"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmose anlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

joekill skrev:her er mit bud på problemet.
på mit anlæg som er meget lig dit, sidder der en lille plastik restrictor i slangen til spildevand.
Hvis man fjerner den opfører anlægget sig ligesom du beskriver. Dvs at det meste løber i kloakken og kun ganske lidt løber i dunken til osmose vand. Her er lidt billeder.

Tjek om du har den lille restrictor

Niks den har jeg ikke, og syntes heller ikke at kunne se ud fra manualen at den skulle være der.. hvad flowrestrictor har du monteret efterfølgende ?
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Osmose anlæg

Indlæg af joekill »

jeg har ikke monteret noget ekstra, alt fulgte med fra nyt inkl den lille plastik dims :)
:whistle: 200x60x60 = 720L
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Hvis pumpen er defekt, ville denne så kunne bruges?
Stadig 36v, blot kraftigere, tager membran skade af det ?

https://www.osmofresh.de/zubehoer/ersat ... /pumpe-36v

Den er en del billigere, 600kr imod de 1000kr den koster herhjemme..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Jeg ville nu i første omgang, forsøge at få fat i sådan en restriktor. Den koster ikke mange 25 ører.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Den lille stump han har vist billeder af, eller en ny 1200ml ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg

Indlæg af PoulD »

Hvordan kraftigere? Bruger den mere strøm? Hvis ikke din strømforsyning kan levere de 2A, går den ikke. 180l/t er i al fald ikke overdimensioneret tii en 500 GPD membran. Membranen kan kun tage skade hvis trykket bliver for højt, og jeg TROR alle den slags pumper er begrænset så trykket ikke kan overstige 110 - 125 PSI (tryk ved helt blokeret udgang)

Som jeg nævnte tidligere vil en manglende restrictor, eller en hængende skylleventil også medføre at der kommer minimalt rent vand. Jeg tror bare spildevandet i så fald vil være noget mere end 100L/t. Og jeg kan ikke se nogen som helst mening i at have 2 restrictors i serie.

Men vær alligevel helt sikker på det er pumpen der er defekt, inden du kaster penge efter en ny.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Phycopat skrev:Den lille stump han har vist billeder af, eller en ny 1200ml ?
Den lille som sidder inden i slangen
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

PoulD skrev:Hvordan kraftigere? Bruger den mere strøm? Hvis ikke din strømforsyning kan levere de 2A, går den ikke. 180l/t er i al fald ikke overdimensioneret tii en 500 GPD membran. Membranen kan kun tage skade hvis trykket bliver for højt, og jeg TROR alle den slags pumper er begrænset så trykket ikke kan overstige 110 - 125 PSI (tryk ved helt blokeret udgang)

Som jeg nævnte tidligere vil en manglende restrictor, eller en hængende skylleventil også medføre at der kommer minimalt rent vand. Jeg tror bare spildevandet i så fald vil være noget mere end 100L/t. Og jeg kan ikke se nogen som helst mening i at have 2 restrictors i serie.

Men vær alligevel helt sikker på det er pumpen der er defekt, inden du kaster penge efter en ny.
Strømforsyning levere 3.33A så der skulle ikke mangle power :-)

Så må jeg lige prøve at køre uden om den skylle ventil og se om det gør nogen forskel..

Kan se rent-postevand kun har manometer med skruegevind, kan jeg sætte den i udgang på pumpen, eller skal der et T-stykke på så den stadig smider vand rundt i systemet?
Senest rettet af Phycopat man 18. mar 2019 08:47, rettet i alt 2 gange.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Carsten skrev:
Phycopat skrev:Den lille stump han har vist billeder af, eller en ny 1200ml ?
Den lille som sidder inden i slangen
Den kan jeg umildbart ikke finde ved nogen forhandlere..

Men skulle min flowrestrictor ikke gøre det samme ?
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Osmose anlæg

Indlæg af exzos »

Kan du ikke se forskel i flow når boosterpumpen er tændt/slukket?
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Ingen forskel når jeg kører uden om autoskyl ventil, samme mængde rent og beskidt vand igennem..
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

exzos skrev:Kan du ikke se forskel i flow når boosterpumpen er tændt/slukket?
Løber vandet bare lige igennem den hvis jeg kobler den fra ? Mangler fittings for at køre vandet forbi den..
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Osmose anlæg

Indlæg af exzos »

Tænker hvis du ikke sætter strøm til boosterpumpen, så kan du vel se forskel på flow.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

exzos skrev:Tænker hvis du ikke sætter strøm til boosterpumpen, så kan du vel se forskel på flow.
Det får jeg prøvet efter arbejde
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Phycopat skrev:
Carsten skrev:
Phycopat skrev:Den lille stump han har vist billeder af, eller en ny 1200ml ?
Den lille som sidder inden i slangen
Den kan jeg umildbart ikke finde ved nogen forhandlere..

Men skulle min flowrestrictor ikke gøre det samme ?

Umiddelbart ville jeg sige det samme.

Der hvor jeg har set de der små begrænsere, har de dem ikke mere, eller rettere de ser nu ud til at være nogen man sætter uden på slangen.

Men tænkte lige på, kunne det være den flowrestrictor som sidder på nu, der er defekt??
Jeg har 1-2 stk liggende, dog mener jeg at de er på 1500 ml. Men til en kort prøve kunne den da bruges.

Men tror du skal finde ud af hvor anlægget kommer fra, og så snakke med sælgeren om problemet
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Fandt lige en forhandler af det mærke du har. godt nok syd for grænsen. Men det er vel ikke noget problem for en jyde

https://regenwasser.com/Osmoseanlagen/JG-Side-Stream/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fandt også de begrænsere. Godt nok ser de lidt andeledes ud, men virkningen er den samme
https://regenwasser.com/main.php?apg=1& ... 300020.0.0" onclick="window.open(this.href);return false;


I øvrigt også der jeg køber nye filtre til mit
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Skal et manometer monteres med et t stykke, eller kan jeg montere den direkte på pumpens udgang ?
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Carsten skrev:Men tror du skal finde ud af hvor anlægget kommer fra, og så snakke med sælgeren om problemet
Manden herinde fra forum der solgte mig anlægget er holdt med at svare og tager ikke telefonen :-( - snydt kan man altid blive..

Anlæg er købt ved rent-postevand en gang i sin tid.. - Kan være jeg skal høre ham om han har en god idé..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg

Indlæg af PoulD »

@Carsten: De der inserts i dit link ser for mig ud til ikke at være begrænsere, men derimod envejsventiler. Envejsventil er kun nødvendig hvis udgangen fra RO anlægget ender i en tryktank (drikkevand).

Jeg ved ikke om en restrictor kan være defekt på den måde, at den lukker for MEGET vand igennem? Under alle omstændigheder lyder 100L spildevand på 1 time bestemt ikke af for meget i mine ører (500GPD svarer til 80L rent vand i timen, så det er jo næsten 1:1 ) så noget begrænser er der da i hvert fald. Det passer godt nok ikke med 1200 mlm som svarer til 72L/t. Men 1200 mlm lyder også som en fuldstændig vanvittig lille begrænser til en membran til 80L/t (spildevand < rent vand ! På mit anlæg har jeg 4 gange så meget spildevand som rent vand)

@Phycopat : Jeg ville da flytte det eksisterende manometer over på tryksiden. Kan ikke lige se nogen ide med at have det på sugesiden. Men ellers kan du godt montere manometer direkte på pumpeudgangen for at teste kortvarigt, forudsat pumpen er trykbegrænset (det TROR jeg alle den slags pumper er). Den vil lave maximalt tryk (måske 125 PSI) hvis der ikke er noget flow.

Hvis du har den envejsventil på der er på diagrammet, så ville jeg smide den ud. Den gør ingen gavn med mindre udgangen går til en tryktank så den er bare en fejlkilde mere (den burde ikke tilstoppe, men hvis den gør, vil det også forårsage en meget lille mængde rent vand)

PS: Ved ikke om jeg forstår dig rigtigt m.h.t. "køre uden om skylleventil". Skylleventil skal normalt være lukket, så du skal ikke køre uden om den. Du skal derimod blokkere skylle kredsløbet, hvis du vil teste den (jeg tror dog ikkk det er der fejllen er, for så ville der nok komme mere spildevand end 100 L/t) .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:@Carsten: De der inserts i dit link ser for mig ud til ikke at være begrænsere, men derimod envejsventiler. Envejsventil er kun nødvendig hvis udgangen fra RO anlægget ender i en tryktank (drikkevand).

Det er da helt klart min fejl! Kan godt se nu at der står envejs ventil
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Incl det luft der er i slangen, så viser manometer omkring 10bar med pumpe tændt.. altså maks af hvad den kan vise..

Så fejler pumpe vel ikke noget ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg

Indlæg af PoulD »

Phycopat skrev:Incl det luft der er i slangen, så viser manometer omkring 10bar med pumpe tændt.. altså maks af hvad den kan vise..

Så fejler pumpe vel ikke noget ?
Det tror jeg godt vi kan konkludere :-)

Der er ikke så mange ting tilbage det kan være Fik du fat i det med test af skylleventilen?
Evt. kan du prøve en bypass af den trykswitch der sidder i tilgangsslangen (en anden ting der måske kunne også være delvis tilstoppet).
Har du tjekket der ikke er sidder noget i tilgangsslange? Hvor lang er den forresten? (jeg tænker det nok kun er lige til øllet der kan komme nok vand igennem en 6 mm slange til så stort et anlæg, selv med en pumpe til hjælp - og du skrev jo trykket faldt på sugesiden når pumpen kører)
Du kunne måske også prøve at afmontere slange lige inden membran og måle hvor meget vand der kommer ud der på f.eks. præcis 2 eller 3 minutter.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

De 10 bar er også helt ubelastet :-)

Skylle ventil har jeg haft koblet helt fra så der kun sidder flow begrænser tilbage.. - kan også høre på pumpen når skylle ventil lukker normalt..
Har koblet alt dillerdaller fra på udgangs siden af membranen, trykswitch og envejs ventil..

Samme resultat..

Har dog lavet lidt målinger, alle i micro siemens eller hvad det nu hedder:

Hanevand: 457
Vand før membran: 440
Vand efter membran: 144

Og lidt bonus, så er der faktisk brune aflejringer eller noget i den stil at se på membranen hele vejen rundt..
IMG_20190318_173742.jpg
IMG_20190318_173734.jpg
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmose anlæg

Indlæg af PoulD »

Du kunne nok ligeså godt bruge et kaffefilter - så ville du da i det mindste producere mere vand :hehe: . Med de målinger vil en ny membran under alle omstændigheder tjene sig selv hjem i sparet DI medie :-)

PS: jeg ville skifte forfiltre også, de koster ikke mange kroner og den dyre membran vil til gengæld holde meget længere.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Ja, tænker også det er det eneste at gøre..

Det har været nogle dyre lære penge denne gang, når dette er bestilt så er der ikke mange 100kr sedler tilbage inden jeg kunne have fået nyt..

Har ellers været rigtig godt tilfreds med de andre ting jeg har købt brugt her på forum..
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Inden jeg bare bestiller herhjemme, er der så nogen steder hvor jeg kan få det hele samlet og billigere ? Hvor bestiller i fra ?

- er ikke jyde for ingenting, og lige med denne handel kunne lidt sparede krone være rart..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Carsten »

Selv om det ikke er i dk, så kig på det link jeg smed op tidligere. Kan ikke finde membranen, men firmaet kan vel svare på om de har det. Portoen var så vidt jeg husker billigere end fra dk
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Osmose anlæg

Indlæg af Phycopat »

Det blev Martin fra rent-postevand der vandt denne gang ;-)

Og alle filtre blev bestilt, plus lidt ekstra fittings osv

Havde lige en 10% rabatkode ved ham..
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Osmose anlæg

Indlæg af kalmar »

Hvad løber sådan 3 nye filtre og en membram op i? Skal også have skiftet mine på et tidspunkt..
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Osmose anlæg

Indlæg af kalmar »

Nevermind, har fundet dem
Osmosemembran 500GPD Sidestream, Varenr: TFC500SS, 852,00
2 sediment- og 1 kulblokfilter 10" x 2.5", Varenr: SPP5_FCCBL_SPP1, 110,00
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"