"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Okay ku bare se i manual det var originalt med en lille nåleventil på den slange... allerhelst ville jeg gerne fjerne den og så blir der aldrig co2 lomme i toppen ihvertfald...den skal vel føde reaktoren med vand det gir da mest mening end at den skal suge vandet ud af reaktoren og så slipper man for risiko for tilstopning...anyways så var det her lærerigt og oss sådan jeg vil køre det... med alle de skrækhistorier jeg snart har hørt om kalk reaktor så er det nok fordi folk går for hårdt til den fra starten af og bare pumper co2 i vildskab i reaktoren... i videoen syns jeg han forklarer rigtig godt og som min plan oss var med at starte rigtig højt i ph så man får en rolig kh

https://www.reef2reef.com/threads/from- ... ns.457338/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af JJ »

Jeg kørte 2 år med kalkreaktor på min tank. Gik over til balling her i august.

Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Mine erfaringer var at hvis man har et konstant og ens udløb på reaktoren, så giver det mest stabil kh. Men det kræver at det ALTID er stabilt og ikke stopper til og det skete mange gange for mig at min udløbsventil stoppede til.

Jeg skiftede ventil flere gange. Satte filter på mm. Den blev ved med at clogge til. Det spillede bare ikke for mig. Og slet ikke hvis man er på ferie i længere tid.

Jeg købte en Kamoer og satte på og det fjernede alle mine bekymringer med ujævnt udløb og kørte rigtig fint. - Kan klart anbefales!

Glem den piggyback. Den giver ikke en skid! Skal du have højere PH i akvariet, så brug hellere en co2 scrubber.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Hej ja jeg dropper oss den ventil og vil bruge en peristaltisk pumpe til at føde reaktoren med vand... den eneste grund til at jeg ville have piggyback på var for at få lidt højere kh... for ja som jeg har set ved brs på youtube så gir det intet på ph men tilgengæld lidt mere kh...
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Reaktoren er magen til din i din beskrivelse octo cr140... havde du nåleventilen lidt åben konstant for at suge co2 lomme ud i toppen af reaktoren...
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af JJ »

Har du ikke byttet om på PH og KH?

Ved brug af en piggy back, så bruger du mediet til at optage det sidste co2 du har i udløbsvandet og derved hæver ph´en på udløbsvandet.

Men som det også er sagt tidligere, så giver det ingen målmar effekt.
Det er ihvertfald så lidt at det er ligeyldigt.

Jeg havde en 5 lt. piggyback på min octo reactor og det gav ikke en målbar højere ph i akvariet rigtigt. Det var ihvertfald svært at måle!

mht. nåleventilen til recirkulation af co2, så mener jeg faktisk at jeg havde den var lukket til sidst. Hvis jeg åbnede den blev den ved med at piske co2 rundt i reaktoren og så larmede den. Der var så en lille co2 lomme opp i toppen hele tiden, men det havde ingen betydning.

Jeg vil nok anbefale at have den lidt åben så der kan komme lidt co2 ned ad gangen. - Fuld åben fik jeg aldrig til at spille.

God ide med en peristaltisk pumpe. Kamoer kan anbefales ihvertfald. Den er meget præcis og stærk. - Husk at kalibrer med jævne mellemrum og skift pumpeslangen en gang hver halve år ca.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Nej det skulle jeg ikk mene... bulk reef supply eller brs på youtube har nogle fine tests af at en piggyback der skulle holde ph oppe gir nærmest absolut ingenting men kh gir den en hel del af da det c02 der er i vandet lige hiber lidt mere kh ud af piggyback... ok jeg må prøve mig frem med den recirkulerings ventil... den originale ligner bare noget fra thansen og da jeg ønsker den skal stå i skabet ved siden af så ville jeg få konstante mareridt om den nu blir utæt i den billige plastik hane
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Screenshot_20191228-222200_YouTube.jpg
Nej det skulle jeg ikk mene... bulk reef supply eller brs på youtube har nogle fine tests af at en piggyback der skulle holde ph oppe..gir nærmest absolut ingenting men kh gir den en hel del af da det c02 der er i vandet lige hiver lidt mere kh ud af piggyback... ok jeg må prøve mig frem med den recirkulerings ventil... den originale ligner bare noget fra thansen og da jeg ønsker den skal stå i skabet ved siden af så ville jeg få konstante mareridt om den nu blir utæt i den billige plastik hane
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Men jeg er klar og siger tak for hjælpen... alle mine teorier og logiske sans fik jeg bekræftet her...

" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"