"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tunze osmolator 3152 - Der bipper

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Tunze osmolator 3152 - Der bipper

Indlæg af MeilsoeJ »

Har købt denne osmolator af en kammerat og den har virket upåklageligt i utrolig lang tid, har haft den pillet fra et stykke tid og da jeg så skulle sætte den til igen, begyndte den at bippe helt vildt.

Det har den aldrig gjort før, det er et halvt års tid siden at jeg sidst har haft den oppe og gjort den grundigt ren.

Hvad kan årsagen være? Den pumper ikke længere vandet op, vender du føleren på hovedet holder den op med at bippe, men den pumper stadig ikke vand.
Vedhæftede filer
20190904_165306.jpg


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Tunze osmolator 3152 - Der bipper

Indlæg af PoulD »

For det første er en 3152 slet ikke velegnet til en balje på 500L. Den er beregnet til baljer op til ca. 200L (af flere årsager, bl.a. fordi pumpen stoppes automatisk efter nogle sekunder, så den kan ikke nå at fylde vand nok på på så stor en balje).

For det andet er der ikke nogen højttaler eller anden form for lydgiver i en 3152, så i modsætning til den større model, er den slet ikke udstyret med nogen som helst former for alarmer og kan ikke bippe.

Jeg ved ikke om det du hører evt. kan være pumpen der "skriger" lidt fordi den forsøger at køre rundt men ikke kan? (akslen i disse små pumper ruster let med tiden). Hvis du har en 12V DC forsyning eller et 10-12V batteri kan du evt prøve at tilslutte pumpen direkte hertil og se om den snurrer rundt.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Tunze osmolator 3152 - Der bipper

Indlæg af MeilsoeJ »

PoulD skrev:For det første er en 3152 slet ikke velegnet til en balje på 500L. Den er beregnet til baljer op til ca. 200L (af flere årsager, bl.a. fordi pumpen stoppes automatisk efter nogle sekunder, så den kan ikke nå at fylde vand nok på på så stor en balje).

For det andet er der ikke nogen højttaler eller anden form for lydgiver i en 3152, så i modsætning til den større model, er den slet ikke udstyret med nogen som helst former for alarmer og kan ikke bippe.

Jeg ved ikke om det du hører evt. kan være pumpen der "skriger" lidt fordi den forsøger at køre rundt men ikke kan? (akslen i disse små pumper ruster let med tiden). Hvis du har en 12V DC forsyning eller et 10-12V batteri kan du evt prøve at tilslutte pumpen direkte hertil og se om den snurrer rundt.
Synes ikke jeg nævner noget om hvilken størrelse balje den sidder på?

Er godt klar over at den lille ikke har nogen alarm, men den bipper altså og kan ikke samlignes med en pumpe der "skriger"

Kan godt prøve at se om det virker med strøm direkte til pumpen, men tvivler selv stærkt på det er der problemet er.

Det lyder lidt ligesom en sele alarm, eller et af de der mobility køretøjer der bakker :)


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"