"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blanding af Nitrat og Fosfat eller ny doseringsmaskine?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Blanding af Nitrat og Fosfat eller ny doseringsmaskine?

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Hej SF.
Jeg står med en udfordring. Jeg har kun 2 kanaler på min doseringsmaskine jeg ikke bruger.
Jeg ville gerne begynde at tilsætte NO3, PO4 og aminosyrer. Måske også "Trace Hard" spore elementer.

Er der nogen af jer der har erfaring med at blande NO3 og PO4 og så køre det i sammen ?
Da de begge er positivt ladede skulle det jo kunne lade sig gøre rent kemisk. Men jeg tænker også at densiteten kan spille ind og danne 2 lag i opbevaringsbeholderen, eller vil dette ikke være tilfældet, da det er ioner opløst i vand ?

Eller er den "rigtige" løsning at gå ud og investere i en doseringsmaskine mere med det samme ?

For info, så drejer det sig om ca. 400 liter mixed reef, men med fremadrettet focus på SPS.

Jeg håber i kan hjælpe.

Mikkel


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blanding af Nitrat og Fosfat eller ny doseringsmaskine?

Indlæg af PederP »

Det er tvivlsomt omdet går at blande det. Som du selv er inde på, så handler det om det med de positive negative/ioner. Nærmere om den positive ion der er med i nitratopløsningen vil få fosfat til at udfælde.

Men du kunne måske prøve at mikse at par dråber på et spejl? Hvis der nu f.eks er Ca eller Mg i Nitrat opløsningen, burde det kunne ses.

http://www.wollike.dk/MICHAEL/kemanl/oplsalte.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blanding af Nitrat og Fosfat eller ny doseringsmaskine?

Indlæg af Carsten »

vil det ikke også være en stor opgave at finde den helt rigtige kombination af po4 og no3 i blandingen. Det er vel ikke givet at koncentrationen af de 2 elementer skal være den samme konstant


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blanding af Nitrat og Fosfat eller ny doseringsmaskine?

Indlæg af PederP »

Men du kunne sikkert tilsætte fosfaten i din Natriumbikabonat, hvis du kører balling?


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"