"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af Holst »

Hej allesammen.

Jeg står med tanker om at lave mit akvastabil markII 275L om til salt og bruge eksisterende T5 amatur.
Men er 4X39W T5 nok til at holde koraller osv.?
Tænker man tidligere inden LED brugte rigelig T5 men suppleret op med HQI..

Er der nogle der selv kun bruger T5 og evt. Billeder af deres setup/baljer?

På forhånd tak!
Holst
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3548
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af Tykki »

Det er rigeligt, det er perfekt, t 5 styre for hårdt til dine dyr, Go Go Go :GO
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af PoulD »

Dog kommer det måske lidt an på hvilke koraller du vil holde. Hvis man kigger på f.eks. ATI's anbefalinger til en balje med mål som din, siger de 4 x 39W er OK til blødkoraller, en smule i underkanten til et mixed reef og skal det være SPS domineret siger ATI 6x39W.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af Holst »

PoulD skrev:Dog kommer det måske lidt an på hvilke koraller du vil holde. Hvis man kigger på f.eks. ATI's anbefalinger til en balje med mål som din, siger de 4 x 39W er OK til blødkoraller, en smule i underkanten til et mixed reef og skal det være SPS domineret siger ATI 6x39W.

Okay, tak for svaret!- må starte med mine 4x39W, så må vi invistere som lønnen kommer ind :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af exzos »

Har en billig ATI 6x39w dimmable til salg hvis det er :)
Er 100% som ny og med rør

Det kan sagtens gro SPS koraller
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3548
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af Tykki »

Min balje måler 120 x 60 x 70 . Der er nusset/beskidt dækglas på. Acropora , montipora gror ganske fint og har gjordt det længe. Den bliver belyst af 4x54 w t 5 rør. To alm dagslys og to blå. De 70 cm er altså højden på min balje. Hey, fyld bare op med stenkoraller. Der er jo ingen som beder dig om at sætte dem på bunden i det mørkeste hjørne, og hvis bunden er kedelig, så smid lidt lps rundt om kring. Det der overdrevet lys som alle skal ha tror jeg ikke en skid på. Der imod er det min overbevisning at cirkulation er meget vigtigere. Det er altså kun egne erfaringer jeg ævler løs ud fra. Der er ingen ting som understøtter det.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af Holst »

Tykki skrev:Min balje måler 120 x 60 x 70 . Der er nusset/beskidt dækglas på. Acropora , montipora gror ganske fint og har gjordt det længe. Den bliver belyst af 4x54 w t 5 rør. To alm dagslys og to blå. De 70 cm er altså højden på min balje. Hey, fyld bare op med stenkoraller. Der er jo ingen som beder dig om at sætte dem på bunden i det mørkeste hjørne, og hvis bunden er kedelig, så smid lidt lps rundt om kring. Det der overdrevet lys som alle skal ha tror jeg ikke en skid på. Der imod er det min overbevisning at cirkulation er meget vigtigere. Det er altså kun egne erfaringer jeg ævler løs ud fra. Der er ingen ting som understøtter det.

Hej Tykki.
Fantastisk svar på mit spørgsmål!
Jeg går med mine 39W T5 og ser hva der trives og ikk trives og må placere ting derefter.
Har du evt. Billeder / album af din tank?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3548
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kun T5 lys? Er det tilstrækkeligt?

Indlæg af Tykki »

Hey Holst ! Ja under akvarier fra 501 l og op! Dans DSB smadret osv... er titlen, men tykki er jo mit alias! Find den der!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"