"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Refugium lys til innovative marine

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
kristensen08
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 23. jul 2016 17:14
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016

Refugium lys til innovative marine

Indlæg af kristensen08 »

Hej,
Jeg har et innovative marine 38G, hvor der er indtag til sump bag i akvariet på på begge sider. Jeg vil gerne bruge det ene kammer til refugium. Men jeg ikke ikke helt finde et lys til det. Hvis jeg sætter et lys over, skinner det jo ned i displayet. Jeg kan se at innovative marine selv har lavet et lys der hedder Chaetomax, som kan "klistres" på bagsiden af sumpen, men jeg kan ikke finde det nogle steder i EU. Er der andre der har refugium i jeres indbyggede sump, hvordan har i gjort - eller er der nogen der har nogle gode ideer?
Hilsen en nybegynder.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Refugium lys til innovative marine

Indlæg af Carsten »

Lige den der Chaetomax ser ud til at være svær at få i Europa, men de laver en anden, som fås i EU
https://www.korallenzucht.eu/Magna-Fuge ... e-Marine_1" onclick="window.open(this.href);return false;


kristensen08
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 23. jul 2016 17:14
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Refugium lys til innovative marine

Indlæg af kristensen08 »

Hej Carsten, mange tak for linket det vil jeg se nærmere på. Dog synes jeg at 450 kr. er temmelig pebret for det, det er trods alt "kun" 6 små 1watts led.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Refugium lys til innovative marine

Indlæg af Carsten »

kristensen08 skrev:Hej Carsten, mange tak for linket det vil jeg se nærmere på. Dog synes jeg at 450 kr. er temmelig pebret for det, det er trods alt "kun" 6 små 1watts led.
Vi er ganske enige. En noget hamper pris

Et alternativ, i en hel anden prisklasse
https://www.aliexpress.com/item/3287547 ... 778aaefd45" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.aliexpress.com/item/3296673 ... b201603_53" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kan da ikke ruinere nogen hvis det ikke fungerer


kristensen08
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 23. jul 2016 17:14
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Refugium lys til innovative marine

Indlæg af kristensen08 »

Det var smart, mange tak. :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Refugium lys til innovative marine

Indlæg af tim_rn »

Hej

Jeg har nu begge lys fra IM. Det gamle der lavede, som med magnet blev holdt på bagsiden som Carsten linker til. Og det nye, som er mindre med andet farvespektrum og lidt mere stilet. (du kan finde det på deres hjemmeside, dog ikke til køb. Men det kan findes flere steder i europa.)

Begge lys er dyre, og man er lidt idiot hvis man køber det. Jeg har så nu købt begge versioner. ;) Sidste version er dog fordi det er utroligt småt og kan hænge på kanten lige over algerne og minimere lys i resten af sumpen. Det ville også have været fedt på mit IM 30L som skal lukkes ned når det flyttes. Men dyrt, ja for hævlede.. Der er helt sikkert bedre muligheder derude hvis man er prissensitiv. Design og minimalisme synes jeg dog de har gjort godt i deres nyeste. Den her verden er jo ikke ligefrem spækket med designere, så der er meget skrammel derude. Men man skal have det fint med at lukke øjnene og køre dankortet.

Jeg mener jeg dog fandt et clearance sale da jeg købte den første, så det kun blev en små 200. Men det kan jeg se, de ikke har mere.


kristensen08
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 23. jul 2016 17:14
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Refugium lys til innovative marine

Indlæg af kristensen08 »

Hej Tim,
De er helt sikkert pænere og i bedre kvalitet end dem de har på wish m.m. Det burde de også gerne være til den pris. Jeg fandt et på wish med det blå og røde lys som rammer det blå og røde spectrum som algerne vidst trives under, den kostede 70 kr. Så nu må jeg se hvad den kan. :)


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"