"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Omvendt osmose 1.0.2

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af MGlauridsen »

Hej forum!

Efter længere tid med detritus problemer, blev kilden endelig identificeret den anden dag. Mit osmose anlæg producere nu vand med 12 ppm!

Efter en meget kort dialog med forhandlere til mit tidligere lille osmose anlæg (75gpd), blev det gjort klart at det ikke rigtigt kan betale sig at skifte membran på de helt små anlæg, men istedet anbefales det bare at købe et helt nyt (halleluja for miljøet vel! #ironi).

Det bringer mig så til spørgsmålet, hvilket anlæg repræsentere best value? Altså ikke det bedste anlæg, men det bedste anlæg for pengene. Nu har jeg som sagt tidligere været i 600kr klassen og er bevidst om den bedre filtering som forekommer ved dyrer anlæg, samt den bedre hastighed og spildevands ratio det også medfører. Men når man så kigger rundt, finder man jo anlæg til 1500 kr, 2500 kr 5000 kr .. Whats the difference ..?

Mit behov er ikke så stort da jeg kun befinder mig i nano verdenen med 150L og hvis jeg skal spå om fremtiden er en nedgradering, faktisk lidt atypisk, mere sandsynligt end en opgradering i volumen. Jeg er typen som tror på traditionelle vandskifte, som bedst middel til at sikre en god stabil vandkvalitet.

Jeg har tænkt jeg skulle købe noget omkring 1500 kr, og vil nok være mere tilbøjelig til at købe et 600kr anlæg igen, fremfor at presse budgettet til 2500kr.

Det billigste jeg har fundet interessant er det her: Osmoseanlæg 300 l/døgnet til 1100kr
Et bud kunne være det her: Osmoseanlæg, pumpe, 8L tank til 1750kr
Det dyre bud: Osmoseanlæg 300GPD til 2500kr

Men det jeg jo egentligt er interesseret i, er en dialog omkring hvordan man differencere sådan nogle anlæg her, og hvad de ekstra 1.000kr i dette tilfælde giver en?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Carsten »

Jeg ville helt klart gå efter den dyre løsning.

Hvorfor kan jeg så ikke forklare, men synes det giver bedst mening at have muligheden for hurtigt at lave noget vand

Jeg ville så udskifte kulfilteret, med en harpiksfilter Som passer ind i beholderne https://www.ebay.de/itm/Purolite-MB400- ... 5928aec75c" onclick="window.open(this.href);return false;

Og skulle vælge den løsning, så kan du lige så godt købe anlægget der


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Mikas »

Jeg startede med at købe et lille anlæg men mistede simpelhen tålmodigheden med det.
Jeg har valgt et 500gpd da det så kun tager 20min før vandet er klart.
Har smidt et kilo harpiks efter som jeg har skiftet en gang på 2 år som det eneste. Det kører stadig på samme filtre som det er købt med .
Tror den eneste forskel på anlæggene er hvor hurtigt vandet kommer. Så det er vel bare det man betaler for?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Phycopat »

Der er vel også en spildevands faktor der tæller ?
Tænker mit anlæg næsten laver 1:1 hvor nogle af de små laver 1:3


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

MGlauridsen skrev:Efter en meget kort dialog med forhandlere til mit tidligere lille osmose anlæg (75gpd), blev det gjort klart at det ikke rigtigt kan betale sig at skifte membran på de helt små anlæg, men istedet anbefales det bare at købe et helt nyt (halleluja for miljøet vel! #ironi).
Det er jo dig der bestemmer og når jeg ser på Rent-postevand.dk, så kan man få en 100GPD membran for 200kr. Filtrene koster 40kr stykket. Altså 280kr for det hele og et komplet anlæg koster 450kr.

Som andre også skriver, så er et harpiksfilter, det bedste du kan opgradere med.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

Nu har jeg kikket lidt på dine links.

Det første er jo næsten magen til det du har. Det er bare monteret på et beslag og har større forfiltre. Så det er nok rimelig langsomt.

Det andet anlæg er også et 300 liter anlæg, ligesom det du har i forvejen. Vandtanken gør det bare muligt, at levere de første 5 liter meget hurtigt.
Forfiltrene er af en speciel type, der gør dem meget dyrere end dine nuværende.

Det tredie anlæg skiller sig markant ud, fordi det leverer 4 gange så meget vand ift. de to andre.
I beskrivelsen står der at det er udgået. Prisforskellen op til 500GPD anlægget er så lille, at de kun sælger den store model.

Det første anlæg leverer max. 12 l/t, men næppe mere end 10 l/t.
Det andet anlæg leverer max. 12 l/t, men de første 5 l. inden for et par minutter. Derefter 12 liter og så skal boosterpumpen have en pause. Altså 17 liter på en time.
Det tredie anlæg leverer max. 80 l/t, men boosterpumpen skal holde pause efter en time.

Min konklusion er.
Det første anlæg giver ikke rigtig mening. Det er for dyrt ift. ydelsen
Det andet anlæg er lidt bedre, men hvis man kun skal bruge 10 liter vand er det rimeligt hurtigt. Det fylder meget og bør bygges ind i et skab med fast vand og el-forsyning.
Det tredie anlæg er klart bedst, men hvis ikke man skal bruge så meget vand, så er det for dyrt.

Hvad bruger jeg selv.
Et 150GPD anlæg med boosterpumpe og store forfiltre samt et stort hapiksfilter til sidst. Det giver mig 20 liter vand på en time. Perfekt til et vandskifte, eller påfyldning af feskvandskammeret.
Planlægger dog en udvidelse med en ekstra membran. Dette burde fordoble ydelsen og sænke spildevandsmængden.

Mvh. Stig


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Marco R »

Jeg kan kun anbefale rentpostevands 500 GPD anlæg :GO

Jeg fjernede kulfiltret, og købte en ½ liters beholder ved ham til harpiks, som jeg kunne skrue op på siden samt en microsiemens måler på den anden side. Plus en vandhaneadapter så kørte det bare. Du kan se flere billeder af det på side 1, hvis du trykker på linket i min signatur omkring mit 312 liters akvarium :y
Stig Jest skrev:Hvad bruger jeg selv.
Et 150GPD anlæg med boosterpumpe og store forfiltre samt et stort hapiksfilter til sidst. Det giver mig 20 liter vand på en time. Perfekt til et vandskifte, eller påfyldning af feskvandskammeret.
Planlægger dog en udvidelse med en ekstra membran. Dette burde fordoble ydelsen og sænke spildevandsmængden.

Mvh. Stig
Hej Stig,

Hvordan vil du lave udvidelsen? Har du billeder/tegninger af det? Så det vil sige, at du kan lave 40 liter i timen? :happy:


Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af MGlauridsen »

Stig Jest skrev:Nu har jeg kikket lidt på dine links.
[..]
Super, tak Stig! Lige præcis sådan en tilbagemelding jeg havde håbet på at få ud af dette indlæg!


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

Marco R skrev:Jeg kan kun anbefale rentpostevands 500 GPD anlæg :GO

Jeg fjernede kulfiltret, og købte en ½ liters beholder ved ham til harpiks, som jeg kunne skrue op på siden samt en microsiemens måler på den anden side. Plus en vandhaneadapter så kørte det bare. Du kan se flere billeder af det på side 1, hvis du trykker på linket i min signatur omkring mit 312 liters akvarium :y
Stig Jest skrev:Hvad bruger jeg selv.
Et 150GPD anlæg med boosterpumpe og store forfiltre samt et stort hapiksfilter til sidst. Det giver mig 20 liter vand på en time. Perfekt til et vandskifte, eller påfyldning af feskvandskammeret.
Planlægger dog en udvidelse med en ekstra membran. Dette burde fordoble ydelsen og sænke spildevandsmængden.

Mvh. Stig
Hej Stig,

Hvordan vil du lave udvidelsen? Har du billeder/tegninger af det? Så det vil sige, at du kan lave 40 liter i timen? :happy:
Jeg fik vist aldrig svaret på dette spørgsmål.

Jeg har sat 2 membraner i serie. Spildevandet fra den første membran går ind i membran nummer 2.
Jeg gik fra 150 GPD til 100 GPD membraner, da prisen på en 100 GPD membran er meget lavere end end en 150 GPD.
Med koldt vand laver jeg 33 liter i timen. Spildevandet har jeg ikke fået målt endnu.

Mvh. Stig


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

Er ikke i tvivl om at Stig ved alt dette, men af hensyn til andre der læser tråden, er der et par ting det måske kunne være værd at påpege:
Et sådant system med 2 membraner kan næppe fungere uden en booster pumpe (alt efter renhed af hanevand, kræver det nok et tryk på min. 70 psi)
Da membran nummer 2 forsynes med koncentreret / "beskidt" vand, vil levetiden på denne membran være betydeligt kortere end for den første membran. Levetiden på DI medie i forhold til vandmængde må også forventes at blive forkortet. Da membraner og DI medie er dyre sager kan man - hvis altså ikke det er spildevandet man ønsker at reducere - fordoble produktionen / halvere produktionstiden ved i stedet at parallelforbinde 2 membraner.
Man kan i øvrigt også serieforbinde 2 membraner således at det rene vand fra første membran går til indgangen på anden membran. Dette giver ikke øget produktion, men ultrarent vand og forlænger levetiden betydeligt for DI mediet.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

Poul! Du har ret i meste af det du skriver, men......
BRS TV testede dette for et par år siden og resultatet var ret klart.
To parallelle membraner giver IKKE dobbelt ydelse.
Trykket falder jo når to membraner skal dele det.
Til gengæld bliver spildevandsmængden MERE end fordoblet.
Seriekoblede membraner derimod fordoblet ydelsen og halverer spildevandsmængden
0D3A3DDC-6119-4EC9-A3FE-DE35F153E581.png
Sliddet på membranerne, især den sidste på strengen, skal jeg ikke kloge mig på.
Nu er det jo ikke ligefrem kloakvand, der kommer ud af den første membran.
Jeg gik “ned” på 100GPD membraner, for at kunne skifte lidt oftere.
Sliddet på DI mediet, kan jeg jo kun give dig ret i. Dobbelt mængde vand gennem harpiksen må jo give et øget slid.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

Mener ikke det er en helt retvisende test Stig.

Det er vel næppe realistisk (i hvert fald ikke i DK) at forsyningsvandet har så lidt som 95 TDS?

Forstår ikke hvorfor de reducerer trykket til 50 PSI ved parallel kobling? Det siger sig selv, at en forudsætning for at fordoble produktion (og spildevand) er at der flow nok til at opretholde samme tryk. Det er da klart at effektiviteten af membranerne falder når trykket reduceres til 50 psi. Det ser ud som om de tester uden en pumpe, men set kan næppe være vandværkets pumper der ikke kan opretholde trykket bare fordi flowet fordobles? (vandværkstrykket falder jo ikke bare fordi naboen og 4 andre i byen åbner en vandhane). Jeg ville køre med et pumpe tryk på min. 70 psi både ved parallel og serie forbindelse (både serie og parallel kræver at pumpen kan levere ca. dobbelt så meget vand uden at tabe pusten)

Mht. til slid på DI medie mente jeg faktisk i forhold til vandmængden (med andre ord mere slid for samme mængde rent vand). Selv ved deres test er TDS højere på det rene vand, hvilket vil slide mere på DI mediet. Og testen er formenlig lavet med helt nye membraner. Når den sidste membran i testen forsynes med 126 TDS (og det ville jo nok være en langt højere TDS hvis forsyningsvandet havde en mere realistisk TDS) ville jeg gerne se resultat af samme test når membranerne har kørt i 4 måneder.
Senest rettet af PoulD man 26. aug 2019 20:43, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Holst »

Hvordan kender man i øvrigt hvor mange GPD en osmose er i stand til ?
Jeg har købt et brugt, men har ikke fået oplyst mængden/størrelsen .. ?


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

De har boosterpumpe på. De reducerer ikke trykket. Trykket falder fordi der er 2 membraner og 2 flowbegrænsere. De siger for øvrigt ikke hvilke begrænsere de bruger.
Du har ret mht. TDS på tilgangen. 95 TDS er meget lavt.
Mine tal er 277 TDS på tilgangen. 630 efter den første membran og 860 efter anden membran.
Ang. tallene på det rene vand, så er forskellen så lille (0,27 TDS) at det må siges at være ens.
Med hensyn til spildevandsforhold, så har jeg målt på mit anlæg og blev noget overrasket. Jeg får kun 0,5 liter spildevand, når jeg laver 1 liter osmosevand.
Det syntes jeg er vildt. Kunne næsten ikke tro det, så jeg målte 5-6 gange


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

Holst skrev:Hvordan kender man i øvrigt hvor mange GPD en osmose er i stand til ?
Jeg har købt et brugt, men har ikke fået oplyst mængden/størrelsen .. ?
Typisk står det på membranen, men den sidder jo inde i membranhuset.
Typisk vil der stå f.eks. 1812-75GPD. Tallet 18 indikerer tykkelsen på Membranen. 18 = 1,8 tommer.
Hvis du overvejer at skifte membranen, så passer alle membraner op til 150GPD i det samme hus, det er på 2 tommer, og så kan du jo bare købe den du har lyst til.
Hvis det er et stort anlæg, har det et større membranhus og så bliver det lidt mere indviklet.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Holst »

Stig Jest skrev:
Holst skrev:Hvordan kender man i øvrigt hvor mange GPD en osmose er i stand til ?
Jeg har købt et brugt, men har ikke fået oplyst mængden/størrelsen .. ?
Typisk står det på membranen, men den sidder jo inde i membranhuset.
Typisk vil der stå f.eks. 1812-75GPD. Tallet 18 indikerer tykkelsen på Membranen. 18 = 1,8 tommer.
Hvis du overvejer at skifte membranen, så passer alle membraner op til 150GPD i det samme hus, det er på 2 tommer, og så kan du jo bare købe den du har lyst til.
Hvis det er et stort anlæg, har det et større membranhus og så bliver det lidt mere indviklet.

Mvh. Stig
Fedt!
Tak for svar Stig! :GO


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Flovesen »

Spændene tråd :) Herligt med en masse god info. Hvad endte du ud med at købe, MGLauridsen ?


Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af MGlauridsen »

Flovesen skrev:Spændene tråd :) Herligt med en masse god info. Hvad endte du ud med at købe, MGLauridsen ?
På grund af økonomien som studerende havde jeg faktisk besluttet mig for bare at lave en refill på et nyt lille anlæg.
Men så blev jeg lige ramt af også at mangle salt og testsæt + nyhed om familieforøgelse i det nye år som nok også vil resultere i en flytning, så vurderede jeg at jeg nok er bedre stillet med at sælge og så genoptage om et par år hvis interessen holder ved der.


Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Flovesen »

MGlauridsen skrev:
Flovesen skrev:Spændene tråd :) Herligt med en masse god info. Hvad endte du ud med at købe, MGLauridsen ?
På grund af økonomien som studerende havde jeg faktisk besluttet mig for bare at lave en refill på et nyt lille anlæg.
Men så blev jeg lige ramt af også at mangle salt og testsæt + nyhed om familieforøgelse i det nye år som nok også vil resultere i en flytning, så vurderede jeg at jeg nok er bedre stillet med at sælge og så genoptage om et par år hvis interessen holder ved der.
Ok. Jamen stort Tillykke med jeres kommende barn og vi hører nok fra dig engang når i har mere tid og plads :beer:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

@Stig: Et spildevandsforhold på 0,5:1 lyder for mig som om din begrænser er alt for lille. Med 2 stk 100GPD membraner i serie bør begrænseren dimensioneres som til en 200 GPD membran.

Det kunne det være interessant, hvis altså du gider, at vide hvor meget TDS er på produktionsvandet for hhv. membran 1 og 2. Nu og igen om nogle måneder. Vil mene membranen bør skiftes når TDS på udgangsvandet kommer op omkring 11 - 12 PPM. Kunne være interessant at vide hvor mange måneder der går, før den første membran rammer det.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

Du har ret Poul mht. min begrænser. Det er en 420 ml. men den yder kun 370 ml. Jeg har en 550 ml. liggende, den prøver jeg at sætte på. At begrænseren skal dimensioneres efter 200GPD, er jeg dog ikke enig i. Flowbegrænseren på den første membran er jo, teoretisk, det der kommer ud af membran 2 som rent osmosevand + spildevandet fra membran 2. Det er jo alt sammen kommet ud af spildevandsslangen på membran 1.
At måle udløbene fra mine membraner seperat, nu og om 4 måneder, kommer nok ikke til at ske. Jeg er løbet tør for T-stykker og Kuglehaner.
Når min TDS kommer over 4 kommer der nye membraner på. Så bliver det spændende at se hvor længe der går før det sker


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

Størrelse på begrænser er ikke et rent "sort eller hvidt" spørgsmål, men Spectrapure som har produceret high end RO anlæg i 34 år regnes vel af de fleste akvarister som toppen af poppen indenfor RO anlæg til akvariebrug, og hvis du kigger på alle deres 180GPD anlæg med 2 membraner har de en dobbelt så stor begrænser på som de har på samme anlæg til 90GPD med en membran.
Hvis du kigger øverst på side 6 i manualen til deres Piggyback kit (udvidelse med ekstra membran) står der også: "The flow rate of the concentrate must be minimum 3x the product flow rate. 3x to 5x is an acceptable concentrate flow rate"

Ifølge Spectrapure kan man ikke spare vand ved at sætte 2 membraner i serie. Det flow der skal forbi membranen for at den ikke skal tilstoppe falder jo ikke bare fordi man forbinder to i serie. Måske endda tværtimod, for membran 2 kunne nok have brug for et højere flow end normalt, pga. det ekstra høje TDS niveau på indgangen.

Der findes dog også enkelte producenter (BRS) som siger man ikke behøver fordoble begrænseren. Det behøver man heller ikke, men levetiden på membran 2 forkortes så bare endnu mere, så det i sidste ende bliver nogle kostbare dråber vand man sparer.
2019-08-27.png
Link til manualen på Piggyback kittet: https://www.spectrapure.com/product-man ... ck-Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af fipelipsen »

Hej med jer.
interessant debat.
Spørgsmålet bliver vel så, hvad der er dyrest:

1. membranerne eller
2. Spildevand + Harpiks.

Et par betragtninger til denne debat.

Man kan ikke med fordel fjerne kulfiltret og erstatte det med et harpiksfilter. Kulfiltret
fjerne bl.a pesticider m.m. som harpiksfilteret ikke fjerner.

Der skrives at man kan fordoble rentvands produktionen/halvere spildevands produktionen ved at sætte 2 membraner i serie. Den rette mængde er efter mine målinger at man kan vinde 1/3 rent vand og spare en 1/3 spildevand, men det kræver at trykket på membranerne holdes på same niveau og jeg kan måle at det falder ved at indsætte den ekstra membran. Da jeg ikke kan forøge mit hane tryg og ikke kan justere min buster pumpe, har jeg været nød til at sætte en (1/3) mindre flow restticter på og dermed forøge trykket over membranerne igen.

Efter at have gennemset BRS udmærket gennemgang af emnet, er min konklusion at des højere tryg og koldere vand, des renere vand. Hvis temp. i hane vandet stiger kan jeg måle at TDS stiger, men det gør vand mængden også, både spilde og rent vand. Allerede nu, efter ca. 6 måneder, kan jeg måle at vandtrykket er faldende og TDS stigende, efter anlægget og inden harpiksfilteret. Dvs. at forbruget af harpiks er stigende. Spørgsmålet er så om TDS falder igen når det bliver vinter og hane vandet bliver koldere eller om der reelt er sket en til stopning af membranerne, som forudset af Poul D.

P.S anlægget er et Sirdesteam (med 2 membraner seriekoblet) fra Rent Postevand og levere ved optimalt tryk, hvilket vil sige det maximale arbejds tryg der er beskrevet manualen, 1:1 i spildevands faktor, ved en membran.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

fipelipsen skrev:Hej med jer.
interessant debat.
Spørgsmålet bliver vel så, hvad der er dyrest:

1. membranerne eller
2. Spildevand + Harpiks.
Argh . . . hvis det skal give nogen mening må den økonomiske betragtning være
1. pris for (ekstra) membraner + (ekstra) DI medie
vejet op mod
2. prisen for det sparede spildevand

Der er evidens for, at for hver 2% membranen går ned i rejection rate halveres levetiden på DI mediet. Prisen på DI medie (og membraner) kan variere ret meget efter hvilken kvalitet man kører med, og prisen på vand kan variere vildt meget bl.a. efter hvor man bor, så en sådan økonomisk afvejning er naturligvis helt berettiget.

Men uanset hvordan du vender det, så er der ingen sammenhæng overhovedet mellem vandbesparelsen og det at man bruger 2 membraner. Det er direkte vildledning og uetisk når BRS forsøger at give indtryk af, at der er nogen som helst sammenhæng mellem vandbesparelse og det at der bruges 2 membraner. Præcis samme vandbesparelsen kunne ligeså godt opnåes ved bare at købe en mindre begrænser til 20 kr. til den ene 100GPD membran (selvfølgelig også med præcis samme ulempe). 2 stk 100 GPD membraner i serie svarer til én lang 200GPD membran (dobbelt så meget produktion og dobbelt så meget spildevand).

PS:
fipelipsen skrev:Man kan ikke med fordel fjerne kulfiltret og erstatte det med et harpiksfilter. Kulfiltret
fjerne bl.a pesticider m.m. som harpiksfilteret ikke fjerner.
Det kulfilter Marco har erstattet, er et filter som sad efter membranen, er jeg overvist om. Anlægget har et andet kulfilter før membranen til at fjerne klor m.v. Til vores formål gør det i bedste fald ingen gavn at have et kulfilter efter membranen. I værste fald hkan det måske endda have negativ impact.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

PoulD skrev: Det er direkte vildledning og uetisk når BRS forsøger at give indtryk af, at der er nogen som helst sammenhæng mellem vandbesparelse og det at der bruges 2 membraner. Præcis samme vandbesparelsen kunne ligeså godt opnåes ved bare at købe en mindre begrænser til 20 kr. til den ene 100GPD membran (selvfølgelig også med præcis samme ulempe). 2 stk 100 GPD membraner i serie svarer til én lang 200GPD membran (dobbelt så meget produktion og dobbelt så meget spildevand).
Der er jeg stadig ikke enig. Der er 0 spildevand på membran 1. Hvis man bruger en faktor 3:1 begrænser på membran f.eks 800 ml/m. Vil membran 1 have en spildevandseffekt på 4:1. Nemlig alt det vand der kommer ud af membran 2, rent og spildevand, men det er jo ikke spildt. Det ryger jo i membran 2.
Hvis din teori skulle holde. Skal man efter en 200GPD membran sætte mindst en 1600 ml/m. begrænser og er der nok ingen der ville gøre.


Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af fipelipsen »

Tak for præciseringen, det er jo en fornøjelse med et medlem der forstår at udtrykke sig så alle kan forstå sammenhængen
Efterfølgende har jeg også undret mig over BRS ikke arbejder med at formindske spildevands begrænseren. Havde jeg forstået den fulde konsekvens af dette havde jeg formentlig ikke valgt så dyrt et anlæg, der producere så meget vand så hurtigt, men istedet arbejdet med flere mindre anlæg og forøge trykket maximalt. Da jeg har ca. 5,3 bar på mit indgangs vand, er det muligt jeg helt kunne have undværet booster pumpe og istedet arbejde med en optimal forrensning og et kæmpe stort harpiksfilter.


Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af fipelipsen »

Kommentar til stig.

Du har tabt mig Stig, jeg kan ikke forstå dit regnestykke.

Derfor kommer her mine målinger, håber det så giver mening.

Mit anlæg, et 500 GPD Sidestream, producere 2,1 L/min. Dette ved 1 membran og en temp på 6 grader målt i Februar samt en begrænser på 700 ml/min ( fabriksleveret)
Trykket på lednings vandet er 5,4 Bar inden Boosterpumpen og 8,4 bar efter Booster pumpen og inden membranen.
Efter membranen er trykket 6,7 Bar på spildevands siden. Der produceres 1,1 l/min rent vand og 1,0 l/min spildevand, altså næsten en faktor 1:1.

Ved at indsætte en ekstra 500 Sidestream membran i serie ser målingerne ud som følger:

Lednings vandet er stadig 5,4 bar og trykket efter Booster pumpen er stadig 8,4 bar, men trykket efter membran 2 (stadig på spildevands siden) er nu faldet til 6,6 bar.
Rent vand udgør nu 1,3 L/min og spilde vandet 0,88 L/min. altså lidt mere vand end ved en membran, men med bedre fordeling mellem rent vand og spilde vand. Til gengæld er TDS steget.

Herefter udskiftedes begrænseren til en 550 ml/min( ikke helt 1/3 nedsættelse) og det ændrede så trykket på spildevand siden til 7,6 Bar og fordelingen mellem spildevand og rent vand var herefter rent vand 1,44 L/min og spildevand 0,64 L/min. TDS er nu faldet igen.

Ved at indsætte en begrænser på 450 ml/min ( altså mere end 1/3 nedsættelse) ændre trykket efter membran 2 ( spildevands siden ) sig til 7,8 bar. Nu produceres der 1,48 L/min og 0,59 l/min spilde vand, ikke meget men TDS er faldet med 30%.

Jeg har konstateret at disse tal stiger, altså mere vand, rent og spilde vand, når temperaturen stiger, til gengæld Stiger TDS´en også, altså bliver ringere og dermed bruger mere af min Harpiks. Jeg er derfor spændt på at se om falder tilbage på Februar niveau, når vi kommer til Vinteren eller om der sker en forringelse af membranerne og dermed rentvands mængden og Kvaliteten (TDS)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

Det er ikke bare "min teori" Stig :) Det er også direkte udsagn fra mange producenter af membraner og RO anlæg, i den bedre ende af skalaen. Prøv f.eks. at læse indlæg 51-62 i denne tråd på RC hvor Russ Romme (president Buckeye Hydro), Bruce Holin (vice president Spectrapure) og flere andre, siger det samme: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... 160&page=3" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af Stig Jest »

PoulD skrev:Det er ikke bare "min teori" Stig :) Det er også direkte udsagn fra mange producenter af membraner og RO anlæg, i den bedre ende af skalaen. Prøv f.eks. at læse indlæg 51-62 i denne tråd på RC hvor Russ Romme (president Buckeye Hydro), Bruce Holin (vice president Spectrapure) og flere andre, siger det samme: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... 160&page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu har jeg læst den tråd og må sige at det virker som en lang reklame for Spectrapure. Den er jo også holdt i gang af Spectrapure. Spectrapure, som på deres hjemmeside reklamerer for et RODI anlæg men en 1:1 fordeling. Dette strider jo direkte mod deres egne ord.
Skylleventil er åbenbart ikke det store hit i USA, så det kan jo også spille ind på holdbarheden.

Uanset hvad så er vi enige om mange ting. Højt tryk og lille begrænser giver øget slid på membranen.
Jeg er mere interesseret i høj ydelse og stor vandbesparelse, ikke af et økonomisk hensyn, så meget vand laver jeg heller ikke, men mere af miljøhensyn.
Om min TDS er 10 eller 3 går jeg heller ikke op i.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmose 1.0.2

Indlæg af PoulD »

Jeg ved du har en god forståelse for fysik, Stig :) Mine indlæg har da også mest været af hensyn til andre læsere. Om man vægter miljø højere end økonomi og om man vil køre med et spildevandsforhold på 4:1, 3:1 eller sågar 1:1 må for mig være helt op til den enkelte. Når bare man ved hvad man gør er det fint med mig. Det jeg finder uheldigt er, når folk bliver vildledt. Det er forkert at lade folk tro de kan spare vand ved at købe 2 membraner fremfor 1. Det svarer omtrent til at bilde folk ind man kan spare benzin på bilen ved at forsyne den med 8 hjul i stedet for 4. Der er ingen som helst sammenhæng mellem antal af membraner og spildevandsforholdet.
:beer:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"