"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Hej jeg har fået anskaffet mig en kalk reaktor som jeg med tiden skal have på mit akvarie... Jeg har læst meget rundt på nettet samt manual over min model... og selvfølgelig læst herinde på forum... jeg læser mange forskellige måder at køre den på med og uden og ph controller
Fast vandgennemstrømning og justering af c02/ph eller fast c02 og justering af gennemstrømning... som nybegynder forstår jeg godt begge metoder da justerbar vandgennemstrømning ændrer på ph og den anden metode oss... men som nybegynder med fare for at fucke op og få høj kh så ligger mine tvivl i hvordan jeg skal gøre det... altså hvilken metode skal jeg vælge...

Skal jeg vælge fast gennemstrømning og justere på c02

Eller fast c02 og justere på gennemstrømning...
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Hos mig ville fast gennemstrømning nok være lettest... da planen var at retur pumpe skulle drive reaktor.... afgasningskammer har jeg set tests af at det ikk gir noget synderligt på ph men lidt mere på kh... men at herinde man erfarer at lede vandet til skummeren for at hæve ph op igen... det er dog ingen problem for at gøre hvilket er planen...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Du har ikke tænkt dig at køre med en computer eller controller?
Da jeg brugte en konventionel kalkreaktor, havde jeg fast gennemstrømning og regulerede kun via ph i reaktoren.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Jo en ph controller for at åbne og lukke c02 med magnetventil men kører man fast vand gennemstrømning så ændrer man bare sin ph lidt for at få mere kh hævet ud af den hvis jeg forstår det korrekt... personligt syns jeg oss det lyder som den mest logiske og nemmeste måde at styre det på... kører man justerbar gennemstrømning så skal man oss justere på c02... eller er det helt forkert forstået
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Man kan regulere sin reaktor på to punkter. Man kan øge mængden af vand der løber ud, eller man kan hæve/sænke sin Ph i reaktoren. Man har så at sige to knapper man kan dreje på.
Ved at sætte den til fast udløb, så har man kun én knap. Det er nemmere.
Det med piggy bag´en/neutraliseringskammeret var mest tænkt for at hæve ph i udgangsvandet, så det ikke påvirker ph i tanken for meget. Det tror jeg ikke er det store problem, med mindre akvariet er meget lille. I dag ser jeg det mere som en måde til at få gavn af den lave ph på. Altså lidt som når landmændene eftersår for at få brugt resterne af gødning, inden det siver ned til grundvandet. Her får vi så bare lidt Kh ud af det, inden det ryger ud i tanken. Det påvirker dog ikke det store.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Ja nemt er dejligt... har set en test fra brs at det med at hæve ph fra piggybag gir stortset intet men det øger kh... men læste herinde at folk habde succes med at køre det hen til skummer og den så hævede ph... har 700 liter totalt så jeg er ikk så nervøs ved ph... mere ved at æge kh for voldsomt for hurtigt... Jeg tror planen er at have fast gennemstrømning på så jeg kun skal lege med ph/c02 i reaktor og så ordne det i en weekend så man har god tid til at justere... og så starte langsomt med c02 og selvfølgelig måle kh på udgangs vand og akvarie i vildskab så det ikk løber løbsk...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Når du først kommer i gang, så giver det meste sig selv. Men det er svært at forestille sig, indtil man selv har prøvet det.
Du skal ikke blive forskrækket hvis Kh på udgangsvandet ligger på 27 eller over. Det er normalt.
Jeg havde 100ml/min i udløb. Har også prøvet med 60 ml/min. Jo mere udløb, jo mere Co2 bruger du. Så det er en balance som man kun kan finde ved at prøve sig frem.
Hvis du er flittig med dine målinger, så er det rimelig nemt at indstille.

Hvilket medie har du tænkt dig at bruge?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Ja det tænker jeg oss... nej nej det skræmmer mig ikk bare kh i selve akvariet ikk ryger op på 15 så derfor var planen at holde mig i den høje ende af ph værdi i starten indtil man lærer forbrug og hvad der kræves af reaktor og kende... ang medie syns jeg jo at ku læse overalt at arm er det foretrukne medie med lavest po4 osv osv... og så vist ikk den fine men hellere grov... reaktoren er en reef octopus cr140... de skriver i manual cirka 60ml vand og 30 bobler i minuttet til en start
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af ttkthomsen »

Det er altså lidt sjovt, jeg hat en fast pH på 6,8 i reaktoren og justere så på udløbet i stedet. Lige nu drypper den 6,8 ml i minuttet (så den drypper langsomt) og så har jeg lave et stort afgasningskammer, da min pH efter lyset er slukke kan falde til under 8.
Vedhæftede filer
17E24E1B-036A-4E00-8EF8-99A1FD30A9A4.jpeg
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Screenshot_20191228-222200_YouTube.jpg
Under 8 er vel ikk farligt kører du vand ind i skummer... nu har jeg set youtube videoer... når du så justerer på dit vand så ændres din ph min logiske tankegang ka bedre li den anden metode med fast vandgennemstrømning og så justere på ph... for hvis du kører højere gennemstrømning så får man vel lavere kh pga højere ph... på youtube fra brs siger de og viser i deres tests at det gir intet på ph men en masse ekstra på kh
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Du har måske ikke et så stort forbrug siden din gennemstrømning er så lav på 6.8ml... skruer du så op så blir din ph højere og skal have mere c02 som du så oss skal justere... ja medmindre man har controller på der selv skruer op for c02
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Det viser jo også det som jeg skrev længere oppe, jo højere gennemløb = jo mere Co2 - for du skal jo have den Kh du ønsker.
Flemming fra Koralfarmen stillede på et tidspunkt et spørgsmål omkring hans Co2 forbrug. Han synes det var meget højt.
Nu er det jo kun som jeg husker det, men jeg mener at hans udløb var mindst 200ml/min. Uanset hvor højt det var, så krævede det ret meget Co2 at holde den ønskede Kh.
Det var så højt, så han spurgte om vi andre havde et lige så højt forbrug.

Jeg fandt lige tråden frem: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... o2#p550499" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er ikke så lang. Som du ser, så havde Flemming en ret høj gennemstrømning. Han taler om at sætte det NED til 200ml/min. Flemming refererer også til en sms korrespondance han og jeg havde dengang. Jeg mener nemlig, at han havde en gennemstrømning på omkring 400ml/min. Jeg kunne bare ikke lide at skrive det, for jeg var ikke sikker på jeg huskede rigtigt. Det er jeg heller ikke helt sikker på nu, men vi kan se at den var over 200ml/min. Det resulterede i et ret højt Co2 forbrug.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

hartmann731 skrev:Du har måske ikke et så stort forbrug siden din gennemstrømning er så lav på 6.8ml... skruer du så op så blir din ph højere og skal have mere c02 som du så oss skal justere... ja medmindre man har controller på der selv skruer op for c02
En controller skal helst ikke gøre noget som helst andet, end at måle ph i reaktoren og tænde for magnetventilen hvis ph er under det du har sat den til. Når den har nået det ønskede punkt, så skal den slukke magnetventilen igen. Den skruer ikke selv op (eller ned).
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Ja man jo vil gerne spare på c02... 6.8ml lyder bare ikk af meget men omvendt hvis kh der kommer ud af de 6.8ml er ultra høj så er det jo fedt og besparende i c02 jeg ka godt se at med høj gennemstrømning kræves der meget c02 for at holde lav ph i reaktor... glæder mig til at komme igang med det og nørde lidt...
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af ttkthomsen »

Ahhh nu kigge jeg lige mit system efter og det bypas filter jeg har sat på har jeg ikke fået strammet nok med revisorarmene. Nu er det helt tæt, måler lige hvad der sker med kh nu, men tænker jeg skal øge flowet lidt da det har dryppet
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af ttkthomsen »

Nu har jeg mål igen, og sikret mig det kun drypper et sted fra :-). Jeg tilsætter 14,2 ml i minutter og har en udgangsværdi på 34 kh.

Men er vi ikke enige om jo højre gennem strømning jo laver pH skal der være i reaktoren (for at den kan følge med). Det medføre så at pH i akvariet bliver lavere (grundet den høje gennemstrømning) og det er da ikke ønskeligt? Medmindre du har en pH i akvariet på over 8,5?

Der har liget været masse skriveri omkring bedre farve og vækst ved en stabil pH på omkring 8,3 og op til 8,5. Det var jo derfor vi alle farede ud og købte CO2 skrubber til vores skummer.

Jeg har godt læst at man kan føre udgangen fra reaktoren over i skummeren, men ødelægger der ikke slummerens funktion? Man slå jo opskumningen i “stykker” eller hvordan med det?
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Jeg tør ikk svare på det men ja min logiske sans kan godt se at jo højere gennemstrømning i reaktor jo mere co2 kræves der for at holde samme ph derinde som ved lav gennemstrømning med lille mængde co2... kører i med 6kg co2 flaske på jeres systemer... havde lidt tænkt på mindre flaske meb omvendt så kan jeg bytte 6kg flasker hos min lokale trælast som jeg gør i forvejen til mit svejseværk...
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Jeg ved ikk lige hvordan jeg omregner sagerne men lige pt bruger jeg cirka 2.4 liter kh på 14dage... aquaforest bland selv pulver og ligger lige på 8 i kh...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev:Nu har jeg mål igen, og sikret mig det kun drypper et sted fra :-). Jeg tilsætter 14,2 ml i minutter og har en udgangsværdi på 34 kh.

Men er vi ikke enige om jo højre gennem strømning jo laver pH skal der være i reaktoren (for at den kan følge med). Det medføre så at pH i akvariet bliver lavere (grundet den høje gennemstrømning) og det er da ikke ønskeligt? Medmindre du har en pH i akvariet på over 8,5?

Der har liget været masse skriveri omkring bedre farve og vækst ved en stabil pH på omkring 8,3 og op til 8,5. Det var jo derfor vi alle farede ud og købte CO2 skrubber til vores skummer.

Jeg har godt læst at man kan føre udgangen fra reaktoren over i skummeren, men ødelægger der ikke slummerens funktion? Man slå jo opskumningen i “stykker” eller hvordan med det?
Jeg tror altså ikke du skal sænke din Ph i reaktoren. Når din gennemstrømning øges, så er magnetventilen vel bare tændt i længere tid eller lidt oftere, for at holde den Ph du har sat den til. Dermed bruger du også mere Co2. Det er i hvert fald sådan jeg umiddelbart tænker det fungerer.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev:
ttkthomsen skrev:Nu har jeg mål igen, og sikret mig det kun drypper et sted fra :-). Jeg tilsætter 14,2 ml i minutter og har en udgangsværdi på 34 kh.

Men er vi ikke enige om jo højre gennem strømning jo laver pH skal der være i reaktoren (for at den kan følge med). Det medføre så at pH i akvariet bliver lavere (grundet den høje gennemstrømning) og det er da ikke ønskeligt? Medmindre du har en pH i akvariet på over 8,5?

Der har liget været masse skriveri omkring bedre farve og vækst ved en stabil pH på omkring 8,3 og op til 8,5. Det var jo derfor vi alle farede ud og købte CO2 skrubber til vores skummer.

Jeg har godt læst at man kan føre udgangen fra reaktoren over i skummeren, men ødelægger der ikke slummerens funktion? Man slå jo opskumningen i “stykker” eller hvordan med det?
Jeg tror altså ikke du skal sænke din Ph i reaktoren. Når din gennemstrømning øges, så er magnetventilen vel bare tændt i længere tid eller lidt oftere, for at holde den Ph du har sat den til. Dermed bruger du også mere Co2. Det er i hvert fald sådan jeg umiddelbart tænker det fungerer.
AAAAHHHHH YES SIR. Jeg kan se hvor du vil hen :beer: . Min oprindelige tanke var at jeg gerne ville have så lidt vand igennem reaktoren som muligt da jeg antog at påvirkningen af ph i karet ville være minde end ved høj gennemstrømning men det er jo klart at ved en højere gennemstrømning af vand i reaktoren skal ph reaktoren også være højere, altså tætter på 7 hvor imod når jeg køre den lav gennemstrømning skal min PH være lavere tætter op 6,7-6,8 for at oprette holde den samme mængde tilsætning af KH.

Så, vedr. vandgennemstrømning i kalkreaktoren:
Lav PH i reaktoren (f.eks. 6,5-6,8)--- medføre udgangsvand med en højere KH koncentration ---- hvilke medføre mindre flow igennem reaktoren ---- vand der ryger tilbage i akvariet har en laver PH.
Høj PH i reaktoren (f.eks. 6,8-7) --- medføre udgangsvand med en lav KH koncentration ---- hvilke medføre øget flow igennem reaktoren ----- vand der ryger tilbage i akvariet har en højere PH.

Men
Hvis man så sigter efter en PH på 8,3 i akvariet, vil man så heller have det dypper langsomt men med en lav ph eller vil man heller have den høje gennemstrømning med den høje PH som dog forsat ligger under det niveau man sigter efter?
Og så er der lige det der med hvornår kalken opløses, kan man overhopved opløse kalk ved en PH på 7 eller højere?
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Jeg syns jeg har læst at med arm medie kan man godt køre høj ph men det tar nok lidt af den høje kh som man ønsker... fremfir hvis man kørte lavere ph... nu har jeg ihvertfald nok bearbejdet info i knoppen til at tage springet og starte den op... jeg kører det igennem 2 liter grov koralgrus for at suge det sidste co2 og få lidt mere kh for pengene... i skal have tak... selvom forum er gammelt er der sgu alligevel mere hjælp herinde og hente end på facebook
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Men jeg vil nu mene at man kan have fast ph i reaktor og så justere på gennemstrømning derved kan du ændre kh koncentration... eller fast gennemstrømning og så justere ph for at ændre kh koncentration... min plan er ikke og justere på begge ting men holde den ene fast
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af Mikas »

Jeg justere min kalkreaktor med en nåle ventil.
Jeg har valgt at holde mit udgangs vand til at det lige præcis løber i stedet for at dryppe. Det giver omkring 100ml i minuttet. Og så justere jeg phen i reaktoren til hvor meget kh jeg skal bruge .
Jeg kunne ikke styre udgangs vandet ellers. Den begyndte meget hurtigt at dryppe langsommere og det ødelægger jo ideen når man så ikke kan holde en konstant kh.
Med en konstant stråle stopper den næsten aldrig til og jeg skal meget sjældent dreje på hanen.
Jeg har 6.5 nu i min reaktor når den er fyldt med medie. Som det bliver brugt skal jeg skrue lidt ned for phen til omkring 6.4-6.35.
Min pH i akvariet var cirka 8 med den udstrømning. Nu bruger jeg CO2 medie før skummeren og har en pH på 8.5 sidst på dagen. Jeg har kørt sådan i flere år. Mit akvarie er kun 260l.
Jeg havde på et tidspunkt også en peggybag på efter reaktoren med et halvt kg medie. Det ændrede intet på pH i akvariet da jeg fjernede den :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Men gir piggybag ikk mere kh som brs testene på youtube... de tester oss ph men det gir intet... jeg er heller ikk så nervøs for det... hvad er dit forbrug af co2... mindre end en 6kg kan vel ikk svare sig
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af Mikas »

Jeg har ikke lige været opmærksom på om jeg måtte skrue ned for phen da jeg pillede den af men det har nok ikke været den store forskel .
Jeg har en a de små flasker fra Skafte . Mener det er en 4 kg da den kunne stå inde i mit skab.
Den holder et år hos mig ved de der 6.5 i pH .
Jeg har en 2 l kalkreaktor
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Mange tak for dit indspark... Jeg vil oss køre med fast gennemstrømning og så justere på ph til min ønskede kh... jeg har store planer om at drive det fra returpumpen og så droppe nåleventil eller andet på udgangs vand for at slippe for evt tilstopninger... eller bruge en aquamedic sp3000 eller lign... har fundet en pumpe på ebay med stepper motor og styring osv for 800kr... nr 1 er jo en kamoer fx stp... eller alternativt en pacific sun calc feeder
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af Mikas »

Jeg startede med at køre den på retur pumpen. Det blev jeg meget træt af når man slukker for returen ved fx vandskifte så kommer der luft i kalkreaktoren .

Jeg har en lille tunze pumpe på jeg kan nøjes med at slukke når jeg skal fylde medie på. Det fungere meget bedre i mine øjne :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Ja det er rigtig... det blir noget bøvl... Jeg hitter en kamoer fx stp eller den jeg har fundet på ebay... så slipper jeg oss for hane på udgangsvand
hartmann731
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 18:55
11
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af hartmann731 »

Har man altid hanen lidt åben den der skal føre co2 lomme i toppen tilbage til pumpen... jeg vil nemlig gerne have reaktor stående i et skab ved siden af men den hane gør mig lidt nervøs for evt utæthed... eller så skal den ihvertfald udskiftes til anden kvalitet
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor lidt begynder spørgsmål

Indlæg af Mikas »

Jeg vil ikke mene at der skal være en hane på den slange.
Den skal jo gerne suge så meget som muligt så der ikke dannes CO2 der bare ligger i toppen af reaktoren.
Hvis det var mig der havde sådan en kamaro så ville jeg sætte den efter reaktoren med en hane før der var lidt lukket. :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"