg kan se på Giesemanns hjemmeside, kan det blive en dyr omgang at sende lampen til Tyskland. Kan man splitte lampen ad og fjerne alt dét, som har med styring at gøre?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Tykki »

Jeg har haft pasific Sun, diverse dyre led! Sluttes til pc osv osv! En af mine lamper kostede 17000kr!!!!! Det pissede mig så voldsomt af over årene at jeg nu har en lampe med 4x 54 w t5 og to tænd og sluk ure på! Jeg har ingen flimmereffekt i min balje og ingen sol opgang osv, men god vækst og o udgifter andet en rør !


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Capoth »

nbd skrev:Min Giesemann Matrixx II DIMTEC tændte ikke som planlagt i dag. I stedet begyndte lampen at pibe/hyle dér, hvor lavspændingsledningen går ind (til styringen). Jeg har hevet stik og ledninger ud og sluttet dem til igen - uden resultat. Når jeg slutter lavspændingen til, blinker lampen, hvorefter rørene lyser med svag styrke og piberiet starter igen.

Der er ikke længere reklamationsret på lampen (købt brugt for et år siden af én, som fik den fra Tyskland).

Er der nogen, der har et bud på hvad der er galt? Eller forslag til, hvad der skal gøres?

Det er min tredje saltvandslampe med styring siden 2010. I de to forrige (LED) gik styringen i stykker. Hvorfår holder dyre lamper ikke længere? Lysstofrør med tænd/slukur holder >20 år.... :-(
Kender problemmet. Kunne ikke sælge min Giesemann 8*54w T5, så lavede den om til at kunne styres fra Apex med 0-10v.Hev alt elektronic ud som styrede transformerne, samt Bluetooth styringen, Så nu kører jeg 6 T5, samt 3 kessil lamper i en hybrid udgave. Virker perfekt
Senest rettet af Capoth tirs 21. jan 2020 17:58, rettet i alt 1 gang.


Seniorreefer
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af nielsk »

Jeg har 7 Maxspect uden nogen form for problemer gennem mange år. Sådan en brugt Svend er tit til salg for 1200


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af nbd »

nielsk skrev:Jeg har 7 Maxspect uden nogen form for problemer gennem mange år. Sådan en brugt Svend er tit til salg for 1200
Du er vist heldig. Min første LED-lampe var en Maxspect, hvor styringen stod af allerede efter 1,5 år. Da der stadig var garanti på, fik jeg den fikset uden beregning. Da styringen så igen stod af efter 10 måneder, valgte jeg at droppe Maxspect...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:
nielsk skrev:Jeg har 7 Maxspect uden nogen form for problemer gennem mange år. Sådan en brugt Svend er tit til salg for 1200
Du er vist heldig. Min første LED-lampe var en Maxspect, hvor styringen stod af allerede efter 1,5 år. Da der stadig var garanti på, fik jeg den fikset uden beregning. Da styringen så igen stod af efter 10 måneder, valgte jeg at droppe Maxspect...
Jeg har 6 Maxspekt lamper, det var ikke styringen der døde på mine, men dioderne. Har fået dem alle skiftet på garantien. Og siden hen ingen problemer.
Så det er nok snarere dig der har været uheldig


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af MortenL »

Tror også du har været uheldig, de to jeg har tilsalg, har den ene fået skiftet dioder (15K), men begge har virket upåklageligt.
Tænker at Maxspect har haft en periode med dårlige dioder, og efter den tid har du fået styr på deres produktion.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Twinks »

har du backup lys ? ellers har jeg en enkelt lampe over mit eget jeg kan tage ned og som du må låne.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af nbd »

Tak for tilbuddet, Thomas, men jeg klarer mig. Jeg har stadigvæk min allerførste HQI-lampe, som ellers har ligget på loftet i en årrække. Jeg satser på at få fikset min Giesemannlampe i weekenden, så jeg igen kan få T5 over akvariet.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af FEM64 »

PB :-)


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Twinks »

nbd skrev:Tak for tilbuddet, Thomas, men jeg klarer mig. Jeg har stadigvæk min allerførste HQI-lampe, som ellers har ligget på loftet i en årrække. Jeg satser på at få fikset min Giesemannlampe i weekenden, så jeg igen kan få T5 over akvariet.
:GO :GO


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper - virker nu :-)

Indlæg af nbd »

Hopla - så er dén ged barberet. Jeg skilte lampen ad og fjernede et par printplader og de ledninger, som forbandt styringen med ballasterne (indgang 0-10 V). Så var det bare at samle lampen igen og slutte strømmen gennem et mekanisk tænd/sluk ur. Det virker :-)
20200123_192015.jpg
I sommer beskrev jeg i en anden tråd hvordan jeg fik stød af lampen: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=89978" onclick="window.open(this.href);return false;
Det får jeg ikke længere, så der har været en fejl/overgang i styringen.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: ØV hvor er jeg træt af lamper :-(

Indlæg af Engelquist »

Kører du tænk/sluk uden dæmpning?

Kan du ikke købe nye printplader, istedet for dem der ikke virkede?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Re: ØV hvor er jeg træt af lamper - virker nu :-)

Indlæg af nbd »

Slut med dæmpning. I lampen er der limet en stang blå LED ind - den kører på sin egen timer: tænder inden lampen og slukker senere. Jeg har ikke ambitioner om yderligere styring.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"