"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maxpect Aeraqua Duo AD600

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af henrikfp4 »

Skulle der være nogen som har købt en sådan og havde nogle erfaringer at dele ud af.
Overvejer den eller en Deltec 1500

mvh henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af Carsten »

Anede ikke at den fandtes, så ingen erfaring med den overhovedet.
Men der var lige et par ting som jeg studsede over. Vandindtaget, ser meget følsomt ud for tilstopning. Hvordan rengør man luftindtaget? er det faste rør eller slanger der kan afmonteres?
Hvor stort et akvarie skulle den køre på?
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af henrikfp4 »

Du har ret i at indtaget ser lidt følsomt ud. Tror dog måske ikke at det behøver renses oftere end resten af skummeren alligevel skal have en tur.

Omkring luft kan man i et eller andet omfang løsne slanger fra kroppen men igen de går ned og fæstner til bundpladen så ved ikke hvor meget der skal skilles ad for at få dem taget helt af.

Jeg vil skulle bruge den på et 1400 liter. Sammen med fleecefilter og makroalge refugium håbede jeg det ville være tilstrækkeligt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af Carsten »

henrikfp4 skrev:Du har ret i at indtaget ser lidt følsomt ud. Tror dog måske ikke at det behøver renses oftere end resten af skummeren alligevel skal have en tur.

Omkring luft kan man i et eller andet omfang løsne slanger fra kroppen men igen de går ned og fæstner til bundpladen så ved ikke hvor meget der skal skilles ad for at få dem taget helt af.

Jeg vil skulle bruge den på et 1400 liter. Sammen med fleecefilter og makroalge refugium håbede jeg det ville være tilstrækkeligt.

Den er langt fra stor nok til et 1400 liters akvarie.
Nok har den en rating på 1700 liter, MEN det plejer at være med en lille fisk og reje og ikke meget mere.
Normalt siger vi, at du skal gange akvariets volumen med 2. Altså en skummer der i dit tilfælde har en rating på 3000 liter.
"Fleecefilter"? Rulle filter?? Det fjerner kun urenheder, fjerner ikke æggehvide stoffer.
Macroalger tager noget, men ikke noget jeg ville binde an på og satse på
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af henrikfp4 »

OK tak for info. Synes det er svært med alle de "specifikationer" man skal være obs. på.

Jeg har henholdt mig til denne Deltec hjemmeside, da jeg har et indtryk af at de er nogle af de mere seriøse i branchen.

https://www.theaquariumsolution.com/pro ... iderations" onclick="window.open(this.href);return false;

De bruger generelt luftmængde gange 2 som rating for deres skimmere. Dvs. Maxspect Duo med 1500l/t luft ville kunne klare 3000liter i forhold til dette.

Men maybe not. Er der nogle andre som har nogle bedre objektive kriterier for skimmer dimensionering? Synes ikke at tage leverandørens oplysning og "dividere med to" lyder særlig videnskableligt. Der er da sikkert forskel på hvor optimistiske/konservative de forskellige leverandører er.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af Carsten »

Nu er det ikke at dividere med 2, men at gange med 2 - pokkers til forskel.
Synes nu at det jeg skrev, falder i ret god tråd med det som Deltec skriver, med at de fleste fabrikanter over rater deres skummere. Men der er stor forskel på hvad fabrikanterne opgiver. Har aldrig hørt om luftmængden, men om vandmængden der løber igennem.
Når det nu er et så stort akvarie du vil starte op, så koster alt udstyr en formue. Mange ting kan man finde billigere løsninger på, men en skummer ville jeg aldrig gå på kompromis om.
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Maxpect Aeraqua Duo AD600

Indlæg af henrikfp4 »

Hej Carsten.
Det var måske ikke så godt formuleret med at "dividere med 2". Men det jeg mente var at jeg forstår dit forslag som at dividere den rating leverandøren angiver med 2. Dvs for at få en skummer der kan klare 1500liter skal jeg bruge en som leverandøreren har rated til 3000liter.
mvh henrik
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"