"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til blæser

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Hjælp til blæser

Indlæg af nbd »

Jeg har igennem de sidste par år haft en computerblæser monteret i skabet med sumpen til at fjerne fugtmættet luft. Nu er blæseren død og jeg søger en ny. Netbutikker har et stort udvalg af lydløse computerblæsere, men de er enten 3- eller 4-pin (bl.a. for at kunne styre hastigheden). Jeg har brug for en blæser med kun to ledninger, som jeg kan forbinde med strømforsyningen. Mit spørgsmål er derfor: kan jeg bruge én med 3 eller 4 ledninger og bare klippe de 'overflødige' af? Eller skal jeg købe én med kun to ledninger?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til blæser

Indlæg af Carsten »

Jeg har selv nogle blæsere med 3 ledninger. Og jeg har klippet stikket af, og kun brugt den røde og sorte ledning.
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp til blæser

Indlæg af petersoe »

Hej Niels.
Hvis jeg har forstået det korrekt, afhænger det af, om du har behov for at regulere hastigheden eller overvåge antal omdrejninger. På blæsere med 3pin, er den sidst ledning (ofte gul) bare mulighed for en udlæsning af omdrejningstallet. Du burde derfor kunne tilslutte og regulere som du plejer ved at regulere spænding på rød (+)og sort (-/jord). På 4-pin blæser er det lidt mere kompliceret, da det indebærer regulering via PWM-signal. Rød og sort skal konstant have 12V og 0. Den 3. ledning er stadig udlæsning af omdrejningstallet. Hastigheden reguleres med PWM-signalet
ved spænding (op til 5V) på den sidste ledning (ofte blå). Du kan godt køre den direkte på 12V, men den kan ikke reguleres ved at skrue ned for spændingen, så det er fuld pedal eller nul. For at gøre det endnu mere kompliceret, kan farverne på ledninger variere :-). Fordelen ved PWM er, at du altid kan starte blæseren, også ved lave omdrejninger, da den hele tiden har 12V. Det er sværere med en blæser, der er reguleret ned i omdrejninger med lav spændingsforsyning.
Måske der er nogen, der kan uddybe?
Bedste hilsner
Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til blæser

Indlæg af MortenL »

Enig med Carsten, stod med samme problem for et års tid siden. Den tredje er til at styre hastigheden.

Min erfaring er at blæsere lever langt kortere, hvis den suger luft ud at sump skabet, sammenlignet med, hvis den blæser frist luft ind i skabet. Idet fugten dræber lejerne i blæseren.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp til blæser

Indlæg af nbd »

Tusind tak for jeres svar! Så tror jeg, at mit valg bliver sådan én her: https://www.coolerkit.dk/shop/arctic-co ... 2088p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til blæser

Indlæg af PoulD »

Med mindre der er plads problemer, ville jeg vælge en større blæser, f.eks. en 120x120 mm som denne https://www.coolerkit.dk/shop/arctic-co ... 2090p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du får dobbelt så meget luft ved et betydeligt lavere omdregningstal.
Måske ikke helt så godt som PWM, men selv har jeg monteret sådan en billig fætter til regulering af hastigheden:
https://www.coolerkit.dk/shop/zalman-fa ... 2261p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp til blæser

Indlæg af nbd »

Tak Poul. Har pladsproblemer...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"