"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lysberegner

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Lysberegner

Indlæg af Hr.mortensen »

Hvis det har været oppe før, så har jeg ikke kunne finde noget om det....

Jeg leder efter et beregningsprogram eller udregningsmetode til hvordan man får den optimale belysning i forhold til akvariestørrelseer der nogen herinde som har et link til sådan et, eller en forklaring på hvordan man beregner det
Mvh Jesper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lysberegner

Indlæg af Carsten »

Sådan en tingest har jeg aldrig hørt om før, så tvivler på at det findes.

Der er også 100 andre faktorer som spiller ind, så det vil være noget uhyre kompliceret at arbejde med - hvis det findes.
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lysberegner

Indlæg af Hr.mortensen »

Læste mig bare frem til at både for svagt og for stærkt lys kan være med dødelig udgang for en del koraller.
Og jeg ved at der inden for mange andre områder findes beregnere til styrke, spredning, mm
Men har nemlig ikke kunne finde en sådan når jeg søger www.
Så dog nogen amerikanere har lavet noget meget komplekst exelskema men det var vidst på ingenginørplan (staveplade her)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lysberegner

Indlæg af Carsten »

Hr.mortensen skrev:Læste mig bare frem til at både for svagt og for stærkt lys kan være med dødelig udgang for en del koraller.
Og jeg ved at der inden for mange andre områder findes beregnere til styrke, spredning, mm
Men har nemlig ikke kunne finde en sådan når jeg søger www.
Så dog nogen amerikanere har lavet noget meget komplekst exelskema men det var vidst på ingenginørplan (staveplade her)
Det er jo heldigvis sådan i dag at man kan skrue op og nedfor det meste lys idag.

Og det er også sådan at de fleste koraller er ret flexible i den mængde lys de får.

Det kan være noget skidt at smide en koral fra et akvarie med lidt lys op i toppen af et med meget lys. Men vænner man den til den øgede lysmængde
trives den også der.

Da jeg for snart en del år siden købte en PAR måler, forsøgte jeg se om det var muligt at lave et skema. Men det fandt jeg meget hurtigt ud af ikke duede,
der var ingen fællesnævner i det. I et akvarie stod f.eks en Acropora under MEGET lys, i et andet stod den under den halvelysmængde, men trives lige så godt .
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Lysberegner

Indlæg af Meller »

Jeg her ofte læst om nogle fingereregler med ca. 1 watt pr. liter vand. Men det afhænger selvfølgelig også af din dybde osv på akvariet. Tror de fleste ligger omkring 1-2W pr. liter vand de har. Jeg har fx. selv en display tank på ca. 70 liter, jeg har så en 120w maxpect over, men skruet ned på 60% hvid og 85% blå.
Som Ole siger, så kan det meste lys justeres nu om dage, så man kan altid prøve sig frem. Det farligste er dog at smide alt for meget lyd på, det dør korallerne af langt hurtigere end hvis der er for lidt :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lysberegner

Indlæg af Carsten »

Meller skrev:Jeg her ofte læst om nogle fingereregler med ca. 1 watt pr. liter vand. Men det afhænger selvfølgelig også af din dybde osv på akvariet. Tror de fleste ligger omkring 1-2W pr. liter vand de har. Jeg har fx. selv en display tank på ca. 70 liter, jeg har så en 120w maxpect over, men skruet ned på 60% hvid og 85% blå.
Som Ole siger, så kan det meste lys justeres nu om dage, så man kan altid prøve sig frem. Det farligste er dog at smide alt for meget lyd på, det dør korallerne af langt hurtigere end hvis der er for lidt :-)
Den der med 1watt pr. liter var en ledetråd dengang vi brugte Hqi lys. Det var i øvrigt de færreste der havde så meget over.
Jeg havde selv 800w over 1120 liter vand
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"