"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overflow boks

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

Hej derude

Har en sump som jeg gerne vil have tilkoblet mit setup, men vil helst ikke hen og bore huller i akvariet, da det allerede køre.

Er der nogle der har prøvet en overflow boks?

Virker det, er der noget der er bedre/nemmere?

Og hvilken er bedst? :-)
Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Overflow boks

Indlæg af Ditzel »

Jeg ville heller ikke bore i vores tank hjemme i stuen, og syntes de færdige overflow-bokse var for dyre. Jeg valgte i stedet at lave en selvstartende hævert i 32mm pp-rør til at få vandet over akvariekanten og ned i sumpen. Det fungerer fint og kostede vist ikke mere end ca 150kr i materialer.
Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

Ditzel skrev:Jeg ville heller ikke bore i vores tank hjemme i stuen, og syntes de færdige overflow-bokse var for dyre. Jeg valgte i stedet at lave en selvstartende hævert i 32mm pp-rør til at få vandet over akvariekanten og ned i sumpen. Det fungerer fint og kostede vist ikke mere end ca 150kr i materialer.
Har du billeder og hvordan fungere den selv startende?

Er det ikke problematisk kun at have et nedløb, tænker mht justering af flow i forhold til retur
Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Overflow boks

Indlæg af Ditzel »

Jeg har prøvet med en hurtig tegning... det burde være mere klart end et fotografi.
Flowet er som følger:
Overfladevandet i akvariet løber gennem kammen og ned i overløbskassen.
Herfra gennem røret (mørkeblåt vand) over akvariekanten og i en nedadgående slynge, så op igen og falder ud i nedløbsrøret.
Nedløbsrøret har en trykudlignende "skorsten" der går op og er åben for luft (løst tildækket for at modvirke støv). Alle rør indtil nu (dem med rette hjørner på tegningen) er 90 graders vinkelstykker af 32mm PP-rør der bare er skubbet sammen. Resten af nedløbsrøret (grimt tegnet i frihånd) er en fleksibel klar slange med stor diameter (kan ikke huske præcis Ø, men den passer udenpå 32mm PP-rør). Gennem denne del af nedløbsrøret løber vandet som i en vandrutchebane.
Pilen viser et hul i nedløbsrøret modsat vand-flowet, som også lufttryksudligner. Uden dette hul bliver flowet "rykvist" og dermed støjende.

Når returpumpen (grøn) slukkes, vil vandet kun blive ved at løbe indtil der ikke kommer mere i overløbskassen. Det stopper så, men de opadgående og nedadgående slynger forbliver vandfyldte. Når returpumpen tændes igen begynder flowet automatisk igen.

Den tynde røde linie inden i overløbet er en luftslange koblet til en lukkehane og en stor sprøjte. Dette bruges til starte systemet første gang og til at fjerne eventuel luft, der samler sig i toppen af den opadgående slynge med tiden.

Billede
Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

Ditzel skrev:Jeg har prøvet med en hurtig tegning... det burde være mere klart end et fotografi.
Flowet er som følger:
Overfladevandet i akvariet løber gennem kammen og ned i overløbskassen.
Herfra gennem røret (mørkeblåt vand) over akvariekanten og i en nedadgående slynge, så op igen og falder ud i nedløbsrøret.
Nedløbsrøret har en trykudlignende "skorsten" der går op og er åben for luft (løst tildækket for at modvirke støv). Alle rør indtil nu (dem med rette hjørner på tegningen) er 90 graders vinkelstykker af 32mm PP-rør der bare er skubbet sammen. Resten af nedløbsrøret (grimt tegnet i frihånd) er en fleksibel klar slange med stor diameter (kan ikke huske præcis Ø, men den passer udenpå 32mm PP-rør). Gennem denne del af nedløbsrøret løber vandet som i en vandrutchebane.
Pilen viser et hul i nedløbsrøret modsat vand-flowet, som også lufttryksudligner. Uden dette hul bliver flowet "rykvist" og dermed støjende.

Når returpumpen (grøn) slukkes, vil vandet kun blive ved at løbe indtil der ikke kommer mere i overløbskassen. Det stopper så, men de opadgående og nedadgående slynger forbliver vandfyldte. Når returpumpen tændes igen begynder flowet automatisk igen.

Den tynde røde linie inden i overløbet er en luftslange koblet til en lukkehane og en stor sprøjte. Dette bruges til starte systemet første gang og til at fjerne eventuel luft, der samler sig i toppen af den opadgående slynge med tiden.

Billede
Det giver rigtig god mening, hvor høj skal skorstenen være?

Og er luftslangen (Den røde) en engangs forestilling, eller er den fast monteret?
Hvad gør lukkehanen godt for? :-)
Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Overflow boks

Indlæg af Ditzel »

Skorstenen skal vist bare være høj nok til at der ikke plasker vand ud af den. Min går kun lige op til akvariekanten.
Luftslangen har jeg monteret permanent - så kan jeg straks fjerne luft, hvis nødvendigt. Og lukkehanen mellem den og sprøjten er så man kan fjerne mere end der kan være i sprøjten på en gang: åben, sug ud, luk, fjern sprøjte, tøm sprøjte, sæt sprøjte på igen, åben, gentag... :)
Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overflow boks

Indlæg af Carsten »

Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft
jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 5. apr 2012 16:45
12
Postnummer: 7250 Hejnsvig
Saltvand siden?: 2012

Re: Overflow boks

Indlæg af jimmi814 »

Jeg har sådan en boks liggende du kan få til billige penge hvis det er?
Den har fungeret meget godt. Det eneste du skal bruge er noget pvc, eller noget slange
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

Ditzel skrev:Skorstenen skal vist bare være høj nok til at der ikke plasker vand ud af den. Min går kun lige op til akvariekanten.
Luftslangen har jeg monteret permanent - så kan jeg straks fjerne luft, hvis nødvendigt. Og lukkehanen mellem den og sprøjten er så man kan fjerne mere end der kan være i sprøjten på en gang: åben, sug ud, luk, fjern sprøjte, tøm sprøjte, sæt sprøjte på igen, åben, gentag... :)
Det giver god mening :-)
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

Carsten skrev:Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft
Det havde jeg faktisk kigget lidt på, har fundet noget 32mm rør, hvor vinkler, muffe og rør koster ca 150, kan bare ikke finde noget slange der kan puttes på de rør
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

jimmi814 skrev:Jeg har sådan en boks liggende du kan få til billige penge hvis det er?
Den har fungeret meget godt. Det eneste du skal bruge er noget pvc, eller noget slange
Har du billeder? Og evt pris?

Overvejer meget Ditzel's DIY, da det er nemt og billigt, men er åben for alle forslag :-)
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Overflow boks

Indlæg af Stig Jest »

Prøv at læse denne gamle tråd.
Der er megen god inspiration at hente.

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=127&t=37859" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh. Stig
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Overflow boks

Indlæg af Twinks »

MeilsoeJ skrev:
Carsten skrev:Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft
Det havde jeg faktisk kigget lidt på, har fundet noget 32mm rør, hvor vinkler, muffe og rør koster ca 150, kan bare ikke finde noget slange der kan puttes på de rør
lim en slangestuds på og køb silikone slange i horsens.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Overflow boks

Indlæg af Ditzel »

Jeg købte klar pvc-slange, der passer udenpå 32mm pp-rør i Bauhaus (Odense).
Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overflow boks

Indlæg af Carsten »

MeilsoeJ skrev:
Carsten skrev:Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft
Det havde jeg faktisk kigget lidt på, har fundet noget 32mm rør, hvor vinkler, muffe og rør koster ca 150, kan bare ikke finde noget slange der kan puttes på de rør

Jeg borede et hul som passer med et stykke luftslange. Det skal bare være så det kan suge luft konstant
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Overflow boks

Indlæg af MeilsoeJ »

Tak for jeres råd og super respons

Vil kigge lidt mere på den gamle tråd, billeder osv.
Og så bare det nok ikke så længe inden der bliver lavet en bestilling på pvc rør :beer:
jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 5. apr 2012 16:45
12
Postnummer: 7250 Hejnsvig
Saltvand siden?: 2012

Re: Overflow boks

Indlæg af jimmi814 »

Tænker 150.
Du kan sende en sms på 60220225 så kan jeg sende lidt billeder.
Jeg er tit i taulov hvis det er, så kan jeg tage den med der til hvis det er noget du er interesseret i :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"