"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Bjernvig »

Hejsa, jeg har for et halvt år siden købt et nyt sidestream 600 gpd anlæg. Jeg skal til at have vand i mit nye akvarie og tester anlægget. Jeg har målt TDS til 459 før membran og efter membran måler jeg 340-360 TDS. Det er mit første anlæg og jeg tænker om membranen er ødelagt siden TDS er så høj. Membranen har også ligget i et halvt år indpakket, men tænker det må være ok. Membranen blev sat i med den korrekte ende i filterhuset, men kan jeg have sat den i forkert? Jeg har prøvet at tage den ud af filterhuset og ind igen med samme resultat. Jeg har også harpiks, men det bliver jo hurtigt slidt hvis membranen nærmest ikke virker. Hvad tænker I der kan være galt? Kan membranen havde været i stykker fra starten?

Jeg har prøvet at måle både spildevand og det rene vand og TDS er næsten det samme, cirka 340-360.

Håber I har nogle gode råd. Der er virkelig knald på anlægget. Den spytter cirka 1 liter vand ud på 12-15 sekunder (spildevand plus rent vand). Det kommer sjovt nok mere rent vand ud end spildevand i forholdet 1:2.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af PoulD »

Uden at kende anlægget tror jeg membranen kan vendes forkert. Prøv at se side 10 i denne https://rent-postevand.dk/pdf/AOS-Sides ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Bjernvig »

Tak for manualen. Jeg har fulgt videoen fra rent-postevand.dk da jeg satte det op. Der står i manualen at anlægget skal køre en hel time, inden man tager det i brug. Det kan jeg da godt lige prøve. Indtil videre har det kun kørt i 10 minutter.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af PoulD »

Tror ikke det vil gøre fra eller til. Hvis er samlet rigtigt, synes jeg det tyder på at et eller andet er defekt. Hvis du har købt det fra nyt for et halvt år siden, er der jo stadig reklamationsret.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Carsten »

Det er ret normalt at TDS er høj de første 10-15 liter. Prøv at lade det køre 20-30 minutter før du tester.
Var membranen vakumpakket?
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Bjernvig »

Nu havde jeg anlægget kørende i en time. Anlægget producerer over 50 liter i timen. TDS ændrede sig lidt for spildevandet hvor TDS faldt til 310. For det rene vand var TDS stadig omkring 360.

Membranen var pakket ind i plastic. Vil mene den var pakket i en lufttæt pose, men den var ikke vakumpakket.

Jeg må nok kontakte Michael fra rent postevand på mandag.
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Bjernvig »

Lige en opdatering. Det viste sig at der var leveret en forkert membran, da jeg købte anlægget. Michael fra rent-postevand.dk sendte mig den korrekte membran og nu er TDS nede på 0. Så alt fungerer nu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Carsten »

Godt der kom en løsning på problemet
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Osmose anlæg - membran måske ødelagt?

Indlæg af Engelquist »

godt at du opdaterer os og fin service fra forhandler :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"