"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overløbskarm til højt flow

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Overløbskarm til højt flow

Indlæg af Kasper j. »

Mit nuværende overløbskarm larmer lidt også efter at den er fuldstændig rengjort. Kan man få en overløbskarm som er beregnet til et større flow ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overløbskarm til højt flow

Indlæg af PoulD »

Skyldes støjen ikke snarere et stort fald til vandoverfladen i overløbskassen?
Larmer det mindre hvis du fjerner kammen helt?
Hvor lang er kammen totalt?
Hvis du stadig kører med NJ1700 kan den jo max. levere 1700 liter/t og en totallængde på overløbskammen på bare 15 cm burde være mere end rigeligt til 1700 L/t (i praksis giver pumpen også en del mindre med 1 m løftehøjde og lidt rørmodstand )
Med mindre vandet ligefrem løber over spidserne på kammen, tror jeg ikke du vi kunne opnå noget som helst med en anden udformning på kammen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overløbskarm til højt flow

Indlæg af Carsten »

Hvis det som Poul skriver, er fordi vandet falder bag overløbs kammen. Så kan du enten hæve vandstanden i overløbet, eller sætte sådan en stump net bag kammen, så vandet risler ned gennem det . Det net jeg tænker på er sådan noget man bruger under bassin folie i haven, for at udligne tryk fra små sten og lign. Kan købes i havedams butikker
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Overløbskarm til højt flow

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har skiftet pumpen til en ecotec marine vectra m1 så der er rimeligt meget flow :-) Men larmen opstår primært ved at den ene streampumpe presser vandet til den venstre side af akvariet så vandstanden bliver lidt højere der og så larmer det. Jeg har 2 streampumper og den anden står på modsatte side og placeret så langt fra overløbskammeret som muligt og når den anden streampumpe kører er der ikke larm. Men jeg prøver at sætte noget under overløbskarmen i den venstre side som vandet kan løbe ned ad. Det kan sagtens være at det løser problemet :-)
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Overløbskarm til højt flow

Indlæg af Gulkan »

Kasper j. skrev:Jeg har skiftet pumpen til en ecotec marine vectra m1 så der er rimeligt meget flow :-) Men larmen opstår primært ved at den ene streampumpe presser vandet til den venstre side af akvariet så vandstanden bliver lidt højere der og så larmer det. Jeg har 2 streampumper og den anden står på modsatte side og placeret så langt fra overløbskammeret som muligt og når den anden streampumpe kører er der ikke larm. Men jeg prøver at sætte noget under overløbskarmen i den venstre side som vandet kan løbe ned ad. Det kan sagtens være at det løser problemet :-)


Er du sikker på det er fra karmen og ikke nedløbsrøret larmen kommer fra.?
1000 l fra den 6/1-2019
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"