"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj TDS på osmose anlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
maxvon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 17. apr 2017 08:13
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af maxvon »

Hej forum

Jeg har et Vertex osmose anlæg 100 GPD.

Anlægget har kørt i 2,5 år uden problemer dog med en højere og højere TDS.
Jeg skiftede derfor filtrene for 2 mdr siden hvorefter det i en måneds tid lavede vand på 0 TDS. herefter steg den kraftigt igen og jeg kom til den konklusion at det måtte være tid til at skifte membranen.

Jeg har derfor købt en ny membran gennem rent-postevand.dk

Mit problem er at det stadig laver vand på 20-30 TDS efter at den nye membran er kommet i.

Efter at have læst frem og tilbage er harpiks filtret nok "brændt af" hvilket forklarer den kortvarige TDS på 0, men det burde vel stadig ikke have så høj en TDS med en helt ny membram?

nogen der har et bud på hvad jeg skal gøre?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af PoulD »

Nej det skal i hvert fald ikke have så høj TDS. Prøv hvis muligt at måle TDS på vandet lige efter membranen (inden DI filter).
Kan måske tænkes din begrænser er delvis tilstoppet. Du bør i alle tilfælde også skifte begrænser når du skifter membran.
(800 mlm begrænser anbefales til en 100GPD membran).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
maxvon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 17. apr 2017 08:13
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af maxvon »

Er det begrænseren der sidder i slangen på spildevandet du mener?


maxvon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 17. apr 2017 08:13
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af maxvon »

Hvid det er den du mener så er den ikke skiftet, men jeg har haft den ude og stukket en nål igennem da der sad noget kalk.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af PoulD »

Yep, det var den jeg mente (de kan have forskellige udformning alt efter anlæg)
Hvornår rensede du den? (det kan måske have ødelagt den nye membran hvis den har kørt med en stoppet begrænser)
Har du mulighed for at frakoble hapiksfilter og måle TDS på vandet lige efter membranen?
Kan du evt. måle hvor meget spildevand du får ved at producere f.eks. 1 liter "rent" vand?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
maxvon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 17. apr 2017 08:13
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af maxvon »

Jeg rensede den vist nok først efter membranen var sat i :( men det kan jeg faktisk ikke huske.
Det kan dog sagtens være at begrænseren er for lille, da jeg synes at flowet på produktions vandet er meget stort.
I første omgang vil jeg prøve at fjerne begrænseren. Så burde den vel komme ned på 0 såfremt membranen virker?

Jeg kan vel i princippet blot fjerne indsatsen i harpiksfilteret så vil den måle vandet fra membranen. Det vil jeg prøve når jeg kommer hjem


maxvon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 17. apr 2017 08:13
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af maxvon »

Jeg har læst i et andet forum at Vertex kører med en mindre begrænser for at opnå mere produktionsvand, men at det betød at der oftere skulle skiftes membran.

Det kunne vel godt tænkes at denne billige membran jeg har købt ikke er kan klare samme vandmænge som den originale membran fra GE?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Et osmose anlæg tager kun mellem 90-95 % af de stoffer der er i vandet.
Så har dit hanevand, en høj TDS, så vil der også komme en del gennem filteret. Som Så tages af harpiks filteret. Men som du selv nævner, så bliver harpiksen hurtigt mættet.
Prøv at måle dit vandhane vand, for at se om det kan være en forklaring


maxvon
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 17. apr 2017 08:13
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj TDS på osmose anlæg

Indlæg af maxvon »

Jeg kan desværre ikke måle hanevandet, da TDS måleren stopper ved 50+ (nogen andre der ved hvad den er i Rødovre?)

forsøgte at fjerne begrænseren, men det resulterede blot i TDS på 50+

Har sat den på igen og den er nede på at lave vand omkring 15-16 TDS. Vil derfor som det næste forsøge at skifte harpiksfilteret


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"