"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Par måler

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

jeg overvejer at anskaffe mig en par måler.....bare fordi.

Er der nogen der kan hjælpe med en standalone ting der er til at betaler, tænker under 1.000 kr.

Og i den forbindelse, er der forskel på om sådan en måler under led belysninger eller t5 som jeg har?

Jeg er jo en diy mand og har allerede googlet mig frem til denne video, men det er jo ferskvand, ville det gå til salt :sneaky2: :sneaky2: :sneaky2:

" onclick="window.open(this.href);return false;


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

Den her video er bedre da han laver den til saltvand


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Par måler

Indlæg af Carsten »

Hvad vil du helt konkret bruge det til??

Jeg har sådan en Seneye, og må sige, at det er virkeligt meget sjældent - læs aldrig at jeg bruger den.

Købte den fordi jeg håbede at kunne på en eller anden måde udlede af måle resultaterne Hvor meget de enkelte koral arter krævede for at trives. Men må så indrømme at måleresultaterne stritter i alle mulige retninger. Målte i 3 akvarier, hvor alt stod snorlige. Pederrevnørds med rigtig meget lys, den skøre søhest akvarie med belysning midt i feltet, og Flemming/Hvalsøs som lå lavest, men i alle akvarierne voksede de samme koraller, men under vidt forskellige lysforhold.


Hvis det kun er or at måle en enkelt gang, så kan du godt hyre mig til at komme forbi med "dimsen"


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Par måler

Indlæg af PoulD »

Har selv kigget efter en Appogee Quantum sensor for noget tid siden. Tror det blver svært at finde sådan en til under 1000. En SQ 120 sensor alene koster omkring 220 Euro og så skal du have et intrument ved siden af og selv bøvle med signalkonvertering. En SQ-520 er nok bedre, også fordi den kan tilsluttes PC, men koster også en del mere.

En billigere løsning er Seneye Reef og der får du jo også bl.a. temperatur og pH måling. Kan købes i danske butikker for ca. 1150 kr (udgaven med web server koster ca. 2500 i danske butikker). Den gamle Seneye home er der nok flere der stadig har, til omkring 800.

Den helt billige løsning hvis du kan nøjes med lux, er en lux meter app til din iPhone eller sådan en her til 85 kr. https://www.ebay.com/itm/LX-1010B-Digit ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false; (hvis du tør tage chancen med den 5 kr. den er over moms grænsen)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Par måler

Indlæg af christiantt »

Jeg har næsten lige købt Seneye.
Jeg købte ikke web serveren med, men en billig tablet, som den så hele tiden er koblet på.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

Carsten skrev:Hvad vil du helt konkret bruge det til??

Jeg har sådan en Seneye, og må sige, at det er virkeligt meget sjældent - læs aldrig at jeg bruger den.

Købte den fordi jeg håbede at kunne på en eller anden måde udlede af måle resultaterne Hvor meget de enkelte koral arter krævede for at trives. Men må så indrømme at måleresultaterne stritter i alle mulige retninger. Målte i 3 akvarier, hvor alt stod snorlige. Pederrevnørds med rigtig meget lys, den skøre søhest akvarie med belysning midt i feltet, og Flemming/Hvalsøs som lå lavest, men i alle akvarierne voksede de samme koraller, men under vidt forskellige lysforhold.


Hvis det kun er or at måle en enkelt gang, så kan du godt hyre mig til at komme forbi med "dimsen"
Det var egentlig for at se hvor meget lys jeg udsætter korallerne for, bøvler lidt med nogen der er blevet svitset efter jeg skiftede rør og se om jeg kunne gøre det bedre. Jeg ville egentlig gerne kunne måle løbende. Men hvis det smutter booker jeg dig til opgave :GO


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:Har selv kigget efter en Appogee Quantum sensor for noget tid siden. Tror det blver svært at finde sådan en til under 1000. En SQ 120 sensor alene koster omkring 220 Euro og så skal du have et intrument ved siden af og selv bøvle med signalkonvertering. En SQ-520 er nok bedre, også fordi den kan tilsluttes PC, men koster også en del mere.

En billigere løsning er Seneye Reef og der får du jo også bl.a. temperatur og pH måling. Kan købes i danske butikker for ca. 1150 kr (udgaven med web server koster ca. 2500 i danske butikker). Den gamle Seneye home er der nok flere der stadig har, til omkring 800.

Den helt billige løsning hvis du kan nøjes med lux, er en lux meter app til din iPhone eller sådan en her til 85 kr. https://www.ebay.com/itm/LX-1010B-Digit ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false; (hvis du tør tage chancen med den 5 kr. den er over moms grænsen)
Poul ham i videoen taler om en pris på 150 dollars hvilket svare til ca. 1.000 kroner. Jeg har skrevet til soldata som skulle være den danske (måske nordiske) forhandler af deres produkter. Og hvis prisen er deromkring tillagt noget moms så tror jeg at jeg giver det et skud. Og så tænker jeg man kan købe et digital multimeter i haraldskrald og så er man kørende.... underforudsætning af at man kan finde ud af at lodde :beer:

Jeg har godt set på Seneye Reef men jeg forstår det altså ikke, den der aflange grå dims er det den der måler ph, temp., ammonium og så også par??? For så virker det satme smart.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

christiantt skrev:Jeg har næsten lige købt Seneye.
Jeg købte ikke web serveren med, men en billig tablet, som den så hele tiden er koblet på.
Hvor købte du den og hvad måtte du give?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Par måler

Indlæg af PoulD »

ttkthomsen skrev:
PoulD skrev:Har selv kigget efter en Appogee Quantum sensor for noget tid siden. Tror det blver svært at finde sådan en til under 1000. En SQ 120 sensor alene koster omkring 220 Euro og så skal du have et intrument ved siden af og selv bøvle med signalkonvertering. En SQ-520 er nok bedre, også fordi den kan tilsluttes PC, men koster også en del mere.

En billigere løsning er Seneye Reef og der får du jo også bl.a. temperatur og pH måling. Kan købes i danske butikker for ca. 1150 kr (udgaven med web server koster ca. 2500 i danske butikker). Den gamle Seneye home er der nok flere der stadig har, til omkring 800.

Den helt billige løsning hvis du kan nøjes med lux, er en lux meter app til din iPhone eller sådan en her til 85 kr. https://www.ebay.com/itm/LX-1010B-Digit ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false; (hvis du tør tage chancen med den 5 kr. den er over moms grænsen)
Poul ham i videoen taler om en pris på 150 dollars hvilket svare til ca. 1.000 kroner. Jeg har skrevet til soldata som skulle være den danske (måske nordiske) forhandler af deres produkter. Og hvis prisen er deromkring tillagt noget moms så tror jeg at jeg giver det et skud. Og så tænker jeg man kan købe et digital multimeter i haraldskrald og så er man kørende.... underforudsætning af at man kan finde ud af at lodde :beer:

Jeg har godt set på Seneye Reef men jeg forstår det altså ikke, den der aflange grå dims er det den der måler ph, temp., ammonium og så også par??? For så virker det satme smart.
Sådan forstår jeg det i hvert fald:
[video][/video]


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:
ttkthomsen skrev:
PoulD skrev:Har selv kigget efter en Appogee Quantum sensor for noget tid siden. Tror det blver svært at finde sådan en til under 1000. En SQ 120 sensor alene koster omkring 220 Euro og så skal du have et intrument ved siden af og selv bøvle med signalkonvertering. En SQ-520 er nok bedre, også fordi den kan tilsluttes PC, men koster også en del mere.

En billigere løsning er Seneye Reef og der får du jo også bl.a. temperatur og pH måling. Kan købes i danske butikker for ca. 1150 kr (udgaven med web server koster ca. 2500 i danske butikker). Den gamle Seneye home er der nok flere der stadig har, til omkring 800.

Den helt billige løsning hvis du kan nøjes med lux, er en lux meter app til din iPhone eller sådan en her til 85 kr. https://www.ebay.com/itm/LX-1010B-Digit ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false; (hvis du tør tage chancen med den 5 kr. den er over moms grænsen)
Poul ham i videoen taler om en pris på 150 dollars hvilket svare til ca. 1.000 kroner. Jeg har skrevet til soldata som skulle være den danske (måske nordiske) forhandler af deres produkter. Og hvis prisen er deromkring tillagt noget moms så tror jeg at jeg giver det et skud. Og så tænker jeg man kan købe et digital multimeter i haraldskrald og så er man kørende.... underforudsætning af at man kan finde ud af at lodde :beer:

Jeg har godt set på Seneye Reef men jeg forstår det altså ikke, den der aflange grå dims er det den der måler ph, temp., ammonium og så også par??? For så virker det satme smart.
Sådan forstår jeg det i hvert fald:
[video][/video]
Poul har lige fået svar fra den danske importør den koster 1795 + moms :oops: men det passer vel meget godt med de 220 euro du skriver. Jeg må sætter mig ind i den seneye.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

men fandt dog den her:

https://www.rapidled.com/apogee-sq-120-quantum-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så kommer der jo moms og told oven i...… måske......


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Par måler

Indlæg af christiantt »

ttkthomsen skrev:
christiantt skrev:Jeg har næsten lige købt Seneye.
Jeg købte ikke web serveren med, men en billig tablet, som den så hele tiden er koblet på.
Hvor købte du den og hvad måtte du give?
Jeg købte den her:
https://www.koiimport.dk/pi/Seneye-Reef ... 89966.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så købte en brugt tablet med Windows, koblede den til tablet'en og så kører det bare :TH


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Par måler

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:men fandt dog den her:

https://www.rapidled.com/apogee-sq-120-quantum-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så kommer der jo moms og told oven i...… måske......
Kommer det fra USA, så er told og moms plus gebyr lige så sikkert som amen i kirken


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Jeg ville jo gerne have fat i denne sensor:

https://www.apogeeinstruments.com/sq-12 ... um-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men er blevet tilbudt denne sensor istedet, kalibret til min lyskilde:

https://www.apogeeinstruments.com/sp-11 ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;

Er der nogen der kan fortælle om det kan bruges?


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Par måler

Indlæg af ttkthomsen »

Det lykkedes så skal der satme måles par værdi... først skal jeg lige have lavet en holder :-)
Vedhæftede filer
A46AD41F-F070-4E18-A486-D9DA1C35ABE7.jpeg


Nilsson
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 16. okt 2021 18:42
2
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2009

Re: Par måler

Indlæg af Nilsson »

Indenfor en overskuelig fremtid, skal jeg til at bygge et setup med en 530’er, og er derfor begyndt at gøre mig tanker om indretning og teknik. I den forbindelse faldt jeg over denne halvgamle tråd om PAR måling.

Tråden slutter med at “ttkthomsen” for ca. 2 3/4 pr siden kunne vise sin netop færdiggjorte PAR måler.
Well done :-)

MEN: Nu kommer mit ønske.
Kunne vi ikke få lidt at vide om erfaringerne med måleren i den tid der er gået.
Andre med erfaringer med måling af PAR og hvad vi praksis kan bruge målingerne til kunne også byde ind.

Min egen tanke er, at det må kunne bruges som en rettesnor for placeringen af vores koraller i forhold til hvor lyskrævende de enkelte arter er - derfor tænker jeg at det må være et godt redskab.
Som jeg har forstået på “ferskvandvideoen” kan målinger også indikere om vores lys er ved at være slidt.

Håber at i kloge “saltvandstosser” kan og vil fortsætte tråden med god videndeling ;-)

Hilsen
Kim


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"